“Vi lejer bare en bil, når vi ankommer” – 6 gode grunde til, ikke at gøre det

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg skulle på en lille 5-dages rejse til Sydfrankrig for et par uger siden og planen var, at flyve fra Amsterdam til Bordeaux-Mérignac Lufthavn.

Derefter ventede der en køretur på 2-2,5 timer til Moliets-a-Maâ. Vi besluttede os for, at leje en bil og fornuftige som vi er, lejede vi en bil online med forsikring inkluderet.

På denne måde var vi sikre på, at have en bil til rådighed på destinationen. Derudover kunne vi undgå en del ventetid, højere lejeomkostninger og samtidig også være sikre på, at vi havde forsikringen i orden, både via. udlejningsfirmaet og via. kreditkortet.

Vi havde aftalt, at vi skulle mødes i lufthavnen og da vi havde en tidlig afgang, havde vi kun sovet ca. 4 timer. I lufthavnsbussen fandt min rejsekammerat pludselig ud af, at det firma vi havde lejet bilen igennem, måske ikke var så godt igen. For selvom firmaet havde gode anmeldelser, havde den faktiske lej-en-bil organisation kun 1 ud af 5 stjerner. De var f.eks. berygtede for at tilføje ekstra gebyrer efter lejeperioden for ting som brændstof og skader. Derudover var de også kendt for at beholde noget (eller hele beløbet) af sikkerhedsdepositummet, som i dette tilfælde var €2000.

Men ja, lang historie kort. Vi havde ikke fået kaffe endnu, gik lidt i panik og annullerede lejen. Bare for at være sikre.

Billede: Pixabay

“Vi lejer bare en bil, når vi ankommer”

.. sagde vi.

Ved ankomsten til BOD satte vi kursen mod biludlejningsområdet, hvor der var en ganske forskel mellem længden på linjerne foran de forskellige brandede skriveborde. Var en lang række et godt tegn eller ej?

Skulle vi mon vælge et stort brand, eller et, vi ikke kendte, men som var meget billigere? Hvordan kunne vi faktisk se, hvilke der stadig havde de billigere små biler til rådighed, som vi ledte efter? Fakta: Det kan du ikke.

Årsag nr. 1: Du kan ikke sammenligne udlejningsfirmaerne på stedet, uden at besøge dem alle.

Det ville selvfølgelig være meget lettere, hvis alle udlejningsfirmaerne havde digitale tavler med den aktuelle prisfastsættelse pr. Bilkategori. Men selvfølgelig ville det betyde, at de er nødt til at gå ned i pris, da de har brug for at slå konkurrenternes priser. Og hvor var de små Renaults og Citroëns, som vi ville leje, mon tilgængelige?

Årsag nr. 2: Tilgængelighed af bilerne er et mysterium

Efter at have besøgt to af firmaerne, opdagede vi let og hurtigt, at prisfastsættelsen på stedet var MEGET højere end den online reservation, vi havde før. At prøve, hvad der tilsyneladende skulle være den billigste (som også var den billigste online), viste sig at være omtrent dobbelt så dyr. Hvis ikke tredobbelt.

Årsag nr. 3: Det er ofte dyrere at leje på lokation

Efter ca. en halv times ventetid i en kø, besluttede vi os for at ringe til dem vi havde booket bilen igennem, for at spørge, om vi på en eller anden måde kunne annullere vores annullering af vores booking. Her opdagede vi nogle interessante ting:

Det viste sig, at selvom vi kunne annullere lejen gratis, ville vi faktisk være nødt til at foretage en ny reservation (hvilket ville koste lidt ekstra) og derudover skulle vi vente yderligere 2 timer, fordi bilen skulle gøres klar. Dog koster det os kun €30 ekstra.

Årsag nr. 4: Jo mindre tid du har, jo dyrere bliver dine valg

Vi gik hen til skranten, for at se om vi kunne få bilen lidt tidligere. Damen ved skrivebordet grinte os praktisk talt lige op i ansigtet. Mens vi ventede, var der 3 unge franske fyre, som ikke havde leget bil online. De fik af vide, at de skulle betale €1000 for den samme bil, som vi endte med at leje for €268 i alt (og inklusiv alt). Damen forsøgte dog stadig at sælge os en ekstra forsikring, da hun sagde, at den forsikring vi havde købt online ikke dækkede alt. Derudover skulle vi betale €60 ekstra, hvis vi ville have en ekstra fører.

Vi kontaktede onlinefirmaet, som vi havde bestilt bilen igennem og vi fandt hurtigt ud af, at vi var perfekt dækkede og ikke behøvede yderligere forsikring. Herren i den anden ende af telefonen sendte en e-mail til damen og med en stor rynke på hendes pande, fik vi et “ok” til at gå.

Af en eller anden grund, så har nogen lokalbefolkringer tendens til at behandle en, som en stum turist, som de kan ryste penge fra. Grunden til dette er, at man ofte er en stum turist, som de nemt kan narre penge fra. Hvis ikke du kender sproget, toldreglerne, lovene mm. så sørg for at tænke to gange. Eller få en anden til at kigge det igennem, som vi gjorde.

Årsag nr. 5: Du mangler den ekstra sikkerhed fra online bookingtjenesten

Endelig fik vi vores bil arrangeret. 4 timer i kø og så måtte vi stadig vente på, at vores bil blev klar.

På dette tidspunkt kunne vi allerede ha’ været på stranden i 1,5 time.

Årsag nr. 6: at leje en bil på stedet kan koste dyrebar (ferie)-tid

Vi brugte vores tid på at vente lidt i solen og efter en gennemgang af, hvad det var der lige var sket, kom vi endelig afsted.

Det eneste vi måtte vente på nu, var regningen. Med de dårlige anmeldelser i baghovedet om ekstra gebyrer, besluttede vi os for, bare at nyde ferien og se hvad der skete.

Til sidst

Vi endte med at betale €268 i alt (brændstof er ikke inkluderet her) uden ekstra gebyrer og med en regning, der så rimelig ud. Fra dette øjeblik besluttede vi dog, at vi altid vil leje en bil online inden afrejse.

Dog skal du passe på, med ikke at lade dig narre. Der er stor forskel på de forskellige selskaber.

Sørg for, at du vælger et sted hvor;

  1. Du betaler ikke ekstra kreditkortgebyrer
  2. De samarbejder med pålidelige køretøjspartnere (hvis du ser en masse ukendte mærker, skal du springe over)
  3. De har service 24/7, så du kan få dækket et hvert behov (som når du f.eks. har brug for at fjerne en unødvendig aflysning)
  4. Forsikring arrangeret via dem er al den forsikring, du har brug for
  5. Gratis annullering, hvis du nu går i panik, fordi du har læst en dårlig anmeldelse og derfor ikke kan sove. Just kidding, selvfølgelig kan planer ændre sig når man rejser og det er derfor rart, at være fleksibel. Derfor bør du altså vælge et selskab, hvor du har mulighed for at ændre på din bestilling.
  6. Masser af afhentningssteder i “logiske” områder
  7. Sammenligninger af gode priser. Altså, ikke kun en liste over billige biler, men et godt overblik over, hvor du nemt kan finde de priser, som du har brug for.

Den udlejningsside som vi benytter i øjeblikket er Auto Europe. De sætter hak ved alle de 7 punkter ovenfor. De har tillid til partnerselskaber og arbejder med mange velkendte mærker både internationalt og lokalt. De har været på markedet i over 60 år og du kan kontakte dem på alle tider af døgnet – endda på dit eget sprog. Bilen kan annulleres op til 48 timer før afhentning uden ekstra gebyrer og de har mere end 24000 afhentningssteder verden over.

Men vigtigst af alt! Du kan nemt sammenligne priser hos alle leverandører og i alle kategorier. Man kan endda leje luksusbiler eller autocampere, hvis det er det man føler for.

Konklussion

Jeg håber, at min halve dag, som jeg brugte på at leje en bil, vil hjælpe dig på din vej når du skal leje bil.
Vi endte med at have 5 fantastiske dage i Frankrig, hvor vi spiste masser af baguettes i bilen, så de havde noget at lave, da vi returnerede den.

Forsidebillede: Autoeurope.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *