LATAM forlader Oneworld allerede 1. maj

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det sydamerikanske flyselskab LATAM forlader Oneworld-alliancen den 1. maj 2020 og ikke i oktober, som tidligere annonceret.

LATAM forlader Oneworld, fordi samarbejdet med American Airlines ikke var tilfredsstillende. I september sidste år overtog Delta Airlines 20% af aktierne. Med en investering af den størrelse, må man forvente at de to selskaber kommer til at arbejdere tættere sammen. Det gør LATAM netop til en konkurrent af American. Det var tidligere meldt ud, at skilsmissen med alliancen ville foregå i oktober, men behovet er tilsyneladende så stort, at flyselskabet har valgt en tidligere afsked.

Hvad med points og miles?

Medlemmer af frequent flyer programmer inden for Oneworld kan booke LATAM-billetter indtil 30. april 2020. Det samme gælder for indehavere af LATAM Pass, der ønsker at bruge deres miles på flyvninger med Oneworld-partnere. De vil dog ikke længere modtage frequent flyerfordele efter 30. april. Dette gælder blandt andet adgang til lounges og priority ved boarding. Det er noget af en forringelse, hvis du har en billet i economy class netop i den mellemliggende periode.

Hvad bringer fremtiden for LATAM?

Bruddet med alliancen er bestemt ikke gode nyheder for Oneworld. Dette var det eneste flyselskab i Sydamerika inden for hele alliancen. LATAM arbejder imidlertid på et bedre samarbejde med Delta Airlines og vil snart starte codeshare-flyvninger. Dette giver passagerer fra begge luftfartsselskaber et bedre udvalg af destinationer i Sydamerika, USA og Europa. Når samarbejdet mellem Delta og LATAM er godt etableret, vil passagerer fra begge flyselskaber være i stand til at modtage frequent flyer fordele såsom loungeadgang og prioriteret boarding. Disse fordele forventes at komme, når LATAM har forladt Oneworld. Det kunne også blive til gode nyheder for de øvrige Skyteam-medlemmer. Hvorvidt LATAM bliver et fuld medlem af Skyteam alliancen og hvilke fordele, der vil være for f.eks. KLM og Air France passagerer, er endnu ukendt.

Kilde: Simple Flying

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Goffe de Boer fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *