Anmeldelse: Den kæmpestore Miles & Smiles lounge i Istanbul

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Turkish Airlines Miles&Smiles lounge i Istanbuls nye lufthavn skal absolut besøges, når jeg er på de kanter. Det er en fantastisk oplevelse. Jeg er altid glad for at kunne kikke indenfor, når jeg flyver ud af landet fra storbyen ved Bosporus strædet.

Jeg havde nogle timer i Istanbuls nye lufthavn (som vi tidligere har skrevet om i denne artikel). Da der er flere lufthave i Istanbul, skal jeg understrege, at jeg besøgte den international lufthavn med koden IST. Jeg har tidligere haft meget gode erfaringer med at besøge Turkish Airlines Miles&Smiles lounger og så frem til mit ophold dér. Forventningerne blev indfriet. Det er den bedste lounge, jeg har haft adgang til med mit EuroBonus Diamant kort.

Indgangen ligger lidt gemt bag de toldfrie butikker ved gate C1. Det betyder, at du ikke tilfældigt vil opdage loungen på samme måde, som du eksempelvis falder over SAS gold lounge i København. Men hvis du ønsker at finde den, så vil den diskrete skiltning i lufthavnen vise dig vej. Loungen ligger en etage over afgangshallen, så du skal lige tage en tur op med rulletrappen.

Masser af plads i den store lounge.

Turkish Airlines oplyser på deres hjemmeside, at Miles&Smiles loungen er på 5.600 kvadratmeter og har plads til 765 gæster. Du bliver budt velkommen af stille musik fra loungens flygel, lige så snart, du er kommet indenfor. Pianisten er erstattet af en teknisk løsning – men du kan stadig se tangenterne bevæge sig og lyden kommer, når instrumentets hamre rammer strengene.

Loungen har forskellige siddeområder, der hver især har deres individuelle design. Du kan finde områder inspireret af både krostuer og cafeer, hvor loungens gæster typisk indtager maden. Men loungen har også områder med lænestole. Der er eksempelvis et hjørne indrettet som biblioteket på et engelsk gods. Jeg kunne dog ikke se en rigtig Chesterfield sofa. Men der er også andre områder med hvide lænestole i et nyere design.

Så sagt med andre ord: Når loungen ikke er overfyldt, har du mange forskellige muligheder for at finde en passende siddeplads. Hvad enten du ønsker at arbejde eller slappe af.

Du kan også få et brusebad. Det kunne være tiltrængt, når du har haft en lang rejse. Loungen har også såkaldte suites, der er et lille rum med en seng og et skrivebord. Hvis du har et længere ophold, har du mulighed for at tage en lur i et privat område. Jeg have kort tid mellem mine fly, så det var ikke muligt at besøge suiten. Efter artiklen blev udgivet har Kim Krarup gjort opmærksom på, at disse faciliteter er lukket på grund af corona. Du kan se Kims kommentar under artiklen.

Loungen har masser af stikkontakter, så det er let at finde strøm til mobilen og den bærbare. Du får adgang til internettet ved at scanne dit boarding pas i en af de mange automater, der er opstillet. Og så får du tildelt dit personlige brugernavn og password.

Kokken står klar i køkkenet

Miles&Smiles longen har flere køkkener, hvor kokkene står klar til at servere varm mad. I et af køkkenerne laver kokken pide – det kan nærmest beskrives som den tyrkiske version af pizza. Senere på aftenen kunne man hente varme ristede sandwich med ost og tomat hos denne kok og hans afløsere.

I et andet køkken servere kokken suppe. Her kan man også få kyllinge filet eller oksekød med grøntsager og ris. Jeg har tidligere set, at kokken har tilbered pastaretter. Så menuen skifter nok i løbet af dagen.

Dertil kommer flere buffeter med kolde sandwich, salater, brød, ost og oliven. Der er også muligt at få et par søde tyrkiske desserter. Alt er portionsanrettet – og dækket med film.

Al maden serveres på porcelænstallerkener eller i porcelænsskåle. Bestikket er af plastik og drikkevarerne drikkes af papbægere.

Loungen har et stort udvalg af drikkevarer. Disse kan hente i nogle store kølemontre. Meget praktisk – men måske ligner det lidt for meget et design fra et supermarked. Til gengæld serveres de varme drikkevarer fra en lille “cafe”. Teen er klar i samovaren, men der er også tebreve, hvis man går efter en anden smag. Filterkaffen er klar på kanden – og personalet laver gerne espresso, cappuccino m.m. på bestilling.

Loungen har et lille udvalg af vin, som er gemt lidt af vejen – men jeg så hverken spiritus eller øl. Det skal retfærdigvis siges, at jeg hverken søgte efter de stærke drikkevarer eller spurgte til dem. Så måske er jeg bare ikke kommet forbi den rigtige bar i den store lounge.

Legeland

Loungen har en stor racerbane til de barnlige sjæle. Jeg har tidligere set teenagere og voksne køre om kap med loungens biler. I disse corona-tider er banen imidlertid lukket.

Piloter og personalet begynder alle meddelelser i flyet med sætningen: “Ladies, Gentelmen and dear children”. Det får mig til at tro, at børnene har en stor plads i de tyrkiske familier. Det er derfor også spændende at se, hvordan der er indrettet specielle børneområder i loungen.

Mindre børn kan more sig i det lille “legeland”. Temaet i Miles&Smiles loungen er naturligvis flyvning. Det største legeredskab udformet som et fly. Det er formentlig ideen, at børnene kan sidde i “cockpittet” og lege pilot eller i “kabinen” og være passager. “Flyet” kan forlades ad trappen forrest eller rutsjebanen bagerst. Det giver mulighed for at lege at man forlader flyet via nødudgangens slisk. Desværre må børnene ikke bruge flyet lige nu – formentlig at undgå spredning af corona.

Til de helt små børn (og deres forældre), har loungen en væg med et stort puslespil samt en reol med små træklodser.

Selvom loungen giver meget børnevenlig, afspejler det sig ikke rigtigt i udvalget af madvarer. Der er ikke specielle madvarer til børn, som eksempelvis frisk frugt, agurkestænger, vingummi eller børnevenligt chokolade.

Corona restriktioner

Jeg har tidliger fortalt om den lukkede racerbane og afspærringerne i legeområdet. Personalet bærer naturligvis mundbind eller visir og bruger plastikhandsker. Der er mange standere med håndsprit. Maden i buffeterne er portionsanrettet – og pakket ind i husholdningsfilm. Gæsterne bruger engangsbestik og papbægere. Skiltningen fortæller meget tydeligt, at man kun skal røre ved de mad- og drikkevarer, som man ønsker at indtage. Alt i alt meget fint. Men det virker som om lounges gæster ikke er indstillet på at bruge mundbind. Mange bevæger sig rundt i loungen uden.

Åbningstider

Loungen er åben 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen. Så det er altid muligt at komme ind og bruge loungens faciliteter.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Masser af plads
+ Stort udvalg af kvalitets mad og drikkevarer
+ Mulighed for at slappe af
+ Gode muligheder for at arbejde
+ Corona restriktioner tages alvorligt
+ mange hyggekroge

Cons

- Afspærringerne af legeområde og racerbane virker som midlertidige tiltag.

Mad og drikke

Service

Komfort

Faciliteter

Børnevenlighed

Generel Vurdering

Konklusion

Turkish Airlines Miles&Smile lounge i Istanbuls internationale lufthavn er absolut et besøg værd. Du kan komme ind på dit EuroBonus guldkort (eller et andet guldkort i Star Alliance), når du har en billet til en flyvning med et selskab i Star Alliance. Loungen er meget stor. Der er mange muligheder for at slappe af - eller få en masse arbejde fra hånden.. Når vi snakker mad- og drikkevarer, så er både udvalget, kvaliteten og kvantiteten i top. Den eneste ulempe er, at det kan være svært at nå at smage alt.

4.6

Kommentarer

  1. Kim Krarup siger

    Ahh det er ikke helt korrekt beskrivelse af loungen. Du har ret. Den er fantastisk men hvilkeområderne er erstattet af siddepladser og badmuligheden lukket på grund af corona. Der er ombygninger så loungen er endnu mindre. I øvrigt enig i din anmeldelse af din flyvetur.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Kim,
      Mange tak for dine kommentar. Det er netop dette som styrke en anmeldelse at der er flere personer der oplever tingene forskelligt. Så det er rigtig godt.
      Det bliver også interessant at følge om hvornår servicen forbedres – for eksempel med bademulighederne. Vi har på forum en tråd om servicen ved Turkish Airlines ifm. at flere har billetter til SEZ. Der kan vi se en udvikling i den service som udbydes.
      Tråden er her som reference: https://insideflyer.dk/forums/threads/os-der-skal-med-turkish-airlines-til-seychellerne.4983/page-7#post-97938
      Mvh
      Henrik Olsen

    • Henry Jørgensen siger

      Hej Kim. Mange tak for informationerne. Jeg har nu lavet en tilføjelse i artiklen, så oplysningerne om bad og suites skulle være opdateret. Skulle du en anden gang falde over fejl og mangler i mine artikler må du gerne give dine rettelser i vores kommentar felt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *