Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Med det nye Flying Blue Reinvented-program er den måde, du optjener miles og status XP ændret. For almindelige flyvninger med Air France og KLM er reglerne ret klare, men så snart der er codeshares eller partnere involveret, bliver det mere kompliceret. I denne artikel vil vi forklare reglerne i vid udstrækning.
Markedsføringsselskabet og udførende selskab spiller en vigtig rolle i denne historie. For at kunne tilbyde en bred vifte af destinationer, arbejder de fleste flyselskaber sammen med andre flyselskaber ved hjælp af code sharing. På den måde kan de, i kombination med en flyvning fra det “egne” selskab, sælge flyvninger, der drives af et andet selskab. I tilfælde af codesharing vil f.eks. en Kenya Airways-flyvning blive solgt af KLM med et KLM-flynummer. Kenya Airways er i det tilfælde det udførende luftfartsselskab. KLM er marketingselskabet; kort sagt, det firma, som flynummeret i din reservation tilhører. I de fleste tilfælde vil du se operatørens flynummer på skiltene i lufthavnen. Dit boardingkort angiver markedsførings eller udførende flynummer.
Det kan dog også være tilfældet, at et selskab sælger en rejse med et andet flyselskab, som ikke er code shared. Så vil marketing- og operatørvirksomheden være ens.
Optjening af miles
Med det nye Flying Blue-program er der to måder til at optjene miles på: indtægtsbaseret, også kendt som revenue based, og afstandsbaseret. Hertil kommer, at markedsføringsselskabet, dvs. flyselskabet for det flynummer, du har reserveret på, har den største betydning, og ikke nødvendigvis det flyselskab, der udfører flyvningen.
Miles baseret på pris
Billetprisen bestemmer antallet af miles, du tjener for flyvninger, der bookes med et Air France, KLM, Joon eller HOP! flynummer, uanset hvilken luftfartsselskab der opererer flyvningen. Antallet af miles beregnes på basisbilletprisen og flyselskabets tillægsgebyr (transportgebyr). Skatter og tillæg fra regeringer bliver ikke taget med. Antallet af miles per Euro afhænger af din Flying Blue-status.
Hvis du bestiller i en anden valuta, konverterer Flying Blue beløbet til Euro. De miles, der krediteres per flyvning, beregnes i forhold til flyveafstanden.
Eksempel:
Billetprisen, hvor miles beregnes, er 1.735 + 1.656 = DKK 3.395, som er omkring €455. Som en Explorer tjener du 455 x 4 = 1.820 miles. Alle flyvninger i denne reservation har et KLM eller Air France flynummer, både med og uden code sharing, så du tjener miles efter indtægtsprincippet.
Du får også miles på prisen af ekstra services, du booker hos Flying Blue-flyselskaberne, såsom Economy Comfort-sæder, opgraderinger eller ekstra bagage.
Miles baseret på afstand
Bestiller du hos et andet Skyteam-medlem eller Flying Blue-partner og ikke med et AF, KL, Joon eller HOP! flynummer, sparer du på den ‘gamle’ måde, baseret på flyveafstand og bookingklasse. Flying Blue kan ikke finde ud af, hvad du har betalt for dit fly, hvis du bestiller hos et andet flyselskab. Du kan finde disse optjeningsskemaer for de forskellige deltagende selskaber på Flying Blue-partnersiderne. Vær opmærksom! Flere undtagelser gælder for flyvninger, bookingklasser og udførende flyselskab. For eksempel skal flyrejser reserveret hos Jet Airways (9W) også drives af Jet Airways, men for Malaysia Airlines-flyvninger kan KLM eller Air France også udføre selve flyvningen. Et andet eksempel er Czech Airlines, hvor de billigste bookingsklasser slet ikke optjener miles eller XP. Der er også et minimum for 100% procent; normalt 500 miles for indenrigs rejser.
Eksempel:
Du bestiller en flyvning Amsterdam – Taipei i Premium Economy med bookingklasse U hos China Airlines. Afstanden er 5.878 miles. Du sparer 5.878 x 115% = 6.760 miles. Hvis du er Flying Blue Gold, vil du derudover modtage 5.878 x 100% (maksimum) x 50% = 2.939 miles i alt 9.699 miles.
Optjening af XP
Inden for optjening af XP til kvalifikation af elitestatus kan der igen skelnes mellem to kategorier. Flyvninger, med Air France, KLM, Hop! eller Joon som marketing selskab, og flyvninger med andre Skyteam medlemmer. Denne forskel afgør, om du er kvalificeret til optjening af XP. Antallet af XP afhænger udelukkende af afstanden og rejseklassen, ikke af bookingklassen. Også her er markedsføringsvirksomheden vigtig.
Bestilling med AF, KL, Joon eller HOP! flynummer
Har du booket et fly med Air France, KLM, Hop! eller Joon som marketingselskab, vil du modtage XP uanset hvilket selskab udfører flyvningen. Det er ligegyldigt, om det er KLM selv eller for eksempel Skyteam-partner Alitalia eller Etihad. Så længe det flynummer, som du bestiller, er AF eller KL. Det er derfor umagen værd at booke codeshare-fly; flyvninger, der drives af et andet flyselskab, men sælges som AF eller KLM-flyvning. Hvad angår miles og XP, sparer du som om det var en helt almindelig AF / KL-flyvning.
Bestilling hos Skyteam-partnere
Hvis marketingfirmaet er et Skyteam-selskab, skal det udførende selskabet også være et Skyteam-medlem. For eksempel gælder en flyvning, der bookes med Alitalia med AZ-flynummer, der udføres af Etihad, ikke for XP. En Aeromexico flyvning (AM) udført af Delta (DL) igen dog.
Bestilling med andre Flying Blue-partnere, som ikke er Skyteam-medlemmer, såsom Malaysia Airlines eller Jet Airways, er berettiget til miles, men ikke til XP, ifølge ovenstående opsparingsskema. Medmindre de er reserveret under AF eller KL flynummer.
Konklusion
Hvis du synes, at det hele virker ugennemskuelig, er du ikke alene. Den nemmeste tommelfingerregel er, at se efter flynumret i din bestilling. Hvis det starter med KL eller AF, er du i de fleste tilfælde sikret den bedste optjening af såvel miles til gratis rejser og XP til statusfordele.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl.
[…] Læs mere: InsideFlyers guide om Flying Blue […]