Verdens bedste 1. klasses produkt?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Måske – de kandiderer i hvert fald!

Lad det være sagt med det samme, jeg rejser normalt ikke på første klasse, jeg rejser end ikke på business, med mindre flyvningen er på +6 timer eller der er udsolgt på økonomi. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil bede min arbejdsgiver betale for en billet jeg aldrig selv ville købe, kald mig bare jyde!

Mit første møde med Emirates First, ligger et lille års tid tilbage i tiden på en tur fra Dubai til Melbourne med mellemlanding i Kuala Lumpur.

Pre-flight: Emirates chauffør service fungerede som vanligt upåklageligt, 10 min. før planlagt afhentningstidspunkt fik jeg et opkald fra Emirates om at min vogn holdt klar foran hotellet, dette er den eneste del af turen der IKKE foregik efter 1. klasses konceptet, da jeg ”bare” blev afhentet i en Volvo V70, min billet var jo ”bare” en business (Anmeldelse af Emirates J på et senere tidspunkt). Emirates Airlines har til huse i Terminal 3 i DXB, og business og first, har eget drop off område i terminalen (dette drop off område er ”selvfølgelig” airconditioneret, vi er jo i Emiraterne, hvor det er den største selvfølgelighed, også at airconditionere udendørs arealer)

Ind til business check in, hvor der aldrig er mere end max en person før dig i køen, til dagens første behagelige overraskelse: OP/UP til ”First” – YES!

Det villa da være løgn hvis jeg påstod, at jeg ikke tidligere havde kigget langt efter suiterne, med et barnligt ønske om at flytte det sidste stykke frem i bussen.

Hurtigt igennem emigrationen og sikkerhedskontrollen, og med målrettede skridt mod Emirates First Class loung’en, Lad det være sagt, den imponerede mig ikke, ikke at der var noget som helst at udsætte på den, men alene det at jeg er vant til at komme i Business loungen og der er IMHO ikke den store forskel, et rigt udvalg af varme og kolde retter, gode vine, og en service fra personalet der slår alt andet jeg har oplevet. Efter et let måltid var det tid til at gå til gaten, herefter dagens næste behagelige overraskelse, vi afgik fra en ”bus gate”, da maskinen holdt på den afsides parkering – er Schwert blevet vanvittig? Hvordan kan man dog kalde en bustransfer til/fra flyet for en behagelig overraskelse?

Helt simpelt fordi det er en oplevelse i sig selv at blive ”busset” i Dubai med deres First Class busser, samme størrelse, som kvægtransporterne, men indrettet med bare 14 dybe læderstole, der ville gøre indehaveren af ethvert victoriansk bibliotek grøn af misundelse. For en gang skyld valgte jeg at nyde de næsten 20 minutter det tog at køre til standpladsen, hvor vores 777-300ER stod parkeret.

 

Bus transfer for First passagerer i Dubai er ikke hvad man oftest forbinder med busser.
Bus transfer for First passagerer i Dubai er ikke hvad man oftest forbinder med busser.

In-flight: 777’eren er udstyret med 8 suiter, der er indrettet med en 26 tommers skærm, full flat sæder, der kan omdannes til en, for et flys vedkommende, den mest behagelige seng jeg nogensinde har oplevet, og en personlig minibar der ”popper op” af panelet ved et enkelt tryk på en knap – ”Open Sesame…” Kabinen betjenes af 2 kabinepersonale, med support fra kabine chefen, selv med fuldt hus (ja ja 8 er vel også fuldt hus) var servicen og opmærksomheden stadig til UG/KRYDS og SLANGE (til unge læsere: Det er gammelt slang for middelaldrene mænd, frit oversat ”Det styrer for vildt”) Der blev serveret pre-flight champagne,  Cuvee Dom Perignon 2000, med den samme nøddemix som på business,  hvilket er ganske fortrinligt når man sammenligner med den ”eksklusive” servering på fx SAS.

Suiten screen

Fin Suite med minibar og stor skærm
Fin Suite med minibar og stor skærm

Kort efter afgang blev der indsamlet ordre til middagen, valget stod mellem 3 forretter, 3 hovedretter og 3 desserter, til forret valgte jeg en marineret torsk, som hovedret (af gammel vane med Emirates) deres lam, hvilket altid er umådeligt lækkert, næsten tilberedt til perfektion, og til dessert et udvalg af frisk frugt. Til torsken valgte jeg en hvidvin fra NZ Staete Landt 2007 på sauvignon blanc Malborough, rødvinen blev en Bordeaux Chateau La Lagune 2006 Haut Medoc, og så selvfølgelig lige en Dows Vintage port fra 1985 til Desserten. Frisk brød i forskellige varianter blev budt rundt flere gange under middagen, og igen var kabinepersonalet opmærksomme, som tjeneren på en Michelin restaurant i Paris.

Inflight Intertainment systemet hos Emirates (ICE) er SUVERÆNT det bedste system i verden, særligt i den opdaterede version er der MEGET langt ned til nummer to på listen, men da dette system er det samme på alle pladser i maskinen, vil jeg gemme anmeldelsen af dette til en anden god gang.

Efter mellemlandingen i Kuala Lumpur var det tid til at få sovet lidt på den resterende del af turen, mens jeg gik på toilettet blev der redt op i min suite, stolen lagt ned i full flat, og en behagelig madras samt det der vel nærmest kan betegnes som en sommerdyne, lige før jeg lukkede mine små øjne, gav jeg besked om hvornår jeg gerne ville vækkes, tidsnok til at få et morgenmåltid før ankomsten til Australien. Jeg har normalt et godt sovehjerte (i hvert fald når det er på business) men plejer da at vågne utallige gange, her var jeg ”væk” til jeg blidt blev vækket af den flinke kabinepersonale, aldrig er jeg tidligere kommet så udhvilet frem efter 16,5 timers rejse, og aldrig har en rejse på business (direkte retur til Dubai fra Sydney) føltes så lang (selv med adgang til det herlige loungeområde i A380-800) hver gang jeg vågnede på tilbageturen, drømte jeg mig op foran i bussen, op til den bløde madras og den dejlige dyne.

Ja ja vil nogen af jer nok sige – har han da SLET ikke noget negativt at sige om Emirates?? Jo da, men ikke i denne anmeldelse, for det er godt nok svært at spille sur, når nogen forærer dig en oplevelsestur der ellers koster +75.000 DKK. På jysk siger vi at: ”Det skuffer til den gode side”, men generelt vil jeg sige, at standarderne i Emirates er meget høje, og særligt værdsætter jeg deres måde at behandle deres bedste kunder på, også når vi rejser på ”monkey class” – her kunne de europæiske selskaber (og i særdeleshed SAS lære meget)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *