Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Flyselskaber KLM og Qantas udvider nu det samarbejde, de startede i 2018, til også at omfatte flyrejser via Bangkok. Samtidig giver de kunderne mulighed for at optjene og bruge bonuspoint på tværs af selskabernes bonusprogrammer.
Mange har spekuleret i, at de traditionelle alliancer inden for luftfart er i gang med at blive mindre værd. I de sidste par år har vi set flere eksempler på, at luftfartsselskaber samarbejder bredt med hinanden på tværs af alliancer og på tværs af den traditionelle kløft mellem netværks- og lavprisselskaber. Samarbejdet mellem Delta Air Lines og LATAM er et godt eksempel på dette – ligesom Delta Airlines samarbejde med lavprisselskaber. Vi har tidligere skrevet om det her.
Sidste år begyndte det australske flyselskab Qantas, som er en del af OneWorld, på et omfattende samarbejde med Air France og KLM (to af SkyTeams største flyselskaber), på ruter mellem Australien og Europa. Dette samarbejde har åbenlyst været en succes, da rutesamarbejdet nu udvides til at omfatte flyvninger via Bangkok, Singapore og Hong Kong.
Er alliancene snart historie?
At flyselskaber samarbejder på tværs af alliancer er ikke noget nyt. Men samarbejdet mellem Qantas og KLM er begyndt at blive mere omfattende. Hvis du eksempelvis flyver med et selskab uden for Star Alliance på et SAS codeshare, har du ikke nogen af de fordele, du normalt har med et guld- eller diamantkort. Der er også stor risiko for, at du ikke optjener EuroBonus point på disse codeshare-flyvninger. Og skulle du være så heldig at få point, er det udelukkende ekstra point, som ikke tæller med, når du skal opnå status.
KLM og Qantas har løst dette på en meget mere fleksibel måde. Hvis du flyver mellem Europa og Australien med et af selskaberne, har du adgang til lufthavnslounge, uanset om den drives af KLM eller Qantas. Du kan også optjene point og bruge point på bonusrejser på tværs af selskabernes bonusprogrammer.
Qantas Frequent Flyer er forpligtet til at opbygge stærke og strategiske partnerskaber for at forbedre rejsemulighederne og fordelene for vores medlemmer. Vores medlemmer har nu adgang til hundredtusinder af nye bonus billetter til populære destinationer i hele Europa.
sagde Olivia Wirth, CEO, Qantas Frequent Flyer
Flere udvidelser i vente
KLM og Qantas har imidlertid ambitioner om et samarbejde, der går langt ud over ruterne mellem Australien og Europa. Allerede i december planlægger KLM at lancere et nyt samarbejde med Qantas-selskaberne JetStar Airways og JetStar Asia Airways. I første omgang vil der være KLM-rutenumre på ni destinationer i Asien og fire destinationer i Australien, via Singapore og Denpasar på Bali
Vi er glade for at knytte tætte bånd og udvide vores samarbejde med Qantas yderligere. Dette vil resultere i flere ferie- og forretningsrejser og dermed hjælpe med til at udvikle turisme samt det økonomiske og kulturelle samarbejde mellem Holland og Australien. Det nye codeshare-samarbejde med JetStar Airways og JetStar Asia Airways markerer en anden milepæl i vores samarbejde. Dette er gode nyheder for vores kunder, der nu har endnu mere fleksibilitet, når de rejser mellem Europa og Asien.
Pieter Elbers, direktør, KLM
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside
Forsidefoto: KLM Royal Dutch Airlines
[…] Samarbejdet kommer ikke helt uventet. Moderselskabet Qantas annoncerede for nylig et vidtrækkende partnerskab med Flying Blue. […]