Ny big data-app kan reducere Norwegians CO2-udledning med 140.000 tons

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Reduktion af CO2-udledningen fra luftfarten er et af de allervigtigste spørgsmål for flybranchen. Nu introducerer Norwegian et nyt værktøj, SkyBreathe, der skal støtte op om det. SkyBreathe gør det muligt at mindske udledningen med yderligere to procent, svarende til 140.000 tons CO2 om året.

Med ny teknologi og nye, mere moderne fly har Norwgian reduceret sin CO2-udledning per passagerkilometer med 30 procent siden 2008. Udledningen skal længere ned og det nye værktøj, SkyBreathe, kan reducere CO2-belastningen med yderligere 2 procent.

Værktøjet SkyBreathe, der er en app til mobiltelefonen, analyserer hele flyvningen fra gate til gate og sammenligner alle Norwegians flyvninger, hvilket gør det muligt at optimere hver flyvning med lavere brændstofforbrug og lavere udledning som resultat. App’en giver Norwegians piloter nøjagtig information om, hvordan de enkelte flyvninger forbruger brændstof, og hvilke enkle trin, der kan tages for at få brændstofforbruget ned. Appen bruger big data-algoritmer og er udviklet via et EU-finansieret Clean Sky projekt.

Med SkyBreathe-appen får jeg feedback efter hver flyvning, og jeg kan meget direkte se, hvad vi har gjort godt, og hvordan vi eventuelt kan flyve endnu mere effektivt næste gang. Det er smart for både os og for klimaet.

Søren Hofgaard Møller, basechefkaptajn hos Norwegian i København

Norwegians piloter har testet værktøjet i cirka seks måneder, og resultatet viser, at det er muligt at spare store mængder brændstof per år. Alene ved for eksempel at slukke den ene motor ved taxiing til gate, sparer man cirka 20 kilo brændstof per flyvning. Et andet eksempel er de såkaldte smarte indflyvninger* og at bruge bremserne i stedet for motorkraften, når flyet bremser. På én måned kan Norwegian spare op mod 3700 tons brændstof og mindske CO2-udledningen med 11.600 tons. På et år kan man dermed mindske CO2-udledningen med cirka 140.000 tons. Til sammenligning var CO2-udledningen på hele den indenlandske ruteflytrafik i Danmark i 2016 på cirka 133.000 tons ifølge den seneste opgørelse fra Trafikstyrelsen.

Vi arbejder hele tiden på at finde nye metoder og nye værktøjer for at reducere udledningen og brændstofforbruget. Med SkyBreathe får vi store mængder data per flyvning, som vi hurtigt kan analysere og omsætte til enkle anbefalinger til piloterne for et gøre vores flyvninger endnu mere brændstofeffektive. Vi kan dermed mindske både brændstofforbruget og CO2-udledningen med cirka to procent per flyvning. Det er win-win både for klimaet og for vores brændstofomkostningerne.

Stig Patey, Manager Fuel Saving i Norwegian

Norwegians arbejde for en mere bæredygtig luftfart

Norwegian arbejder aktivt for at mindske luftfartens påvirkning på miljø og klima. Nye fly og moderne teknologi er de vigtigste elementer for at mindske udledningen. Norwegian arbejder med en række initiativer, som giver målbare resultater i dag:

  • Ved at have investeret i en af verdens mest moderne flyflåder, har Norwegian mindsket C02-udledningen per passagerkilometer med over 30 procent siden 2008. Vores moderne fly forbruger 20 procent mindre brændstof end ældre, sammenlignelige modeller. Vores CO2-belastning per passagerkilometer er i dag blandt de lavest i branchen.
  • Avanceret vejrdata fra ACTECH Sweden AB fører til yderligere brændstofbesparelser og mindsket udledning på cirka 16.000 tons CO2 om året.Norwegian er to gange blevet udnævnt som verdens mest brændstofeffektive flyselskab mellem Europa og USA af The International Council on Clean Transportation, senest i 2018.
  • Bæredygtigt brændstof, som biobrændstof og syntetiske brændstoffer, vil reducere udledningen yderligere, når de bliver kommercielt tilgængelige. Vores fly kan allerede i dag flyve med op mod 50 procent iblanding af certificeret biobrændstof. Norwegian opmuntrer til lokal produktion af klimaneutrale brændstoffer og vil fase disse ind, så snart der findes bæredygtige og kommercielt tilgængelige alternativer.
  • Norwegian indfører løbende mere miljøvenlige produkter ombord for at mindske anvendelsen af plastik og evaluerer kontinuerligt, hvordan vi kan reducere vægten ombord.
  • Norwegian tilbyder vores rejsende muligheden for at forhåndsbestille mad på flyvninger over 2,5 timer for at mindske madspild og vægten ombord.
  • Norwegian benytter en særlig motor- og flyvask, som mindsker CO2-udledningen med cirka 16.000 tons om året.
  • Norwegian vil snart tilbyde sine rejsende muligheden for at klimakompensere for sine flyrejser direkte via selskabets hjemmeside.

* Smarte indflyvninger (Continuous Descent Approaches (CDAs)) mindsker både udledningen og støjniveauet under flyvningens sidste fase.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *