Hvad gør du, når du ser en ukendt hotelreservation på din konto?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Kender du ikke en hotelreservation, som du finder på din konto i hotellets loyalitetsprogram, kan det enten skyldes en fejl eller at din konto er blevet hacket

Jeg stødte på en interessant observation for nylig. En af mine venner loggede ind på sin konto i et loyalitets program hos en hotelkæde. Der fandt han en en hotelreservation, som han ikke kendte til. Hvis du kommer ud for det samme, hvad skal du gøre?

Tjek om der er tegn på, at din konto blev hacket

Den første ting, som en hacker vil forsøge at gøre efter adgang til din konto, er at ændre dine kontakt oplysninger som e-mail og/eller telefonnummer. Tjek, om der er foretaget ændringer i disse. Hvis oplysningerne er ændret, så er din konto bestemt blevet hacket.

Så er der også en risiko for, at din e-mail er blevet hacket. Hotelkæderne sender ofte en bekræftelse på reservationen til din “gamle” adresse lige efter den er blevet ændret. Derfor vil en rigtig professionel hacker logge ind på din e-mail og slettet bekræftelsen, før du har kunnet nå at læse den. Enhver kriminel ved, at jo længere offeret er uvidende om, hvad der sker, jo mere sandsynligt er det, at de slipper godt fra det.


Luksushuse.dk

Du kan også gennemgå de seneste transaktioner på din konto. Blev værelset betalt med point? Hvis du har færre point, end du forventer, og / eller denne mærkelige reservation blev betalt med point, så er din konto i loyalitetsprogrammet sandsynligvis blevet hacket. Den kriminelle er måske ikke engang den person, der er opført som den primære eller sekundære gæst. Det kunne simpelthen være en uskyldig tredjepart, der troede, de fik et godt tilbud på et hotelophold på internettet. Nogle hackere modtager enhver form for betaling, de kan få. Det kan også være gavekort og tilgodebeviser

Har hackerne også fået fat i dit kreditkort?

Har du gemt et kreditkort på din konto? Blev det brugt til at foretage en betaling eller garantere for en reservation? Se på detaljerne i værelsesreservationen. Det er usandsynligt, at du genkender nogle af gæsterne på reservationen. Men du skal kunne se, om det er dit kreditkort, der bruges som garanti. Hvis noget ser underligt ud, skal du slette dine gemte kreditkortoplysninger i loyalitetsprogrammet. Du kan være helt sikker på, at din konto er blevet hacket.

Jeg har altid skullet vise mit kreditkort, når jeg tjekker ind på hotellet. Også selvom betalingen for overnatningen er blevet garanteret med et kreditkort, når jeg har reserveret værelset. Derfor vil jeg umiddelbart have svært ved at tro, at det er muligt at lænse dit kort. Men det er altid godt at være forsigtig.

Under alle omstændigheder, så er konklusionen:

  • Hvis noget ser underligt ud, skal du ændre din adgangskode!
  • Hvis du mangler point, skal du ringe til hotelkæden og forklare, hvad der er sket.

Overvej om du skal være pæn og grådig på samme tid

Hvis du efter gennemgangen af din konto ikke finder noget mistænkeligt (ud over den ukendte reservation), kan der måske bare sket en menneskelig fejl. Her er nogle forklaringer på, hvordan det kan ske.

Er den ukendte reservation på et hotel, hvor du har boet før? Så kan medarbejderen i receptionen måske bare ved en fejl fundet din profil frem, når en gæst med næsten samme navn som dig er dukket op for at reservere et værelse. Der er jo stadig gæster, der dukker op i hotellets reception uden at have lavet en reservation på forhånd.

En anden mulig er, at du har ringet til hotelkædens kundeservice eller loyalitets program. Hvis medarbejderen ikke har fået lukket din konto helt inden de har besvaret det næste telefonopkald, har de måske lavet reservationen på din loyalitets konto.

Eller måske er det blot en tastefejl. Dit medlemsnummer kan ligger tæt på den anden gæsts medlemsnummer – og der er blot en ren tilfældighed at den andens gæsts hotelreservation er blevet knyttet til din konto.

Dit første indfald er måske at slette den ukendte reservation – også selvom der ikke er nogen tegn på at din konto er blevet hacket. Men inden du gør det, skal du lige tænke over et par punkter:

  1. Du annullerer sandsynligvis en reservation, som en anden gæst skal bruge. Denne vil så dukke op på hotellet og ved receptionen finde ud af, at reservation er annulleret. Hvordan ville du have det, hvis noget sådant skete for dig?
  2. Der er en vis sandsynlighed, at du vil modtage både point og statusnætter for denne reservation. Og hvis det blot er en fejl, hvorfor så ikke tage disse disse med? Dette skal du naturligvis kun gøre, hvis du er sikker på, at din medlemskonto ikke er blevet hacket.

Vi har allerede fået en kommentar fra Michael Iversen (se kommentarfeltet efter artiklen). Han anfører, at procedurerne er forskellige fra hotel til hotel – men man altid bør slette reservationen, for at undgå risikoen for at regningen bliver betalt med det kreditkort, der er gemt på din profil. Hvad mener du. Deltag i debatten under artiklen.

Redaktionel bemærkning tilføjet efter artiklen er udgivet.


Brug AwardWallet

AwardWallet er en online service, som kan hjælpe dig med at holde styr på alle dine loyalitetsprogrammer og rejser. AwardWallet kan overvåge 710 forskellige loyalitets programmer for dig (fly, hotel, biludlejning m.m). På Award Wallet kan du naturligvis følge dine konti hos større hotelkæder og flyselskaber. Men også eksempelvis SAS Eurbonus, Scandic Friends og Dan hostel. Servicen blev grundlagt i 2004. I dag har den over 655,000 aktive brugere.

Blot for en god ordens skyld: Vi bliver ikke betalt af Award Wallet. Og jeg ved også, at nogle læsere kan have et problem med at indtaste medlemsnumre og adgangskoder. Men hvis du jævnligt vil tjekke op på dine forskellige konti, og ikke ønsker at bruge tid på at logge ind på hver af dem – så er Award Wallet et fremragende værktøj. Du går blot ind på hjemmesiden og beder om en opdatering på alle dine loyalitetsprogrammer. Jo oftere du beder om denne opdatering, jo hurtigere bliver du informeret om manglende point, ændrede adgangskoder osv.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Craig Sowerby og bragt på vores britiske søsterside.

Kommentarer

  1. Michael Iversen siger

    Hvis du finder en ukendt reservation uden at kontoen er hacked – er du nødsaget til at slette den.
    Ellers risikerer du efterfølgende at komme til at betale med det kreditkort som er registreret på din konto.
    Er forskelligt fra hotelkæde til hotelkæde hvorvidt du fysisk skal vise kortet ved checkud.

    • Henry Jørgensen siger

      Takker for kommentaren.

      Som du skiver, er procedurerne forskellige fra hotel til hotel. Jeg har sjældent skulle vise kortet ved udtjekningen – men altid, ved ankomsten. Oftest for at garantere for ekstra forbrug, der kommer på regningen. Der kan måske også være et problem, når reservationen ikke er fleksibel og gæsten udebliver.

      Jeg laver lige en henvisning til din kommentar i artiklen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *