Københavns Lufthavn: Den centrale rundkørsel opgraderes nu for 12 millioner kroner

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I  næste uge tager Københavns Lufthavn første spadestik til udvidelsen af den travle rundkørsel, der er knudepunkt for Kystvejen, Amager Strandvej og motorvejen. Målet er færre trafikkøer for borgerne og de rejsende. Men trafikken bliver ekstra tæt i de fem måneder byggeriet står på.

Med en 12 millioner kroner stor udbygning vil Københavns Lufthavn trække trafikpropperne ud af den travle rundkørsel, der betjener Amager Strandvej, Kystvejen og trafikanterne fra Øresundsbroen.

Der kører 32.000 biler i døgnet gennem rundkørslen – flest i myldretiden om morgenen og sidst på eftermiddagen. Nu skal vejene til og fra den travle rundkørsel udvides med flere baner, så der bliver bedre plads til Tårnby og Dragørs borgere og til de rejsende, der kommer til lufthavnen i bil, taxi og bus – et projekt, der er planlagt i tæt samarbejde med Tårnby Kommune og A/S Øresund.

Thomas Hoff Andersson, passagerchef i Københavns Lufthavn siger:

Med 32.000 biler i døgnet er der selvsagt trængsel, især i myldretiden. Det kan være træls for både borgerne i Tårnby og Dragør og for de mange rejsende. Derfor skaber vi nu bedre plads til de mange bilister og får samtidig forbedret trafiksikkerheden.

Lidt længere køer de næste fem måneder

Udvidelsen af rundkørslen går i gang mandag d. 13. august, og byggeriet forventes afsluttet i januar 2019. Rundkørslen holdes åben for trafik under udvidelsen, men området vil være præget af byggeplads, og man skal derfor forvente mere travlhed og tæt trafik i byggeperioden.

Thomas Hoff Andersson siger:

Rundkørslen er vejen til- og fra lufthavnen for de fleste rejsende i bil, og den forbinder samtidig Dragør med København, så det er ikke muligt at lukke den af, mens vi bygger. Det betyder både, at byggeperioden bliver længere, og at man som bilist vil opleve mere trængsel under udvidelsen. Vi er meget opmærksomme på at minimere generne så meget, som muligt.

For at genere trafikken mindst muligt, er byggeriet opdelt i faser, hvor man udvider små områder af rundkørslen ad gangen, ligesom man udfører det arbejde, der er muligt, om natten.

Forsidefoto: Københavns Lufthavn



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *