Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I går fik SAS fra den danske og svenske regering tilsagn om 3 milliarder svenske kroner i garanti. Nu står blandt andet Norwegian og DAT tilbage og beder om samme støtte.
Norwegian er et af de største lavprisselskaber i verden med over 36 millioner rejsende i 2019. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mere end 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellemøsten, Thailand, USA og Sydamerika. Norwegian har næsten 11.000 medarbejdere og en moderne og mere miljøvenlig flyflåde på omkring 160 fly. Over 7.000 medarbejdere er blevet sendt hjem og 80% af flyene står på jorden.
Nu er svenske og danske myndigheder kommet med en betydelig redningspakke til det svenske flyselskab SAS i form af likviditet, der gør det meget lettere for Norwegians største konkurrent at komme igennem denne krise.
Norwegian er et flyselskab, der på samme måde som SAS har brug for hjælp fra myndighederne for at kunne sikre tusindvis af arbejdspladser, infrastruktur og værdiskabelse. I Danmark alene har vi næsten 1000 kolleger, der beflyver de mere end 60 ruter ud af lufthavne i hele Danmark. Vi er glade for de tiltag, som politikerne har gjort indtil nu for at afbøde de negative konsekvenser af corona, og vi håber, at der hurtigt kommer tilsvarende tiltag for Norwegian i form af en kreditfacilitet
Jacob Schram, Norwegians koncernchef
DAT sender samme signal efter gårsdagens støtte til SAS. Vi må også gå ud fra at andre danske flyselskaber, som Alsie Express og Great Dane Airlines, er af samme holdning.
Det bliver derfor interessant at høre hvordan den danske regering vil hjælpe flyselskaberne nu hvor de har givet garanti til SAS.
For Norwegian må vi forvente at den norske regering snart kommer med samme setup og tilbyder Norwegian en statsgaranti.
Frank siger
Jeg synes at det er interessant at i normal ikke vil skrive om SAS medmindre det er 110% vedr. SAS’s danske operation, men med norwegian er der meget vider rammer. norwegian har som i sikkert ved INGEN direkte longhaul router ud af CPH mere.
Det er korrekt at norwegian har en ynger flåde end SAS, men alle deres 737-800 bygger på et 20 år gammelt design, og med SAS’s seneste flåde fornyelse har SAS nu et gennemsnitligt laver brændstof forbrug pr. sæde KM end norwegian. Dette på trods af at deres flåde er næste dobbelt så gammel i gennemsnit. En A320 neo bruger væsentlig mindre brændstof pr. sæde KM end en B737-800. Det samme gælder for en A350 versus B787
Hej Frank,
Tak for din kommentar. Men Norwegian har da forsat afgange til Bangkok fra København (indtil vinterprogrammet stopper her i slutningen af marts) og hvis vi ser bort fra den nuværende situation. Omkring alderen på flåden, så er det helt rigtigt at dette ikke 100% er lig med et lavere brændstofforbrug. En faktor der også skal ses på er antallet af sæder i flyet, samt loadfaktoren. Det positive er da bestemt at SAS har en meget agressiv flådeudskiftning med både A350 og A320neo. Dertil ved vi jo også at de gamle A319 og B737 skal skiftes ud inden for 2-3 år. Så igen et positivt skift.
Hilsen
Henrik
Vinter sæsonnen slutter mig bekendt 30 marts, så det vare ikke mange dage før der ikke er nogen longhaul flyvninger med norwegian fra DK.
Det er korrekt at antallet af sæder i et fly har indflydelse på brændstof forbruget pr. sæde km. Eftersom norwegian jo generelt presser flere sæder ind i deres fly end SAS gør i samme fly type, gør jo bare endnu mere imponerende at SAS med en gennemsnitlig ældre fly flåde kan have en bedre brændstof pr. sæde KM end norwegian.