Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hej igen. Så er det igen blevet tid til en ugens rapport fra pilotskolen. Dog har jeg inkluderet flere uger, da vi desværre startede uge 2 med en dårlig nyhed.
Hvis du gik glip af uge 1, kan du læse den her.
Vi havde ifølge vores skema navigation, og midt i timen banker den ene ejer, Thomas, på døren, for at overrække os en lidt træls nyhed. Det vidste sig at den ene en-motors flyver, OY-EJM, havde nogle metalstykker et sted i motoren, hvor der ellers ikke skal være metalstykker. Så den var røget på værksted og der var blevet bestilt en ny motor hjem. Det betød så, at vi ikke kom til at flyve de næste tre uger, da et af de andre hold, hold 5, også skal flyve på den en-motores flyver.
Da de meget snart er færdige med deres 75 timer på den, fik de første prioritet, således at vi havde flyveren for os selv når hold 5 engang var færdige.
Derfor er der ikke de helt store nyheder og oplevelser, da vi stort set kun havde teori i løbet af de tre uger.
Men selvom flyet stod på jorden og vi det samme, betød det ikke at jeg ikke kom op at flyve. En anden elev som flyver på skolens twin (2 motors flyver) spurgte om jeg ville med en tur til Aalborg på passagersædet. Og det takker man selvfølgelig ikke nej til. Så vi tog en tur til Aalborg i flot vejr.
Ellers har resten af ugen kun bestået af teoritimer og tørtræning. Tørtræning betyder, at man øver sig i de forskellige check-lister og procedurer i flyveren mens den står på jorden, således at man ved hvor de forskellige knapper sidder og hvad man skal gøre i forskellige situationer.
Om fredagen var vi inviteret til reception ved vandflyveren som flyver mellem Århus og København, da de fejrede at de havde gennemført 400 flyvninger. Og siden der ikke var fyldt helt op på ruten til København, trak skolen lod blandt 4 elever som kunne få lov til at få en tur/retur til København. Jeg var så så heldig at være blandt de fire, så kl. 17 var vi klar til at boarde fra broen. Vi var desværre ikke så heldige med vejret, da der var meget tåget og lave skyer, men det var helt sikkert oplevelsen værd. Da vi landede i København, havde vi 20 minutter til at se os omkring før vi skulle af sted igen.
Da vi nåede Århus, fik vi en fredagstur ind over byen, før flyveren igen var på vandet. En helt fantastisk tur og flot udsigt over Århus.
Uge 3 (33) bestod også kun af teoritimer i radio og luftfartsret. Luftfartsret handler, kort fortalt, om, hvorledes man flyver, hvilke zoner man må flyve i og hvordan man flyver uden om anden trafik. For eksempel er der også højre vigepligt i luften.
Som sagt startede vi også radio op. Det er meningen at vi selv skal være i stand til at snakke med tårnet og anden trafik når vi engang går solo. Det øves ved at man får en fiktiv flyveplan, og man skal derefter kalde op til tårnet som bliver spillet af læren. På den måde får man forskellige instruktioner man skal læse tilbage.
Uge 4 (34) var ligeledes fyldt med teoritimer. Dog kom jeg også op at flyve denne uge, da jeg skulle til København om onsdagen, for at sige farvel til min lillebror der rejste til USA som udvekslingsstudent. Så det var tidligt op og ud til lufthavnen. Ved boarding spurgte jeg om det var muligt at sige hej til kaptajnen, da jeg nu selv var i gang med uddannelsen, og fik lov til at kigge til dem. Vi snakkede lidt omkring skolen og uddannelsen, og inden vi skulle starte blev jeg tilbudt at sidde på jumpseat. Jeg tog glad i mod tilbuddet og spændte mig fast.
Ligeledes blev jeg tilbudt jumpseat på vej hjem, og det gør kun at man bliver endnu mere målrettet når man kommer ud og ser hvordan det foregår.
Det var det for uge 2, 3 og 4. Jeg har lidt bedre nyheder til næste gang. Hvis der skulle dukke spørgsmål op, er I velkommen til at stille dem her, men der er også mulighed for at stille dem på forummet.
Indtil næste gang.
Skriv et svar