Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Når der på mandag løses op på kravet om brug af mundbind i Danmark, kan du så også stoppe med at bruge mundbind når du flyver?
Det er et sprøgsmål vi har fået i denne uge og det er reelt et godt spørgsmål, og korte svar er nej, men svaret er ikke enstydende og ensrettet blandt flyselskaberne.
Da kravet om brugen af mundbind er en dansk regel – og dermed kun gælder for Danmark, så kan det ikke gælde for alle flyvninger.
Når det kommer sig til offentlig transport, så er det fra mandag den 14. juni muligt at tage sit mundbind af når man sidder ned. Står du op eller når du går ind og ud af transportmidlet, så skal det forsat være på.
Flyvninger er derfor todelt. Indenrigsflyvningerne kunne gå ind under offentlig transport ligesom togene og busser på tværs af landet. Så der vil det være naturligt at lempe for brugen. Der er heller ikke krav om negativ test for at kunne flyve indenrigs.
Air Alsie har været hurtig ude og allerede i dag siger de at de lemper brugen af mundbind ombord på flyet. De skriver følgende:
Vi nu kan lempe brugen af dem en smule. Vi beder dig stadig at bære mundbind ved ombordstigning, men når du sætter dig til rette i sædet, må du gerne tage dit mundbind af.
Når du skal forlade flyet, beder vi dig igen tage mundbindet på.
Vores kabinebesætning vil for en sikkerheds skyld, bære mundbind når de modtager dig i flyet og serverer ombord.
Så for de andre danske indenrigsruter, så vil det også være muligt at flyselskaberne beslutter sig for at lempe på reglerne. Det gælder derfor eksempelvis for vandflyruten mellem Aarhus og København som NORDIC Seaplanes flyver, ruten mellem Aalborg og København, som DAT, SAS og Norwegian flyver.
DAT skriver forsat følgende på deres hjemmeside (som er den generelle EASA anbefaling):
Sørg for at medbringe mundbind og i tilfælde af forlænget rejsetid også et backup. Brug dit mundbind under hele rejsen, fra afgang i lufthavnen, ombord på flyet og til ankomst lufthavn igen.
Men på ruter der starter i Danmark og ender uden for landets grænser gælder der muligvis andre regler, da det modtagne land muligvis kan stille nogle krav om brugen af mundbind – dog har vi ikke set nogle direkte og generelle krav eller regler om dette. Men for flyselskabernes synspunkt, så er de meget interesseret i at der ikke skal komme nogle smittetilfælde i forbindelse med flyvningen. Dette kan nemlig betyde at de får et forbud mod at flyve til destinationen i en periode. Dette har vi set flere steder i for eksempelvis Asien. Scoot (datterselskab af Singapore Airlines) er et af flyselskaberne som har oplevet en sådanne karantæne.
Læs mere: Danmark krævede stop for passagerer i fly fra Dubai
Så du skal ikke forvente at droppe mundbindet på de fleste flyvninger og slet ikke dem der går uden for landets grænser. Der må vi væbne os med mere tålmodighed.
Da reglerne heller ikke gælder som sådan på flyene, så er det op til flyselskaberne at vælge hvornår der kan lempes på kravene. Vi skal også huske på at lempelsen først træder i kraft mandag, så flyselskaberne skal også have tid til at reagere.
Foto: Lukas Souza / Unsplash
Frank siger
Det var da en lang og komplex forklaring. Den kunne gøres meget simpler ved at skrive at de fleste flyselskaber og lufthavne følger IATA’s regler og der er der fortsat ingen lempelser vedr. mundbind. Derfor skal man også fortsat bruge mundbind fra man træder ind i en dansk lufthavn til man forlader den igen. For de flyselskaber som følger IATA’s regler betyder det også mundbind ombor på flyet.
Enkelte lande har strenger krav, som f.eks. Østrig, hvilket betyder at det kun er FFP2 mundbind som er tilladt ombor på flyet.