Skal flyselskaberne vælge at købe Airbus A350 XWB eller Boeing 787 Dreamliner?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Se en video med en sammenligning af to af de mest populære kommercielle langdistance jetfly fra Airbus og Boeing.

Se denne video fra DJ Aviation

Boeing 787 blev lanceret tilbage i 2011 med ANN som lanceringskunde, mens Qatar var først med A350 i 2014

Boeing 787 er omkring 15 millioner USD billigere end A350. For merprisen får man blandt mere plads i kabinen med en A350, som blandt andet har den største lofthøjde i et kommercielt fly. A350 er 30 cm bredere end 787, hvilket i en 3-3-3 sædekonfiguration giver en sædebredde på 18 tommer, mens en 787 i en 3-3-3 konfiguration har en sædebredde på 17,2 tommer. A350 har også en mere stille kabine end 787.

Til gengæld har A350 ikke de nye smarte vinduer, hvor lysindfaldet kan dæmpes ved tryk på en knap.

Boeing 787 havde store problemer i starten med deres litium batterier, som i starten brød i brand. Fordelen ved litium batterierne er, at de giver en større kapacitet med en mindre vægt. Derfor var Boeing 787 grounded i to måneder, da det havde været en termisk run-away i batterierne. Boeing var derfor nødt til at redsigne batterierne, men havde en ny hændelse i 2014.

Som følge af 787’erens problemer i 2013 med kortsluttede litium-ion-batterier valgte Airbus at erstatte litium-ion-batteriet i A350 XWB med det mere traditionelle nikkel-kadmium-batteri.

Specifikationer på Boeing 787 (kilde DJ Aviation)

Specifikationer på Airbus 350 (kilde DJ Aviation)

Hvis A350 var lanceret på samme tidspunkt som 787 ville de så have solgt ligeså mange, spørger videoen om. Ved udgangen af juni 2018 var der 1377 bestillinger på Boeing 787, hvoraf 708 var leveret. Der var bestilt 882 A350, hvoraf 182 var leveret.

Bestillinger og leverancer af Boeing 787 med udgangen af juni måned (kilde Wikipedia)

Bestillinger og leverancer af Airbus A350 med udgangen af juni måned (kilde Wikipedia)

I år er Airbus efter Farnborough Airshow 2018 i juli måned oppe på 75 nye ordrer i år på A350, men s Boeing har 83 nye bestillinger på 787.

Nogle af ordrene på 787 blev cancelled og erstattet af ordrer på A350, men det er svært at sige hvor mange det drejer sig om.

Hvilket af de to fly foretrækker du?  Skriv gerne en kommentar eller gå ind på vores forum.

Foto: Airbus og Boeing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *