TaxFree i CPH sender plastikpenge til OceanCare

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

2. september begyndte TAX FREE Heinemann-butikkerne i Københavns Lufthavn at tage penge for sine plastikposer.

De koster henholdsvis to eller tre kroner. Hele overskuddet fra plastikposerne bliver doneret til den internationale havmiljøorganisation OceanCare, som investerer bidraget i bl.a. redning af havdyr og miljøoplysning.

Større bevidsthed hos kunderne betyder færre plastikposer

Vores mål er at reducere forbruget af plastikposer massivt. I vores butikker har vi mulighed for at gøre kunder fra hele verden mere opmærksomme på problemet med plastikforurening og at øge deres bevidsthed om problemet. Med denne viden afstår vores kunder hellere end gerne fra at bruge en engangspose eller er villige til at vælge en genanvendelig pose. Vi ved imidlertid, at kunderne i vores TAX FREE-butikker godt kan lide at foretage impulskøb og har brug for andre muligheder for at bære rundt på disse. Via vores samarbejde med OceanCare vil det ikke desto mindre være muligt for vores kunder at give et bidrag til den globale naturbeskyttelse.

Esben Keller, administrerende direktør for Heinemann Retail Denmark.

Københavns Lufthavn hilser det nye initiativ velkommen

Her i Københavns Lufthavn er vi meget glade for, at vores mangeårige partner Gebr. Heinemann tager initiativ til noget, der er så håndgribeligt. Vi håber at se mere af den slags i fremtiden fra alle vores samarbejdspartnere, og vi vil gøre, hvad vi kan for at hjælpe dem, så de lykkes med deres idéer til at gøre en forskel for miljøet.

Chief Commercial Officer i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Heinemanns kunder afstår gerne fra at bruge plastikposer
De fælles mål med samarbejdet mellem OceanCare og Gebr. Heinemann, som har eksisteret i Tyskland og Østrig siden 2017, er at fremme samvittighedsfuld brug af ressourcer og at reducere forbruget af plastikposer i lufthavnsbutikker. Projektet er allerede en succes med hensyn til beskyttelse af havmiljøet: Efter den vellykkede pilotfase i de 14 Heinemann-lufthavnsbutikker i Tyskland og Østrig udvides samarbejdet løbende til andre steder. I januar 2018 blev det igangsat i Bratislava og Ljubljana efterfulgt af Budapest og København i 2019. Passagererne har været meget imødekommende over for ændringen i Heinemann Duty Free-butikkerne og har ingen problemer med at undlade at bruge engangsposer. Alene i samarbejdets første år faldt antallet af udleverede plastikposer på de deltagende lokationer med i alt ca. 70 %. Fra begyndelsen af samarbejdet med OceanCare i 2017 til slutningen af første kvartal 2019 er der blevet indsamlet i alt ca. 300.000 euro til havmiljøorganisationen. 

Beslutningen hos TAX FREE Heinemann-butikkerne i Københavns Lufthavn er endnu en milepæl i de fælles bestræbelser på at reducere forbruget af engangsplastik. Vi vil gerne rose Gebr. Heinemann for deres klare og målbare bidrag til at nå verdensmål (SDG) 14.1 om at forhindre og væsentligt reducere enhver form for havforurening inden 2025. Et mål der kun kan nås, hvis alle interessenter yder en fælles indsats. Vi håber, at denne beslutning tilskynder andre virksomheder inden for den private sektor til at følge dette eksempel.

Sigrid Lüber, grundlægger og President for OceanCare

OceanCare har i mange år støttet f.eks. British Divers for Marine Life Rescue, som er et verdensførende strandingsnetværk for sæler, delfiner og hvaler. OceanCare styrker også den offentlige bevidsthed verden over med hensyn til at genoverveje, hvordan vi håndterer engangsplastikprodukter. OceanCares indsatser omfatter et fælles projekt, der blev igangsat med den mallorcanske organisation Save the Med Foundation, om at udarbejde en 3-dages undervisningsmodel i de mallorcanske offentlige skoler. Ud over de teoretiske principper vedrørende problemet med plastikforurening involveres programmets elever også i oprydning af strande.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *