Norwegian reducerer CO2 markant med ny teknologi

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian fortsætter med at nedbringe sin udledning af CO2 ved at bringe ny teknologi i anvendelse.

En opgradering af vejrtjenesten fra svenske AVTECH kan reducere CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 tons om året. Dette, sammen med de øvrige CO2-reducerende tiltag, som selskabet har sat i gang, betyder, at Norwegian nu reducerer udledningen med op mod 200.000 tons CO2 om året.

Mængden af CO2, der udledes fra luftfarten, er direkte relateret til mængden af brændstof, der bruges. Derfor er det vigtigt at flyve så brændstofeffektivt som muligt. Værktøjet AVTECH giver Norwegians piloter adgang til avanceret vejrdata. Disse data overføres til flyets systemer, sådan at flyveruten kan justeres og optimeres, og dermed bidrage til en mere effektiv tur rejse og lavere brændstofforbrug.

Norwegians piloter har anvendt vejrtjenesten siden 2018, hvilket har medført en brændstofbesparelse på 16.000 tons CO2 om året. Nu har Norwegian taget AVTECHs nye og opgraderede vejrtjeneste, Aventus Cruise Optimizer, i brug. Den opgraderede version af værktøjet kan reducere CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 tons om året. Dette, sammen med andre CO2-reducerende tiltag, som Norwegian har sat i gang, blandt andet pilot-app’en SkyBreathe, betyder, at Norwegian nu reducerer sin udledning med op mod 200.000 tons CO2 om året. 

Da vi testede det nye værktøj, kunne vi tydeligt se, at vi fik endnu mere effektive flyveruter, hvilket giver større brændstofbesparelser og reduktion af CO2-udledningen. Hvert kilo brændstof, som spares, gør en forskel. I Norwegian arbejder vi hele tiden med at implementere ny og brændstofbesparende teknologi i vores moderne og brændstofeffektive fly.

Stig Patey, Manager Fuel Saving hos Norwegian.

For os, der arbejder i cockpittet, hjælper tjenesten os med at planlægge en mere effektiv flyvetur. Det kan være svært at forudsige helt præcist, hvor tungt flyet bliver, fordi det afhænger af flere faktorer, der først ligger endeligt på plads lige inden vi tager afsted. Nu kan jeg fortælle systemet, hvad vores præcise vægt er, når vi har lukket dørene, og så fortæller det mig, hvilken flyverute, der er den optimale i forhold til vægten. Samtidig kan vindforholdene på en tur for eksempel til Paris ændre sig, mens vi er i luften. Det tager tjenesten også højde for og foreslår mig at korrigere flyvehøjden undervejs, så vi flyver mest muligt brændstofeffektivt.

Søren Hofgaard Møller, kaptajn i Norwegian. 

Ny teknologi er win-win
Det nye, opgraderede produkt fra AVTECH er udviklet for at optimere flyvningerne yderligere ved hjælp af en ny teknologi, der tager hensyn til flere faktorer end tidligere. Tjenesten beregner de mest brændstofeffektive flyvehøjder for hver enkelt flyvning afhængig af vægt, vind og vejr. Det er baseret på blandt andet antallet af passagerer, distancen, højden og hastigheden. Jo flere detaljer, der lægges ind, desto mere brændstoffektivt kan flyveturen planlægges, hvilket giver lavere CO2-udledning. I tillæg hertil modtager piloterne information i real-tid og kan justere højden, hvis vejrforholdene ændrer sig under flyveturen. 

Den opgraderede tjeneste er allerede taget i brug på samtlige Norwegians 737-800 fly, der alle anvendes på ruter i Skandinavien og Europa. 

I slutningen af 2019 indførte Norwegian et andet værktøj til at øge brændstofeffektiviteten, SkyBreathe. Dette værktøj analyserer hele flyveturen fra “gate til gate” og stiller informationen til rådighed for piloten i en mobil-app, der gør det muligt for piloten at optimere hver enkelt flyvning for at nedbringe brændstofforbruget mest muligt. På et år kan man reducere CO2-udledningen med ca. 140.000 tons. Til sammenligning var CO2-udledningen på hele den indenlandske ruteflytrafik i Danmark i 2016 på cirka 133.000 tons ifølge den seneste opgørelse fra Trafikstyrelsen.

Det er sjovt at se, at vores fælles udviklingsarbejde fortsætter med at give så positive klimaeffekter. Vi glæder os til det fortsat gode samarbejde med Norwegian om flere innovative løsninger, der giver udledningsreduktion.

David Rytter, administerende direktør i AVTECH Sweden AB. 

Norwegians arbejde i mod en mere bæredygtig luftfart
Norwegian arbejder løbende for at reducere sin klimabelastning. Selskabet har investeret i nye fly og har en af verdens mest brændstofeffektive flyflåder. Siden 2009 har Norwegian reduceret CO2-udledningen med 33 procent per passagerkilometer. Læs mere om Norwegian klima- og miljøarbejde her.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *