Lufthansa overvejer nyt koncept kaldet “Flex Routing Fares”

Flex routing

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Som et led i at lede mere og mere langdistance trafik udenom Frankfurt – og dermed reducere omkostninger – overvejer Lufthansa en ny billettype.

Ville du købe en billet hvor du vidste hvor du tog afsted fra, og hvor du ville lande – men ikke hvor du skulle mellemlande? Det tror Lufthansa at deres passagerer er villige til.

Lufthansa vil nemlig nedbringe antallet af langdistance passagerer der mellemlander i Frankfurt, ved at lede dem udenom lufthavnen, og placere passagererne på fly med mellemlandinger i andre lufthavne.

Historien bag det er at Frankfurt tager op til 20% mere i afgifter, end f.eks. München, Brussels og Zürich – lufthavne hvor Lufthansa Gruppen ligeledes flyver langdistanceture fra.

Ideen er så at passagerer giver Lufthansa lov til at ændre deres billetter med kort varsel, til at skulle med på andre fly, og dermed lande i andre lufthavne end netop Frankfurt.

Denne strategi går meget godt hånd i hånd med, at Lufthansa vælger at flytte 5 af side Airbus A380-fly til München istedet for  Frankfurt, og dermed omlægge en del af deres langdistance kapacitet den vej.

Hvorvidt passagererne vil lade sig overtale til, at købe den nye billettype er dog et helt andet spørgsmål. Er billetten billig nok, skal der nok være en del der er ligeglade med hvilken vej de flyver, men der vil også være mange der er afhængige af at komme med på netop den afgang som de oprindeligt bookede, og ikke har tid til at skulle omkring andre lufthavne, og måske få ændret tidspunktet på flyvningerne.

Om ikke andet er det interessant at se dette initiativ på tegnebrættet, og at fælge flyselskabernes kreativitet i disse tider hvor prisen på at flyve virkelig er på vej i knæ.

 

Denne artikel er inspireret af en artikel på Boardingarea bloggen “Lufthansaflyer”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *