Norwegian skaber lidt luft – får udsat vigtige lån

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Obligationsejerne af to store lån til Norwegian har accepteret at udskyde tilbagebetalingen mod at få pant i landingstilladelser i London Gatwick lufthavnen.

Det drejer sig om lån op til US$ 380 millioner, som udskydes med op til 2 år.

Konsekvensen er, udover at Norwegian skal give landingstilladelserne i pant, også at betale et premium på toppen af obligationerne.

Det har været vigtigt for Norwegian at frigive noget kapital for at drive virksomheden videre og forsætte med at blive mere effektive og sikre at væksten holdes nede på et mere fornuftigt niveau.

Vi er glade for at obligationsejernes beslutning om at støtte vores forslag til at forlænge tilbagebetalingen. Det giver os et financielt handlerum som vi har brug for.

Fungerende CEO, Geir Karlsen

Der var stor støtte til Norwegians forslag. For obligationen NAS07 var der 89,9% support for forlængelsen. For obligationen NAS08 var støtten hele 99,64%.

Vi ser dette som at der bliver fred for Norwegian til at arbejde på at tjene flere penge frem til andet eller tredje kvartal 2020, Det hele afhænger forsat at problemerne med Boeing bliver løst og der ikke kommer nye begivenheder, der kan påvirke indtjeningen væsentligt.

Men alt i alt så er problemerne for Norwegian ikke slut endnu – de har bare købt sig noget tid og forhåbentligt ikke til en for dyr en pris.

Kommentarer

  1. Frank siger

    I burde have sat jer bedre ind i tingene i steddet for bare at kopier norwegian’s presse meddelser.

    1. Havde norwegian ikke været så presset som de er, så kunne de have lånt det samme beløb til en langt billigere rente andre stedder, men fakta er at ingen vil låne norwegian penge for tiden.
    2. Obligations ejerne havde ikke rigtigt noget valg. Havde de sagt nej vil norwegian ikke være i stand til at indfri lånene. Jeg kender ikke detaljerne omkring hvilken sikkerhed der ligger bag de oprindelige obligations lån, så hvorvidt en manglende indfrielse af lånene kunne føre til en konkurs kan jeg ikke sige, men det er meget tvivlsom om obligations ejerne ville have set alle deres penge hvis de havde sagt nej til forlængelsen.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,

      Dette er faktisk ikke pressemeddelelsen vi har brugt – udover citatet – du finder den i sin helhed her: https://media.uk.norwegian.com/pressreleases/bondholders-vote-in-favour-of-norwegians-proposed-amendments-to-its-two-unsecured-bonds-nas07-and-nas08-2919943
      Der var flere ting vi skulle hente selv blandt andet stemmeresultatet af obligationsejerne, som findes på Oslo Børsens meddelse: https://newsweb.oslobors.no/message/485338 (link til dette var dog i pressemeddelsen)

      Vi er helt enige om at de er presset og det skriver vi flere steder og slutter af med at de “blot har købt sig tid”. Ejerne har altid et valg – det første sker når de indgår aftalen med flyselskabet og nu hvor de har accepteret at forlænge lånene mod et premium plus pant i landingstilladelserne. Men fakta om andre vil låne dem penge har vi ikke og eftersom vi lige har set WOW air blive genstartet, så findes der en del risikovillig kapital. De nuværende obligationsejere havde valget og lukke eller kræve at sælge Norwegian – så der var flere veje ud. Men Norwegian har givet dem sikkerhed og derfor var deres valg jo klart. Hvad der sker om 6-9 måneders tid er så en anden sag.

      Hilsen
      Henrik Olsen

  2. Frank siger

    Well. De finans analytiker som jeg har talt med siger alle at hvis f.eks. SAS havde haft et behov for en tilsvarende refinancering, så kunne de have lånt pengene meget biligere på andre måder. Disse mulligeheder er ikke tilgængelig for norwegian p.gr.af deres økonomiske situation.

    • Ihab siger

      Norwegian air shuttle. Er nogen bedrager i skylder mig Ca 6000kr . Og i nægter at jeg får dem. I skulle skamme jer virkelig.. Brugte næsten 19 timer for at komme til Berlin fra københavn og jeres billeter som jeg købte var ikke noget vær.. I skulle skamme jer virkelig

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Det er vi da også enige om – det gælder jo i alle henseende og ikke kun flyselskaber. Vi har også set andre selskaber, der har svært ved at få lån i et passende lavt renteniveau da risikoen vurderes for højt. Selv SAS var igennem den problemstilling for nogle år siden, hvor det var endda meget tæt på at lukke selskabet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *