Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En ny rapport viser, at tracking af bagagen ved checkin og lastning af flyene kan give en forbedring på op til 66 procent. Rapporten viser også, at i nogle verdensdele er man bedre end andre til at håndtere bagagen.
Rapporten ”The SITA 2019 Baggage IT Insights” viser, at nu befinder fejlhåndteringen sig på et stabilt niveau på 5,7 styk baggage per tusinde passagerer. I 2018 drejede det sig om 5,69 procent per tusinde passagerer.
I den sidste dekade er antallet af fejlhåndteret bagage faldet med 47% fra 36,8 millioner i 2007 til 24,8 millioner i 2018, mens de årlige omkostninger for flyselskaberne er faldet med 43% til 2,4 milliarder USD fra 4,2 milliarder USD i 2017.
I de seneste år er flere flyselskaber og lufthavne begyndt med at introducere scanning af bagagen ved checkin, lastning, transfer og ankomst, for at forbedre bagage håndteringen og mindske sandsynligheden for fejl. SITA’s undersøgelse viser de første tegn på en succes med tracking. Forbedringen ved at scanne bagagen ved lastning giver en forbedring på mellem 38% og 66%, afhængig af niveauet af tracking.
Peter Drummond, Director of Baggage hos SITA, udtaler:
Selv om fejlraten er begyndt at stabilisere sig i de sidste år, så skal det ses op imod en fortsat vækst i antal passagerer og deres bagage. Flere styk bagage giver flere udfordringer. Alle i flyindustrien skal overveje de teknologiske forbedringer, som er sket i den sidste dekade og tage den nyeste teknologi til sig, for at sikre det næste dyk i fejlraten.
Transfer at baggage fra et fly eller flyselskab til et andet fly er stadig flaskehalsen og var i 2018 hovedårsagen til fejlhåndteret bagage. Hele 46% af den fejlhåndterede bagage opstod under en transfer.
Langt størstedelen af den fejlhåndterede bagage betyder en forsinket ankomst, mens kun 5% af fejlene resulterer i, at bagagen aldrig når frem. I 18% af tilfældene er bagagen beskadiget ved ankomsten.
Hvis man opgør fejlhåndteringen per tusinde stykker bagage, så ligger Asien i top med kun 1,77 styk, efterfuldt af Nordamerika med 2,85 styk; et fald fra 7,05 i 2007. Selv om man i Europa er blevet bedre til at håndtere bagagen, så ligger fejlraten i 2018 desværre stadig på hele 7,29 styk. Så der er god plads til forbedringer.
SITA er ejet af omkring 400 medlemmer i luftfartsindustrien og har 2.800 kunder i mere end 200 lande og territorier.
Foto © SITA
Skriv et svar