Pilot-drømme – optagelse og finansiering

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

At blive pilot er en spændende mulighed for at opleve verden, men det kræver ihærdigt arbejde at finansiere den dyre uddannelse. Magnus Lønfeldt er en af dem, som håber at kunne gøre drømmen til virkelig.

Dette er afsnit 1 af “Pilot-drømme”, der følger Magnus Lønfeldt fra optagelsen på pilotstudiet, under uddannelsen og indtil det første job. Følg serien på InsideFlyer.dk samt på Magnus’ private Instagram.

Fremtidsdrømme som barn

At jeg skulle læse til pilot har ikke altid ligget i kortene. Men at jeg skulle arbejde i rejsebranchen har jeg altid vidst. Familieferierne som barn var årets højdepunkt og de sidste tre år har jeg brugt mere end 650 dage i udlandet.

Den første (seriøse) arbejdsdrøm jeg havde, var at arbejde som cabin crew. At kunne rejse verden rundt og få løn for det lød næsten for godt til at være sandt. Drømmen blev dog hurtigt slukket, da jeg allerede i 8. klasse passerede de 190 cm, som er den maksimale højde hos de fleste flyselskaber.

Herefter havde jeg er par år på gymnasiet, hvor jeg drømte om at læse forsikringsmatematik. Både på grund af min interesse for matematik-faget, men ikke mindst på grund af den høje løn, som man kan forvente.

Men også denne drøm faldt til jorden. Gennem gymnasiet havde jeg nemlig også fundet ud af, at statistik bestemt ikke var mit yndlingsemne. Herefter fulgte et par år uden nogle konkrete fremtidsplaner, mens jeg holdt sabbatår.

21 år gammel og uden pilot-fremtidsplaner (privatfoto).

Interessen for pilotstudiet

Efter to sabbatår, hvor jeg blandt andet havde rejst Jorden rundt, stod jeg til en koncert i Edinburgh i maj 2023. Jeg havde fået gode ståpladser og var derfor kommet flere timer i forvejen.

Der var god stemning og jeg faldt hurtigt i snak med de andre fans omkring mig. En af dem var fra nabobyen Glasgow og fortalte at han læste til pilot. Jeg lyttede interessant, mens han fortalte om studiet og hans fremtidsplaner. Det lød utroligt spændende.

Hjemme i Danmark tilmeldte jeg mig derfor et infomøde hos Copenhagen Air Taxi, som er en af de skoler der tilbyder erhvervspilotuddannelsen i Danmark. Mødet faldt sammen med Roskilde Air Show, så der var derfor gang i den lille lufthavn syd for Roskilde.

Amerikansk militærfly i Roskilde Lufthavn (privatfoto).

Infomøde og pilot-elev for en dag

Mødet vækkede min interesse endnu mere, og efter at have snakket med en instruktør aftalte vi derfor en dag, hvor jeg kunne få lov at være elev for en dag allerede ugen efter.

Her fulgte jeg en undervisningtime og sad ved siden af en elev, der var i simulator. Dagens højdepunkt skulle jeg dog vente spændt på i et par timer, mens det danske sommervejr klarede op.

Jeg skulle nemlig ud at flyve med en elev og instruktør i det nok mindste fly jeg nogensinde har siddet i. Her blev der trænet start, landing samt andre teknikker, som jeg endnu ikke kendte termerne for.

Da vi var landet og jeg kørte fra Roskilde Lufthavn igen, var jeg derfor ikke i tvivl. Pilotstudie var helt sikkert for mig, og jeg skulle nu igang med at undersøge hvordan jeg kunne få det til at lykkedes.

Et par måneder senere var jeg til optagelsesprøve og det gik rigtig fint. Jeg bestod nemlig og kan derfor tilmelde mig lige så snart jeg har styr på helbredskravene. Den såkaldte medical 1 skal nemlig bestås.

Prisen for pilot-uddannelsen

Med drømmen om at blive erhvervspilot følger også en stor udgift. I modsætning til de fleste danske uddannelser, er studiet nemlig selvbetalt og det er bestemt ikke billigt.

Hos Copenhagen Air Taxi, som er den skole jeg har valgt, ligger prisen på 735.000 kroner. Hertil kommer myndighedsgebyrer på 32.000 kroner. Den samlede udgift bliver herved 767.000 kroner.

Beløbet er voldsomt højt, og det kræver en grundig planlægning og ihærdighed at få sparet nok penge sammen. Jeg er dog sikker på, at det nok skal lykkedes.

United Airlines B767-322ER (Foto BongoPlanes).

Finansiering og opsparing

For de fleste pilot-aspiranter finansieres uddannelsen ved hjælp af en stor opsparing samt at låne penge. Det er også min plan, og jeg har derfor lagt et stramt budget, så jeg kan lægge størstedelen af min løn fra DFDS, hvor jeg arbejder, til side hver måned.

Min målsætning er, at jeg i maj 2026 vil have en god nok opsparing til at jeg i banken kan låne det beløb jeg mangler. Jeg forventer også at gøre brug af muligheden for at tage SU-lån, der har en mere favorabel rente, end den som banken kan tilbyde.

Herudover har jeg for nylig også udgivet en bog med titlen “Det perfekte sabbatår – 32 råd til unge med rejsedrømme”. Her fortæller jeg ud fra mine egne erfaringer om nogle af de ting, som jeg gerne ville have vidst, da jeg begyndte på mine sabbatår. Blandt andet gode tips til rejseplanlægning og til at finde billige flybilletter.

Jeg håber at bogen både kan inspirere andre unge til gøre deres sabbatårs-drømme til virkelig, samtidig med at salg af bøger forhåbentlig også kan hjælpe med at gøre min egen pilot-drøm til virkelig. Det ville være fantastisk.

Oslobåden i Oslo – (Foto: Henrik Olsen).

Følg med og støt min pilot-drøm

I løbet af de næste fire år vil jeg her på InsideFlyer.dk og på Instagram dele mine oplevelser relateret til pilotuddannelsen. Både de udfordringer og opture, som jeg med garanti vil støde på undervejs. Jeg håber, at du vil følge med.

Hvis du vil hjælpe mig på vej, kan du støtte mig ved at købe et eksemplar at min bog på www.sabbatårsrejse.dk. En oplagt gave for eksempel til studentergildet. I juni er der gratis fragt og herudover kan du få 10 % rabat med koden: InsideFlyer

Få 10 % rabat med koden InsideFlyer på min hjemmeside (skærmbillede).



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *