Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ryanair har præsenteret nyheder fra Danmark. Det Irske lavprisselskab havde i dag pressemøde på Tivoli Hotellet i København, og her blev det præsenteret at flere eksisterende ruter fortsætter ind i vinterprogrammet
Ryanair har netop præsenteret “nyheder” for vinterprogrammet. Det irske selskab kunne annoncere at hele 4 ruter fra Billund, der oprindeligt var sæsonruter fortsætter ind i vinterens trafikprogram, samt 2 ruter fra København. Heraf er den ene rute en tilbagekomst.
Ruterne det drejer sig om fra København er henholdsvis Venedig og Wien. Venedig der blev lanceret i foråret 2022, har over sommeren fløjet med 2 ugentlige afgange fra København, og vil ligeledes gøre det vinteren over. Den anden rute der er tale om er tilbagekomsten af Wien ruten. Wien har fra København helt været fjernet i bookingsystemerne, men ruten vender tilbage til København, og vil blive fløjet med daglige afgange. Ruten fra Wien vil i øvrigt blive opereret af Lauda.
Nyheder fra Billund
Trods de lidt beskedne nyheder fra København, så ser vi også 4 ruter fra Billund. Ryanair annoncerede tilbage i foråret at selskabet ville åbne en rute til Birmingham, fra Billund. Denne rute starter op fra vinterens trafikprogram og vil blive befløjet med 2 ugentlige afgange.
Foruden Birmingham ruten, så fortsætter ruterne til Madrid, Porto og Torino med videre ind i vinterens trafikprogram fra Billund.
Nedskæring i Aarhus og Aalborg
Knapt så godt har trafiktallene vist sig at være fra Aalborg og Aarhus. I Aarhus går flere sæsonruter på vinterferie, og i Aalborg, går ruten til Stockholm også på vinterferie. Ryanair forventer dog at Stockholm ruten fra Aalborg starter op igen i foråret 2023.
Endnu ingen base i København
På Pressemødet blev det fremhævet af Ryanair i de næste 5år ønsker at ekspandere på det skandinaviske marked, heriblandt i alle 4 lufthavne som selskabet betjener i Danmark allerede nu. Ryanair har for tiden 8% af marked i København, og denne andel ønsker selskabet at øge betydeligt i fremtiden.
Ingen transatlantisk trafik
Rygterne har i mange år gået på at Ryanair skulle gå ind på interkontinental trafik, og derved blive en seriøs spiller imod blandt andet Wizzair og islandske Play.
Disse rygter sablede Jason McGuinness ned med det samme, og udtalte. “Ryanair har aldrig overvejet at gå ind på langdistancetrafik. Vi så hvor galt det gik med Norwegian, og Ryanair ønsker at fokusere på Europa, og rundede også lige hvor useriøst Wizzair er som flyselskab, med al det masseekspansion som det ungarske lavprisselskab har i disse tider.
Den sædvanlige svada til netværkselskaber og især SAS
Der er intet nyt i at Ryanair godt kan lide at gøre grin med netværkselskaber, heriblandt SAS. Jason McGuinness, udtalte blandt andet at Ryanair er et selskab der stjæler passagerer fra netværkselskaber, og i det at selskabet har lave priser og nye fly. Ja så går de færreste passagerer tilbage til netværkselskaber. Han nævnte blandt andet Alitalia som et konkret eksempel fra Italien.
Ferie ruter fra Aalborg?
Undertegnede spurgte Jason ind til hvilke konkrete planer der er for det danske marked. Lige nu arbejder Ryanair på det kommende sommertrafikprogram og han kunne afsløre at der arbejdes på udvidelse af rutenetværket fra både Aarhus og Aalborg til primært “Syden destinationer”. Hvad der menes med dette?. ja der må man se tiden an.
Skriv et svar