KLM starter luftbro til Kina med udfaset Boeing 747

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Med så mange fly på jorden er der akut mangel på kapacitet for luftfragt, netop nu hvor vigtig medicinsk udstyr skal transporteres hurtigt. KLM afstøver derfor et af deres ellers udfasede Boeing 747 Combi fly for at starte en luftbro i samarbejde med Philips.

Beslutningen om at fremskynde udfasning af Boeing 747 blev taget tilbage i marts. KLM havde oprindelig planlagt udfasning i 2021, men endte med at udføre den sidste flyvning efter 49 år med dette flytype den 29. marts fra Mexico City.

Philips er for de fleste nok mest kendt for deres lamper og andet elektronik til hjemmet. Det hollandske elektronikselskab er dog også en af verdens største leverandører af hospitalsudstyr og er derfor afhængig af luftfragt, især i denne tid.

Philips og KLM har været partnere i over 100 år. Jeg er meget glad for, at vi nu igen har slået hænderne sammen i denne krisetid for at skabe denne vigtige luftbro med Kina. I kombination med den nuværende luftbro til USA kan vi nu hurtigere transportere vigtigt medicinsk udstyr og forsyninger mellem De Forenede Stater, Europa og Kina, hvorved vi sikrer, at sundhedspersonalet hurtigere kan hjælpes i deres kamp mod coronavirus.

CEO Philips Frans van Houten

Også herhjemme har Maersk åbnet en luftbro fra Kina. Det først af mindst 24 flyvninger landede i går og var ikke mindre en en enorm An-Antonov 124.

For at åbne luftbroen mellem Kina og Holland vil et af Boeing 747 Combi modellerne blivet kaldt tilbage til tjeneste. Luftbroen skal sikre fortsat tilgængelighed af særlig lastkapacitet med to ugentlige flyvninger til Beijing og tre ugentlige flyvninger til Shanghai. Dette vil sikre ca. 250 ton ekstra lastkapacitet hver vej om ugen.

Flyvningerne supplerer den nuværende minimale tidsplan, der trådte i kraft den 29. marts, med to ugentlige flyvninger til hver Beijing og Shanghai, der opereres med Boeing 787s og 777s.

KLM / Martinair Full Freighters vil fortsat flyve på Nordatlantiske ruter, som Philips vil bruge som luftbro mellem Amsterdam og distributionscentre i USA. Fragtflyene vil også fortsætte med at operere på sydatlantiske ruter og til destinationer i Afrika.

Jeg mener, det er utroligt vigtigt, at KLM kan hjælpe det hollandske samfund i denne krisetid ved hjælp af vores fleksibilitet, kreativitet og samarbejde med partnere. Dette illustreres perfekt af initiativet fra Philips om at gå sammen med KLM i at søge en løsning til at frigøre lastkapacitet mellem Europa og Kina til vigtige medicinske forsyninger. Jeg er meget stolt over, at det professionelle og dedikerede personale i begge virksomheder har formået at realisere dette initiativ på så kort varsel.

KLM President & CEO Pieter Elbers

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *