Norwegian vil benytte ny smart software til databehandling

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flyselskabet Norwegian ønsker at anvende mere data til brug for hurtigt at kunne analysere et flys operationelle drift. At hive data ud af den eksisterende 737 NG flyflåde kræver en lang manuel proces, hvilket reducerer både fleksibilitet og responstid. Det amerikanske softwarefirma Astronics Ballard Technology har udviklet en trådløs lille boks med navnet webFB Wireless Electronic Flight Bag module og snart vil det således være muligt for Norwegian at automatisere den manuelle dataindsamling. Efter et års prøvetid har Norwegian nu planer om at udrulle og installere den smarte boks ombord på 10 fly i 737 NG flåden.

Til daglig anvender piloter i forvejen elektronisk udstyr, også kaldet Electronic Flight Bag (EFB). Dette udstyr bliver et vigtigt nøglepunkt i det nye software-system, som Norwegian får. WebFB modulet opretter forbindelse til dataopsamlingspunkt ARINC 717 og aktiverer samtidigt en lille trådløs server ombord på flyet. Denne server videresender den ønskede data til det elektoniske udstyr (EFB) på hele flyets rute. EFB systemet synkroniserer til et arkiv, når flyet er på landjorden (eller via flyets wifi netværk) og leverer den ønskede data til flyselskabets back office kontor for nærmere gennemgang og analyse. Denne nye proces er meget hjælpsom i forbindelse med bearbejdning af store mængder data (også kaldet ”Big data”). I luften kan der endvidere analyseres kritiske dele af den indhentede data. Dette gør en stor forskel når flyets drift skal optimeres.

Det er blevet en spirende industri for softwareproducenterne, at lave udstyr til at behandle de store mængder af data, som et fly producerer. Det er også en industri, der lover adskillige besparelser i billionklassen til flyselskaberne og samtidigt massive indtægter til udbyderne af interne flysystemer. Der vil blive store mængder forbrug af data, når der skal overføres detaljer til og fra flyet. Og teorien går da også på, at hvis det virkelig giver en kæmpe økonomisk besparelse for flyselskaberne, vil flyselskaberne være parat til at investere stort i både hardwareudstyr og mere båndbredde for at kunne opnå de ønskede mål. Men hvad nu hvis flyselskaberne kan realisere en forholdsvis stor del af fordelene uden at skulle investere massivt i øget båndbredde for at opnå de samme mål?

Bredbåndsselskaberne befinder sig stadig i en tidlig udviklingsfase i livscyklussen for “ting på internettet” (også kaldet “Internet of Things, IoT). I nylige diskussioner er der ikke én eneste bredbåndsudbyder, der har foreslået, at flyselskaberne er tæt på at være i mål og flere selskaber projekterer da også en 3-5 år ud i fremtiden, før der sker en materiel udvikling på den front. Set ud fra den devise, at det skulle være flyselskabernes indtjening, der skulle være med til at støtte bredbåndsinvesteringerne, er den manglende udvikling på den operationelle side mildest talt bekymrende for bredbåndsselskabernes kommende indtjeningsbudgetter.

Det er også værd at kigge på, hvad nogle bredbåndsudbydere allerede kan komme med af tilbud på lette bredbåndsløsninger. Den amerikanske udbyder Iridium forventer at fortsætte udrulningen af deres product NEXT, hvor der kan leveres en meget tynd linje til kommercielle fly og til en meget favorabel pris. Bredbåndslinjen kan ikke bruges til at streame film på, men værdien af at opbevare operationelle data på et separat netværk er meget reel og med et sådan program kan mange flyselskaber kan hurtigt og effektivt indhente besparelser.

Umiddelbart vinder både flyselskaberne og passagererne, hvis nogle af de nye softwareløsninger lever op til bare en brøkdel af de lovede fordele. Og håndgribelige processer mod dette mål burde fejres. For det er ikke hver dag, at der sker så store fremskridt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *