Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Maden ombord på fly bliver ofte hånet. Der kan der være gode grunde til eftersom maden man får serveret ofte er af tvivlsom kvalitet. Alligevel forsøger luftfartselskaberne at servere en smagfuld oplevelse, på trods for de udfordringer der er forbundet med at servere en måltid i luften. Sammen med kamerateamet fra “The Inflight Food Trip” tog vi et kig bag kulisserne hos LSG Skychefs i Riga.
For et par år siden anmelde vi Air Baltic’s business class. Nu fik vi mulighed for at se hvor maden kommer fra og hvordan det kommer ombord på flyene.
LSG Skychefs har til huse i en diskret bygning som står lettere fortabt på grundene omkring lufthavnen i Riga. Når vi ankommer bliver vi hilset velkommen af Andris Balickis, managing director.
Det siger næsten sig selv at man ikke bare vandrer ind i et storkøkken. Af hygiejniske årsager skal hele selskabet udstyres med kåber, hårnet, skobeskyttere og, for dem med skæg, en mundlap.
I supermarkedet
Efter vi er klædt ud, bliver vi ført til rummet hvor råvarerne bliver leveret og opbevaret. Personalet kalder det supermarkedet for sjovt, forklarer Balickis. Og ved første blik bliver ligner det også en butik. Hvis man skulle tro at alle varer bliver leveret i industrielle mængder bliver du overrasket. Der er mange små bøtter med oliven og løg, krukker med tomatpure, flasker med olivenolie, og alt muligt andet som man finder i et supermarket. For mange leverandører kan det ikke betale sig at pakke deres varer i store mængden på grund af de få kunder der ønsker det.
Efter spisekamret betræder vi det egentlige køkken. Den er delt op i forskellige zoner. Først er der den kolde og varme køkken. I større cateringselskaber er de i adskilte sale, men her i Riga er de i samme rum. I det varme køkken er der også et bageri, og det dufter dejligt af friskbagte croissanter. Alle ingredienser til måltiderne bliver nøjagtigt målt og placeret i deres beholdere.
Frisk suppe
En nyhed hos Air Baltic er den friske suppe de serverer. Personalet afmåler mængderne for hver eneste skål. Det eneste der skal laves ombord er at tilføje varmt vand. Inden suppen blev tilføjet til menuen hos Air Baltic blev der gennemført en stor smagstest. Balickis forklarer at Air Baltic’s personale fik mulighed for at smage forskellige opskrifter og valgte efterfølgende deres favorit.
Det er påfaldende hvor “normalt” alt ser ud. Det ligner enhvert storkøkken i et firma eller skole på en prik.
Efter de to køkkener når vi til “tray setup” zonen. Her bliver måltiderne placeret på deres bakker, sammen med bestikket.
Også de forudbestilte måltider bliver stillet klar. Op til 10% af Air Baltic passagerer som får deres måltid fra et køkken hos LSG Skychefs har i følge Balickis forudbestilt måltiden.
Når bakkerne er fyldt op, bliver de placeret i vognene, som herefter bliver kørt ind i et fryserum. På en almindelig Air Baltic flyvning med en Boeing 737 bliver der taget 8 vogne med mad og drikkevarer med ombord.
Lille køkken, store tal
Balickis forklarer at LSG Skychefs i Riga laver op til 5.000 måltider om dagen til 7 flyselskaber med ruteflyvninger. Udover det er der omkring 50 mindre kunder, primært privatfly.
I det sidste rum inden læsserampen, finder man tidsskrifter og aviser som bliver delt ud på flyvene. Når de er tilføjet, er alt klar til at blive kørt ombord flyet.
Større udvalg ved forudbestilling
Efter rundturen blev vi overrasket med en business class måltid, hvor vi også blev introduceret til “mix&match” princippet som Air Baltic har indført. Det betyder at passagerer som bestiller deres måltid i forvejen, har mulighed for at sætte det sammen selv. De får 7 mulige retter at vælge i mellem for både for- og hovedretten. Det er ret imponerende at man kan vælge sin måltid helt op til 1,5 time inden afgang. Hvis det skal gå virkelig stærkt tager det kun 12 minutter fra bestillingen til måltidet ankommer til flyet.
Det kan undres hvordan det efter alt den umage alligevel kan lade sig gøre at man får serveret en ugenkendelige masse ombord. “Man får hvad man betaler for”, mumler Balickis.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Steven Tor fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar