Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian har her til morgen udsendt en pressemeddelse om at de har sikret sig 3 milliarder norske kroner til deres egenkapital via en garanteret fortrins emission. Dette er medvirkende til at flypriserne forsat er faldende eller minimum stagnerende.
Der har i de sidste måneder været spekuleret meget på, hvordan Norwegian har skulle kunne klare underskuddet og dermed sikrer sig at de ikke løb tør for penge. Cash Flowet har været reddet i ugerne op mod nytåret af ting som salg af fly om refinancering af lån.
I dag udsendte de så en pressemeddelse om at der er lavet aftale om 3 milliarder norske kroner via en garanteret fortrins emission.
Bjørn Kjos siger til dette at:
Norwegian har været igennem en længere periode med kraftig ekspansion. Væksten vil nu aftage og vi vil have et øget fokus på at få reduceret omkostningerne og investeringsforpligtigelserne. Gennem denne fortrins emission vil balancen styrkes i Norwegian og der vil være en øget fleksibilitet til at støtte denne udvikling.
Vi er galde for at vores største aktionærer forsat støtter op om planerne og strategien i et forsat konkurrende marked. Nu skal vi så koncentrere os om at optimere vores internationale virksomhed og reducere omkostninger. Målet er at øge lønsomheden.
Kapitalforøgelsen skal godkendes på en ekstraordinær generalforsamling den 19. februar 2019.
Helt konkret så er det følgende fokusområder som der skal fokuseres på:
- Salg af fly og muligt nyt ejerskab for dele af den eksisterende flåde
- Udsættelser af kommende flyordre
- Fokus på at følge spareprogrammet #Focus2019 som skal reducere omkostninger for 2 milliarder norske kroner
- Optimering af basestrukturen og ruteprogrammet
- Sikre kompensation fra Rolls Royce i forbindelse med problemerne med motorerne til Dreamliner flyene
Hvad betyder dette så?
Der er kommet en klar udmelding om at den aggresive vækst nu bliver stoppet. Så vi kommer ikke til at se så mange nye ruteåbninger her i 2019 og 2020 fra Norwegians side. Tværtom vil der nok komme flere lukninger eller ændringer på frekvensen på de eksisterende ruter. Udmeldingen om at sælge fly og udsætte leveringen af allerede bestilte fly støtter op om dette.
Sidst bliver det nok meget vigtigt for Norwegian at sikre et setup, som sørge for at der begynder at komme positive årsregnskaber. På et tidspunkt vil det blive således at der ikke er flere penge at hente. Dette gælder også hvis Norwegian ønsker at forsætte som selvstændigt flyselskab. Dog må vi sige at der forsat skal en konsolidering til på det Europæiske marked. Der er for meget kapacitet og det presser priserne nedad.
Det var interessant at se at nogle medier her op til 2019 skrev at priserne ville stige nu, men vi fastholdte at priserne vil falde yderlige på flere områder og dette billede tegner sig forsat til at ske resten af året. Et opkøb af Norwegian af for eksempel IAG ville have kunne medvirket til at kapaciteten ville reduceres og dermed priserne ville kunne stige. Dette sker ikke lige nu og Norwegian har i hvert fald købt sig endnu et år før vi skal have samme snak igen.
Dette tiltag er helt sikkert også grunden til at British Airways i sidste uge valgte at droppe tankerne om at opkøbe og overtage Norwegian. De meldte ud at de ville sælge den aktiepost, som de købte sidste år.
[…] I starten af januar måned kom Norwegian også ud med et stort spareprogram på op til 2 milliarder norske kroner. Dette blev navngivet #Focus2019 og det var med til at gøre optakten til årsregnskabet spændende. For lidt over en uge siden, så kom udmeldingen fra Norwegian at de havde sikret sig 3 milliarder norske kroner til at styrke egenkapitalen med. […]