Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Historisk lav rejseaktivitet til trods, fortsætter Qatar Airways flådefornyelsen og tager levering af tre nye Airbus A350-1000. Flyselskabet har yderligere 25 fly af denne type på bestilling.
Koncerndirektør i Qatar Airways Group, Akbar Al Baker, er kendt for at være ganske direkte. Under et karakteristisk åbenhjertigt TV-interview med Sky News, gjorde Al Baker det klart at de ikke ville modtage en eneste levering fra Boeing eller Airbus før 2022. Meget tyder imidlertid på at Qatar Airways og flyproducenten Airbus har lykkedes med at komme til en form for enighed om levering. Denne uge modtog flyselskabet nemlig tre nye Airbus A350-1000, den største model i A350-familien.
– Qatar Airways er et af få globale flyselskaber som ikke er stoppet med at flyve under krisen. Som et af de eneste flyselskaber som fortsætter med at tage imod nye fly, har vores strategiske investeringer i moderne, brændstofeffektive fly gjort det muligt for os at hente over 2,3 millioner rejsende hjem, fordelt på mere end 37.000 flyrejser siden starten af pandemien, siger Al Baker.
Med denne levering har Qatar Airways totalt 52 fly i Airbus A350-familien. Selskabet har også yderligere 25 A350-1000 på bestilling og var Airbus’ lanceringskunde for denne flytype. Derudover har selskabet bestilling på 10 af Boeings nye 777-8 og købsret på 50 af de nye 777-9. Den nuværende Boeing 777-flåde består af 57 fly som efter planen skal fases ud inden 2024.
Usikker fremtid for Airbus A380
Med høj usikkerhed om efterspørgsel efter flyrejser de næste år, og med nye brændstofeffektive tomotors-fly i flåden, er det usikkert om vi overhovedet vil se Qatar Airways Airbus A380-fly igen. Disse skulle efter planen også fases ud inden 2024, men har ikke været i brug siden starten af pandemien. Selskabet har foreløbigt ikke sagt noget om, at de vil fremskynde udfasningen, men bekræfter at flyene fortsat står på jorden.
– På grund af konsekvenserne COVID-19 har på efterspørgslen efter rejser, vil vi fortsætte med at flyve grønnere og smartere, ved at holde Airbus A380-flåden på jorden. Det er hverken økonomisk eller miljømæssigt forsvarligt at bruge så store fly i dagens marked.
Foto: Qatar Airways
Skriv et svar