Lufthansa First Class – Some things never go out of style

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lufthansa First Class er fortsat en af de bedste, du kan købe til bonuspoint. Både hvad angår oplevelsen i luften og ikke mindst på jorden. Hvis du kan rejse med kort varsel og er fleksibel på rejsedatoen, er der også god tilgængelighed til mange destinationer. Da jeg havde mulighed for at bytte min SAS business class billet til First Class på en rejse til Boston, var det ikke svært at vælge!

Min tur starter tidligt om morgenen med LH833 fra København kl. 06:45. Faktisk lidt for tidligt. Havde jeg ankommet til terminalen et minut senere, ville jeg ikke have kunne checke min bagage ind. Heldigvis har jeg god erfaring med at køre med kufferter og får checket både mig og min bagage ind i sidste øjeblik.

På jorden i Frankfurt

Flyvningen i Lufthansas business class til Frankfurt er ganske begivenshedsløs. Jeg er ikke særlig sulten, men smager lidt af den serverede morgenmad, før jeg bruger resten af flyvningen til at få lidt søvn. Med en hel række sæder til mig selv i en A320neo er det faktisk forbløffende fint.

Når vi ankommer til Frankfurt, venter en lang taxitur, inden vi parkerer et sted uden for lufthavnen langt fra terminalbygningen. Når du fortsætter med Lufthansa First Class, er en remote gate imidlertid som at vinde i Lotto. Du og dine medpassagerer med HON Circle-status eller First Class-billet bliver afhentet med bil ved trappen, mens resten af passagererne bliver fragtet i en bus med 20 personer per kvadratmeter. Selvom Mercedes Vito muligvis ikke er det mest eksklusive, som Lufthansa har at byde på, er det langt bedre end almindelig busstransport. Jeg får også bilen helt for mig selv.

Da jeg har lidt over 4 timer i lufthavnen, beder jeg chaufføren om at køre mig så tæt på First Class Terminal, som jeg kan komme.

Lufthansa First Class Terminal

Lufthansa First Class Terminal er omkring fem minutters gåafstand fra Terminal 1. Det er sandsynligvis den mindst stressende indcheckning, der kan tænkes. Jeg viser mit pas og ledes gennem sikkerhedskontrollen på en meget blid og høflig måde. Derefter får jeg en hurtig rundvisning, og jeg bliver hentet, når det er tid til boarding. Hvis man har brug for noget, skal man bare sige til. Selvfølgelig modtager jeg både badeand og et anstændigt First Class boardingkort.

Lufthansa First Class Terminal

Dette vil ikke være en dybdegående anmeldelse af First Class Terminal. Med tre business class flyvninger og lige så mange loungebesøg dagen før, har jeg stadig ikke formået at blive rigtig sulten. Jeg har heller ikke et presserende behov for at tage et bad, noget mange gerne vil gøre, når de besøger Lufthansa First Class-faciliteter på jorden.

På den anden side er jeg nødt til at lave lidt arbejde og derfor tilbringe et par timer i en af loungens kontorkabiner. Disse aflukkede rum er ikke særligt spændende, men jeg vil ikke have noget imod at have et permanent kontor her mindst et par dage om ugen. Under alle omstændigheder tager jeg hyppige pauser i baren og snupper både champagne og et par cocktails. En lille runde i morgenbuffeten kan jeg også finde plads til.

Cirka en halv time før den planlagte afgangstid, får jeg at vide, at det er tid til at gå til flyet. Jeg får mit pas tilbage og følges ned til en ventende Porsche Cayenne for at tage mig ud til flyet.

Endelig om bord

Lufthansa First Class på jorden er fantastisk, men det er stadig selve flyvningen jeg ser mest frem til. Selvom jeg er Airbus-mand, er det svært at blive skuffet over, at turen i dag går med en Boeing 747-8i. Nogle gange er det faktisk størrelsen, det kommer an på.

Jeg har allerede kontrolleret, at vi flyver med en fyldt First Class-kabine, men jeg er den første passager om bord. Så jeg har masser af tid til at tage billeder af kabinen og få en snak med purseren, som tilsyneladende er lige så glad for at tale om fly som mig. Jeg tager plads i sæde 1K og modtager et menukort og et drikkekort med mit navn på, samt et glas champagne og en skål nødder.

Ved siden af sædet er også en komfortpakke, eller amentity kit, om du vil, som er ny i udseendet, men med det samme indhold som tidligere, med strømper, sovemaske og La Praire-produkter. Der er også hjemmesko på ottomanen, og purseren kommer slutteligt med pyjamas, som også er blevet opgraderet siden min forrige tur i Lufthansa First Class.

Til sidst kommer de andre passagererne fra First Class-loungen, og vi er klar til at tage afsted. Champagnen bliver fyldt op, indtil besætningen også skal finde deres sæder inden afgang.

Kabine og sæde

Lufthansa First Class-kabinen i Boeing 747-8i er placeret helt foran i næsen af flyet og er godt afskærmet fra business class kabinen bagved. Der er kun otte pladser her, der mildt sagt er rummelige. Selvom indretningen begynder at være et par år gammel, opretholder den stadig en god teknisk standard. Sæderne er meget komfortable, både når man sidder og når man sover.

Underholdningssystemet fungerer også godt og har et godt udvalg af film og tv-shows. Hvis jeg skal pege på noget, må det være, at afstanden mellem skærmen og ryglænet er så stor, at skærmen godt kunne være lidt større.

Mad og drikke

Så snart sikkerhedssele-lampen er slået fra, truer mere champagne. Jeg skifter lidt mellem Laurent Perrier Alexandra Rosé 2004 og Grand Siècle, som er de to champagner, der serveres om bord. Jeg er ikke ekspert, men jeg synes, de begge smager godt, måske især rosé’en.

Ganske hurtigt får jeg serveret en meget velsmagende amuse bouche med røget laks. Jeg bliver færdig med laksen, mens bordet tydeligt er dækket for hvad der for mig er højdepunktet, kaviar. Kaviaren serveres med traditionelt tilbehør og Gray Goose Vodka fra frosset glas. Efter ganske mange glas champagne er det tid til at prøve noget nyt, og jeg fortsætter med en rosévin fra Château Miraval, som skulle passe godt til de andre hovedretter.

Efter min mening er forretterne normalt højdepunkterne i Lufthansa First Class. Fra venstre tun med ærterpuré, mynteremolade og pinjekerner, stegt oksekød med glasnudelsalat og kokosnødmousse med pak choi og ingefærmayonnaise.

Jeg har aldrig brudt mig om sorbeten, der blev serveret mellem starter og hovedretten før, men da de spørger så pænt, takker jeg ja denne gang. Selvfølgelig siger jeg også ja, når du bliver spurgt, om sorbet skulle toppes med champagne.

Da jeg forventer at være temmelig mæt, når hovedretterne skal konsumeres, har jeg valgt spyd med kammuslinger og rejer med kokosnødrisotto til hovedret. Dette var bestemt et godt valg og måske den bedste hovedret, jeg nogensinde har haft hos Lufthansa. Den røde vin, en Cloudy Bay Pinot Noir, passer også godt til hovedretten.

Jeg er virkelig proppet, men jeg skal bare smage desserten og dessertvinen. Her tager jeg en Iced Dome af hvid chokolade på curried Pinapple Carpaccio. Jeg formår at presse et par stykker af den fantastiske dessert ind, før kroppen fortæller mig, at nu er det nok.

Jeg har oplevet lidt af hvert, når det kommer til mad om bord i Lufthansa First Class. Denne gang leverer de imidlertid en førsteklasses spiseoplevelse.

Sushi i 35.000 fod

Jeg vågner op efter en god og lang middagslur, og flyets personale er straks på plads for at spørge, om jeg vil have noget. Jeg har på ingen måde formået at blive sulten igen, men jeg er klar over, at jeg aldrig har spist Sushi om bord på et fly før og derfor beslutter jeg at tage en til holdet. Sammen med sushi er Coca Cola Zero det, der frister mest.

Sushien er helt fint, men ikke bedre end hvad du får i en plastbakke hos købmanden. Helt utroligt, men jeg kan også finde plads til lidt is med jordbærsauce.

Vi nærmer os gradvist Boston og lander stort set nøjagtigt efter planen.

Lufthavnen har kun én bro, men besætningen sørger for, at vi, der sidder forrest i flyet, først stiger af. Purseren har tydeligvis bemærket, at jeg flyver mere end gennemsnittet, så inden jeg går ud af flyet får jeg en pose med forskellige Lufthansa-dimser med. En dejlig gestus, som flynørden i mig absolut sætter pris på.

På jorden følges vi til bagagebåndet af en repræsentant for Lufthansa, som sørger for, at vi får vores bagage som de første.

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Martin Damm Laupstad fra vores søsterside Insideflyer.no.

Overblik

Pros

+ Fantastisk service på jorden og i luften
+ Meget godt hovedmåltid
+ Drikkevarer af høj kvalitet
+ God komfort

Cons

- Servicen i First Class Terminal er måske mere ujævn end i First Class Lounge
- Sushi-skålen kunne have været bedre

Service

Underholdning

Kabine

Mad og drikkevarer

Lounge

Værdi

Generel Vurdering

Konklusion

Lufthansa leverer en næsten perfekt førsteklasses oplevelse denne gang. Besætningen leverer top service, og både mad og drikke er førsteklasses. Lufthansa på jorden lever også op til forventningerne, men selvom First Class Terminal bestemt bør opleves, tror jeg stadig, at Lufthansas First Class-lounger generelt giver bedre service.

Hvis du har mulighed for at flyve på EuroBonus-point eller købe billetter på tilbud, er det hvert eneste point / øre værd.

4.6

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *