Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har indgået aftale om salg af Cimber til CityJet samt salg af 11 fly af typen CRJ900. Frasalget af Cimber er en del af SAS’ strategi om lade eksterne operatører håndtere regionaltrafik gennem et såkaldt wet lease samarbejde.
Cimber er et hel ejet dansk flyselskab, som SAS erhvervede i februar 2015 for at få tilgang til en specialist inden for regionalflyvninger og opbygge en fleksibel produktionsplatform. Cimber har fløjet regionale flyvninger på vegne af SAS inden for Skandinavien og Nordeuropa med SAS-ejede CRJ900-fly.
Salget af Cimber indgår i en forenkling af SAS’ produktionsplatform, hvor SAS producerer de store trafikstrømme med en ensartet flåde, mens de mindre strækninger håndteres af samarbejdspartnere. Gennem denne strategi kan SAS optimere driften og løbende tilpasse produktionen til mængden af trafik. CityJet er en af SAS’ strategiske samarbejdspartnere, som allerede flyver otte CRJ900 for SAS gennem et wet lease samarbejde.
Rickard Gustafson, SAS VD og koncernchef siger:
Salget af Cimber er i linje med vores strategi om at forenkle og fokusere SAS’ egen produktionsplatform. Takket være synergier mellem CityJet og Cimber sænkes produktionsomkostningerne yderligere, hvilket er en forudsætning for at opretholde og udvikle regionale ruter til fordel for SAS’ kunder
Aftalen indebærer en ny 6-årig wet lease-kontrakt med CityJet samt en forlængelse af den nuværende wet lease-aftale med tre år. Sammenlagt vil SAS have kontrakt på 22 CRJ900 fly fra CityJet efter denne transaktion.
Pat Byrne, bestyrelsesformand i CityJet udtaler at:
Den vækst som opnås gennem købet af Cimber, er i linje med CityJets strategi om at opbygge en position som leverandør af jet-kapacitet i Europa og følger vores fremgangsrige introduktion af wet lease kapacitet til SAS i marts 2016. Vi glæder os over at kunne byde Cimbers medarbejdere velkomne til CityJet-familien, som består af 870 medarbejdere, hvoraf næsten 200 allerede er baseret i den nordiske region
SAS’ 11 CRJ900 vil blive solgt i perioden fra februar 2017 til midten af 2017. Ved salget vil flyenes vedligeholdelsesmæssige status blive vurderet, hvilket vil påvirke realisationsresultatet af flyene. CityJet vil få leveret 10 fabriksnye CRJ900 fra andet halvår af 2017 til starten af 2018, som erstatning for SAS’ tidligere CRJ900.
Forsidebilledet er fra WikiMedia.
Det er vel reelt hvad vi har ventet længe på ville ske?
Ja, spændt på hvad de har fået ud af at eje dem i 2 år. Tror umiddelbart at det har været en ganske fin investering. Lyder godt med nogle nye CRJ's. Dem som Cimber opererer har efterhånden en del år på bagen.
De skriver at der er et tab på 20 millioner grundet salget. Så det er vel ikke en god forretning.
Det er jo kun for kvartalsregnskabet… ved ikke om det kan oversættes direkte. Særligt ikke da det er afhængig af de aftaler som de har lavet med CityJet
Sjældent at jyden (læs DSGM) sidder og klapper i sine små hænder, men noget tyder på at vi får skiftet ATR72-600 fra JetTime ud med CRJ900 fra CityJet fra AAR – DEJLIGT! (specielt da de jo skifter de gamle ud over de næste 18 mdr)
Bevares det var en STOR forbedring da vi fik nye ATR i stedet for Cimbers gamle, men det går bare SÅ meget hurtigere, og særligt forrest i kabinen er det jo en DRØM at flyve med CRJ, som de gode gamle MD dage…………
/Schwert
Omsætning – Omkostning = Profit (nå ja og en masse faste omkostninger til skulle dækkes)
1) SAS selv med AOC Irsk = større profit
2) CityJet med irsk AOC = mindre Profit
Tror da bare, de skal klø på med det AOC, hvorfor vente? det er jo ikke en fysisk ting, at man skal sætte et stort kontor op osv, det er vel mere administrativt og man sparer omkostninger.. så det er da penge lige ned på bundlinien og hvorfor hjælpe CityJet med større profit?
hvorfor skulle irere strejke?
Jeg har også blandede følelser omkring den måde europæisk ræser mod bunden med kreative ansættelses kontrakter. Så længe der politisk ikke bliver lavet spilleregler er det jo lovligt. Jeg tror de fleste inklusive mig selv, SAS medarbejdere, danske politikere har set dette faktum i øjnene, så derfor tror jeg der bliver en masse udtalelser, interviews men jeg tror ikke på SAS strejker da de ansætte godt ved at SAS bliver nødt til at tage disse tiltag for at overleve. Bedre med nogle DK/ S/N arbejdspladser end slet ingen hvis der ikke er et SAS. Nye operatører vil bruge "Irlandsfintet".
RUSSISK metal – brrrrrrrr – ellers tak :D:D:D
Hvis det virkelig bliver tilfældet, så bliver det helt sikkert LX via ZRH til GVA i sommer månederne for mit vedkommende. (SK kører med airbus til GVA om vinteren kun pga ski last, om sommeren kører de CRJ900 … ).
Er sikker på at SAS søger engelsk eller irsk licens alligevel. Dette her er blot en del af det.
Kunderne har vel talt.
Københavns Kommune flyver RyanAir, danskere søger på momondo og tager det billigste der kommer op.
Så hvorfor blive i en skandinavisk bobbel når kunderne er fuldstændig ligeglade med arbejdsetik og hvad der er inkluderet i billetten??
Det kan ikke gå hurtigt nok med at få oprettet den irske base..
Sammenligningen går mere på short-haul da det stadig er de etablerede selskaber der har overtaget på langruterne (lidt endnu).