Terminal 2 “End to End Departure Test” i London Heathrow

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Selve Terminal 2 “End to End Departure Test” i London Heathrow blev afholdt den 9. april. Bonusfeber var tilstede og skulle være med til at teste en afgang med SAS med destination Stavanger.

Det var lidt med spænding at jeg satte mig ombord på bussen mod Terminal 3 fra Radisson Blu Edwardian Heathrow. Da Terminal ikke var åben endnu så skulle tog jeg via Terminal 3 og så ned i de underjordiske gange der forbinder flere af terminalerne med hinanden og også giver adgang til Heathrow Express.

London Heathrow - Terminal 2 Departure Test  - Registrering
London Heathrow – Terminal 2 Departure Test – Registrering

Efter at være kommet igennem første kontrol var jeg inde i selve Terminal delen hvor registrering og boarding kort og tilhørende pas blev udleveret for denne test rejse som ville stoppe umiddelbart efter selve boarding processen. Dertil fik jeg udleveret det test manuskript som jeg skulle følge for at teste de forskellige systemer og turen igennem terminalen fra ankomst til boarding.

Test manuskript for SK9159
Test manuskript for SK9159

Den test tur som jeg skulle deltage i var en af 14 fiktive afgange denne dag og jeg skulle teste en turen med SAS (SK9159) til Stavanger.

Selve test manuskriptet var meget udførligt og som det kan ses på billedet så havde jeg lavet online check in hjemmefra og jeg havde ikke noget bagage at checke in. Så jeg skulle gå direkte til security og se hvor hurtigt jeg kunne komme igennem denne og ind i selve terminalområdet.

Der var flere andre som enten skulle have en trolley, bagage eller have “børn” med igennem og disse fik de ting udleveret på vejen ind til check in området i Terminal 2, som normalt vil være det første man som rejsende vil møde fra starten af juni når den åbner op.

Bagageudlevering til test
Bagageudlevering til test

Selve check in området er dejligt stort og lyst med alle skrankerne placeret i midten således at det er let at komme til dem når man kommer ind fra de 2 store indgange på hver side af den store kunst skulptur som er placeret “flyvende” på den store plads udenfor.

Kunstskulpturen foran Terminal 2
Kunstskulpturen foran Terminal 2

Der er dog ikke lavet det således at man kan gå “igennem” check in skrankerne som det er set flere andre steder. Selve designet af terminalen er dog luftig og med det helt specielle design af taget hvor der hele dagen vil komme masser af sol lys ind og dermed gøre det mere behageligt at opholde sig i. Dette er i stor kontrast til Terminal 3, hvor SAS i øjeblikket har til. Dette kan man se frem til.

Terminal 2 - Check In område
Terminal 2 – Check In område

 

Et blik ved SAS Skranken som hvis denne forbliver på denne position så vil dette være godt da der vil være kort afstand fra indgangen til skranken og videre til security, da SAS til testen var placeret lige ved midtergangen.

Terminal 2 - SAS Check In skranke
Terminal 2 – SAS Check In skranke

Bag ved alle check in skrankerne findes adgang til selve terminal delen og den relativt store security område, hvor der også er fast track mulighed.

 

Terminal 2 - Adgang til Security
Terminal 2 – Adgang til Security

Noget nyt vil være at der er elektroniske terminaler der via skanning af boarding kortet giver adgang til security området. Dette er noget der ses flere og flere steder og erstatter den manuelle kontrol.

Terminal 2 - Selve Security området
Terminal 2 – Selve Security området

Der er ikke meget nyt i selve security delen hvor det næsten er en tro kopi af nogle af de andre security områder man kan opleve i de forskellige Heathrow terminaler. Så dette er en standard som blot er flyttet med videre. Eneste anke jeg har på dette er at selve båndet er for kort og det vil skabe kø ved at der kun er en enkelt eller to der kan forberede sig ad gangen i stedet. Dette kunne man godt have forlænget med en 2-3 meter og dermed have givet plads til flere og så kunne give et bedre flow igennem security når der er rush hour.

Selve hovedtorvet i terminalen er et stort område i centrum af terminalen. Man kommer ind fra security i øverste plan hvor der er butikker og spisesteder. Et af de mere berømte spisesteder som kommer er “The Perfectionist Café” som er ejet af Heston Blumenthal. Denne bliver placeret i øverste plan til højre (ses på nedenstående billede fjerneste til højre).

Terminal 2 - Overblik over hovedtorvet i Terminal 2
Terminal 2 – Overblik over hovedtorvet i Terminal 2

Igen er det lyset som via det store vinduer i taget sender masser af lys ind. Dette forstærkes af glasfacaden ud mod lufthavnen.

Ellers er der de standarden af butikker man ser som WH Schmidt, men der er blevet plads til nogle nye spændende resturanter som jeg personligt glæder mig til at prøve (udover The Perfectionist Café).

This slideshow requires JavaScript.

Der vil være en del forskellige lounges i Terminal 2. De var desværre ikke helt færdige da vi var på besøg så en nærmer beskrivelse må komme efter den 4. juni, hvor terminalen åbner op med Uniteds ankomst tidlig morgen.

Et hurtigt kig ind i områderne kan vi give som viser størrelserne og placering, som bestemt ikke er noget at klage over. Så vi kan kun glæde os til hvordan det ser ud i fuld drift.

This slideshow requires JavaScript.

Det som for SAS rejsende bliver en af de store forskelle er at SAS efter flytningen ikke længere har deres egen lounge men kommer til at gøre brug af den Lufthansa lounge som er at finde i den venstre del på øverste plan. Det vil også fra min side være en stor omvæltning, men da Lufthansa ofte har nogle udemærket lounges og mit gæt er at det vil sikre sig at deres lounge netop i denne terminal vil være blandt de bedste på samme måde som United har valgt at investere væsentlig i deres (som de offentliggjorde efter vi var på besøg).

Den sidste del af besøget og selve grundet til besøget oprindeligt var at komme igennem terminalen og gennemføre en boarding uden fejl. Sidste del var netop for mig at skulle finde den præcise gate og så gennemføre boarding processen.

This slideshow requires JavaScript.

Selve boarding processen gik uden problemer, dog var det lidt svært at høre deres udkald trods jeg stod 20 meter fra gate området. Dette var den eneste bemærkning jeg havde udover det at selve båndet ved security godt kunne havde været længere.

This slideshow requires JavaScript.

Efter testen var der frokost i bedste engelsk stil med sandwich og chips i bagageområdet hvor man fik udleveret en pose og en sodavand. Inden udgangen var der også en gave som tak for hjælpen. Denne gave giver vi til en af dem som laver en kommentar til denne artikel (enten herunder eller på forumet)

Gave som tak for hjælpen - den deles ud blandt dem som skriver en kommentar
Gave som tak for hjælpen – den deles ud blandt dem som skriver en kommentar

Vi er sikre på at opstarten bliver bedre en starten på Terminal 5 og med alle de test som er lavet så er det kun at håbe at der kun er børnesygdomme tilbage når første fly ankommer kl 05:55 fra Chicago med United.

 

[box style=’info’]

De næste dele i denne mini artikel serie vil være:

[/box]



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Michael Toft siger

    Terminalen ser flot ud og en væsentlig forbedring end T3.
    Glæder mig til at opleve terminalen og se de nye lounges.

  2. Michael Lassen siger

    Imponerende terminal!
    Desværre er London ikke dér hvor jeg flyver til oftest, men ser da frem til at se den på et tidspunkt 🙂
    Spørgsmålet er, om der stadig er planer om en helt ny lufthavn i London, når nu der bliver postet så mange penge i en ny terminal?

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Godt spørgsmål med snakken om en ny stor lufthavn omkring London. Det som er fakta lige nu er at det nok mest er borgmesteren af London som ønsker dette og ikke så meget faktum – dog skal man kigge på at Heathrow er på sin max kapacitet i forhold til starter og landinger. Så noget skal der nok gøres og hvor de to andre lufthavne er i det billede er uvist. Men interssant bliver det at følge og den nye terminal er et noget mere behageligt sted at opholde sig i forhold til Terminal 3.

  3. Marianne Hansen siger

    Jeg elsker London, så jeg glæder mig meget til at se den nye terminal ved næste besøg 😉 <3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *