Mere end hver anden har venner og bekendte med på ferie via sociale medier

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Facebook er favoritmediet, når vi skal dele ferie-glimt. Det er lang tid siden, feriebilleder blev gemt på en rulle og fremkaldt, når vi lige fik taget os sammen. Nu skydes der ofte løs på digitalkamera og/eller smartphones, så resultatet kan ses og deles på de sociale medier med det samme.

De fleste danskere (66 pct.) bruger da også de sociale medier, når de er på ferie. Mange af dem tjekker ind (16 pct.), deler billeder (18 pct.) og skriver statusopdateringer (11 pct.) fra ferien på Facebook. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere fra hele landet.

Sociale medier er og bliver en stor del af de fleste danskeres hverdag. Men sociale medier som Facebook, Snapchat og Instagram kommer også ofte med på ferie.

Således fortæller mere end seks ud af ti (66 pct.), at de bruger og/eller opdaterer sociale medier, når de er på ferie.

Særligt Facebook er populær, hvor langt de fleste af dem, der bruger sociale medier på ferien, holder sig opdateret på vejr og vind og vennernes gøren (69 pct.)

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.017 danskere.

Mindre på vagt på sociale medier

Vi nøjes dog ikke med at lure med, hvad andre laver, når vi er på ferie.

Knap hver femte (18 pct.) sørger nemlig også for at dele billeder og videoklip fra deres rejse med venner, bekendte og tidligere kolleger. Hver sjette (16 pct.) tjekker ind på ferien, så Facebook-vennerne med misundelse kan konstatere, at vi sidder på en ferieø med tæerne i sandet, mens lidt over hver tiende (11 pct.) også skriver statusopdateringer.

Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef for Apollo mener:

Der var engang, hvor vi var langt mere påpasselige med at dele, at vi ikke var hjemme, på de sociale medier. Men, jeg tror, mange af os er blevet så vant til, at alt deles på Facebook og Instagram, at vi ikke tænker så meget over det. Men man bør naturligvis altid alligevel være lidt obs på, hvor åben ens profil er, og hvor nemt evt. mennesker, der ikke bare glæder sig på vores vegne over, at vi har en dejlig ferie, kan lure med.

Ferieinspiration hentes på Instagram

Mens Facebook stadig suverænt er det mest benyttede sociale medie, når vi skal dele ferieglimt med venner og bekendte og samtidigt følge med i, hvad der sker hjemme i lille Dannevang, så deler mange også på Instagram og Snapchat. Og særligt kvinderne kan ikke lade være med at logge på Instagram og Snapchat for at inspirere og blive inspireret.

Mere end hver tredje kvinde (36 pct.) følger således med på Instagram, mens mere end hver sjette (17 pct.) selv lægger feriebilleder op.

Glenn Bisgaard forsætter:

Man kan sige meget om sociale medier, som jo ofte er lidt af en tidsrøver. Men der er også meget inspiration at hente på fx Instagram, som, om noget, fungerer som opslagsværk, når vi skal inspireres til en rejse eller står på destinationen og leder efter den perfekte kop kaffe eller en lækker frokost. For det kan de sociale medier jo også.

Mens næsten alle (89 pct.) de 22-29-årige i undersøgelsen fortæller, at de bruger sociale medier, når de er på ferie, så sørger knap hver femte dansker (19 pct.) for at give venner og bekendte en pause og opdaterer og bruger således slet ikke sociale medier, når de holder ferie.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *