Via Oslo til London på Economy med KLM og BA

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Sidste år tog Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl på ferie i Californien. Her følger hans beretning med blandt andet business class flyvninger med American Airlines fra London til Los Angeles, en håndfuld hoteller og ikke mindst besøg af et antal fantastiske national parker.

Via Oslo til London, Economy med KLM og BA

På grund af truende strejker af personalet hos KLM og de ekstra sikkerhedstiltag omkring Amsterdam Schiphol lufthavn, har vi valgt at overnatte i lufthavnen. I stedet for en almindelig parkeringsplads, booker vi et værelse på Holiday Inn Express Schiphol. Vi kan efterlade bilen her i over to uger, som i sidste ende kun koster €25,00 mere end parkeringspladsen. Et fint tilbud og en del mere afslappende.

Holiday Inn Express Schiphol
Holiday Inn Express Schiphol

Efter en simpel morgenmad tager vi bussen til Schiphol. Efter ankomst i lufthavnen går vi over til SkyPriority disken hos KLM. Jeg har nemlig lavet en status match af min American Airlines Executive Platinum til Alitalia. Ret praktisk, for så kan man bruge SkyPriority check in, fast track security og lounger hvis man flyver med SkyTeam.

Det er vores tur med det samme. Vi får en venlig betjening og får udleveret vores boarding kort. Det er kun en lille detalje, men jeg lægger mærke til at boarding kort hos KLM altid er en lille “las”. Et meget tyndt stykke papir. Vores kufferter er heldigvis ikke for tunge og får et label på. Herefter kan vi fortsætte til sikkerhedscheck.

Ved fast track security bliver det påpeget at det normalt kun gælder for mig og ikke for Wendy. Men denne gang gør han en undtagelse og vi får lov at fortsætte. Under disse omstændigheder er jeg altid en dårlig rejsekammerat. Jeg ved det ikke giver mening, men jeg bliver altid anstrengt og forhastet. Overhovedet ingen grund til det, og jeg ved heller ikke hvor det kommer fra. På grund af den store mængde ledninger og adaptere, skal min laptoptaske en tur mere gennem scanneren, men så er vi færdige. Efter omkring 8 minutter i Schiphol er vi klar til afgang. Alt for tidligt selvfølgelig.

KLM Crown Lounge

Eftersom alt gik så rasende hurtigt, har vi god tid til at hænge lidt ud i KLM Crown Lounge. Wendy har aldrig været her og det er en ren oase i forhold til terminalen. På det tidspunkt vi besøgte loungen var der stillet morgenmad frem. Vi havde allerede spist morgenmad på Holiday Inn Express, så det havde vi ikke behov for. Morgenmaden så fin ud. Det så meget kontinentalt ud, men som varm ret kunne man få “poffertjes” – små hollandske pandekager. Dernæst var der yoghurt, frisk frugt og den slags.

KLM Crown Lounge morgenmad
KLM Crown Lounge morgenmad
KLM Crown Lounge morgenmad
KLM Crown Lounge morgenmad

KLM Crown Lounge er ikke nogen særlig lounge, men et udmærket sted til at nyde et glas bobler. KLM serverer ikke champagne, men Gérard Betrand Cremant Brut, som er et fint alternativ. Cappuccino smager også fint. Der er ret travlt i loungen på denne morgen, men der er nok siddepladser ledige. Lidt en skam der ikke er udsigt til flyene, men man kan ikke få det hele.

KLM Crown Lounge
KLM Crown Lounge. Ferien er startet, tid til et glas bobler.

Amsterdam – Oslo

Flyselskab: KLM
Fly: Embraer E190
Sæde: 8A (Economy class)

KLM Embraer E190
KLM Embraer E190, klar til afgang på en solrig Schiphol

Vi skulle flyve fra gate B36, som er i den yderste spids af terminalen. Det giver en fin udsigt på flypladsen og landingsbanen. Det var også rigtig godt vejr, som gjorde det egentlig lidt for varmt til at stå i den direkte sol. Boarding startede lidt senere end planlagt. Også under boarding er jeg altid lidt nervøs, som der heller ikke er nogen grund til. Sandsynligvis er jeg blot bange for at der ikke er plads nok til min håndbagage, som også er en total unødvendig bekymring. Gennem priority boarding kom jeg ind i et næsten tomt fly, og der var masser af plads til vores ting.

KLM SkyPriority boarding
KLM SkyPriority boarding
KLM Embraer E190 boarding
KLM Embraer E190 boarding. Ingen der går i vejen…
KLM Embraer E190
KLM Embraer E190. Mon der er en plads til mig?

KLM Embraer E190

Vores pladser var lige bagved Economy Comfort, samme sted som jeg sad på en tidligere flyvning i en Embraer E190. I economy class er der stadig nok benplads for nogen på min højde, men heller ikke mere. I en Fokker 70 har man meget mere benplads. Det er dog kun en flytur på 1 time 45 minuter til Oslo og dermed fint at holde ud. Hvis du rejser sammen med nogen, har flyet den perfekte inddeling på 2-2.

KLM Embraer E190 benplads
KLM Embraer E190 benplads

Vi tager afsted til tide og efter en lille køretur går vi op i luften. Det er meget sjovere i godt vejr! Vi havde en fin udsigt over Amsterdam og det nordlige Holland, og derefter Friesland, inklusiv vores hjemby Sneek. Altid sjovt at se sin by fra luften!

KLM Embraer E190
KLM Embraer E190, vi kører ind på startbanen
KLM Embraer E190
KLM Embraer E190, take off
KLM Embraer E190
KLM Embraer E190, Vadehavet

Efter små 25 minuter kom servicen i gang. De var hurtigt færdige med business class, hvor der kun sad en person. Lige inden afrejse var det muligt at købe en opgradering til hele €199,00. Vel og mærke kun i en retning hvilket bare er totalt langt ude. Jeg forstår godt at man vil holde produktet lidt eksklusivt, men det er slet ikke i nærheden af den merpris på næsten tohundrede euro.

Om ikke andet var det omkring middagstid og jeg have egentlig regnet med en sandwich, wrap eller lignende. Menuvalget stod mellem JA eller NEJ og jeg fik derfor en lille bakke med et stykke kage og en kop vand. Ved siden af blev vi tilbudt et glas sodavand, øl/vin eller kaffe/te. Servicen kom kun en gang og der blev ikke tilbudt refills.

Udover det var flyvningen ret roligt og der var ikke så meget mere at sige om. I starten af eftermiddagen landede vi i en overskyet Oslo Gardemoen. Efter at have taget vores ting, stiger vi ud ad flyet.

KLM Embraer E190
KLM Embraer E190, temmelig overskyet Oslo Gardemoen

Layover i Oslo Gardemoen

Efter vi kom ud af vores Embraer E190 behøvede vi næsten ikke vente på vores kufferter. Ved hjælp af et Priority mærke var de først på båndet. Jeg kom bagefter i tvivl om jeg kunne have afleveret mine kufferter bagved security, men vi gik til udgangen. Wendy ville gerne lidt udenfor, så det var det vi gjorde, der var tid nok. Faktisk så meget til at vi endnu ikke kunne checke ind for vores næste fly.

KLM Embraer E190
KLM Embraer E190 pushback, mens vi står lidt udenfor er flyet taget afsted igen.

Oslo Gardemoen er en ret kompakt lufthavn og det er sjovt at se på flyene. Derfor er det intet problem at slå tiden ihjel udenfor. Efter lidt tid kommer der nogen bag disken hos British Airways og vi går derover. Damen bag disken er ikke alt for venlig, men betjener os korrekt. Kufferterne får et label på og i sidste øjeblik sikrer jeg at de får et priority mærke. Jeg takker damen og ønsker hende en god dag, men det er nok ikke hendes dag for jeg må nøjes med et lille nik tilbage.

Ankommet til fast track security viser det sig ikke at gælde for Oneoworld Emerald medlemmer. Den venlige mand prøver at scanne vores boarding kort, men desværre, lidt hjælper det. Et par meter længere hen er den almindelige security og der er egentlig ikke nogen kø. Efter omkring 5 minutter er vi igennem og klar til vores næste loungebesøg.

OSL Lounge

OSL lounge er placeret ovenover terminalen og ved siden af SAS lounge. Du kan komme igennem ved at betale, gennem elite status eller på en business class billet. Der er to dele, et premium afsnit (til business class og elite medlemmer) og et hvor alle har adgang. Jeg har i øvrigt ikke indtryk at nogen kontrollerede det. Mad og drikkevarer i Premium delen er dog væsentlig bedre. I den “almindelige” del er der kun chips og nødder, mens i Premium delen er der også brød, supper, salater, osv. Man kan også få “premium beverages” som et glas cava.

OSL Lounge
OSL Lounge
OSL Lounge
OSL Lounge
OSL Lounge
OSL Lounge, premium drikkevarer
OSL Lounge
OSL Lounge, premium afsnit

Vi var blevet lidt sultne og snuppede en lækker suppe og en laksewrap. Ved siden af et glas cava, som stod på is og derfor ikke var helt koldt. Det var dejligt stille i loungen. Wendy skulle ordne noget for hendes firma, hvilket ikke var noget problem med det hurtige wifi. OSL Lounge er moderne indrettet og har rigeligt med stikkontakter. Det var som sagt også dejlig stille og vi syntes derfor det var en udemærket lounge.

Oslo – London Heathrow

Selskab: British Airways
Fly: Airbus A319
Sæde: 10F (economy class)

Efter lidt tid i loungen besluttede vi os for at gå over til gaten. Jeg har efterhånden lært at British Airways næsten aldrig starter boarding til tide, men vi skulle også forbi paskontrol så vi tog tidligt afsted. Det tog ikke lang tid og så var der ikke andet at gøre end at vente ved gaten. Boarding startede 3 minutter før planlagt afgangstidspunkt. Jeg havde valgt et sæde ved vinduet og ved midtergangen og tog chancen at midtersædet ville blive tomt.

Flyet er næsten helt fyldt op, men når dørene lukkes er sædet mellem os et af de få der stadig er ledigt. Perfekt. Benplads ved nødudgangen er helt i orden. Som Oneworld Sapphire eller Emerald medlem kan man vælge dem gratis. Jeg synes det er de bedste sæder i hele flyet. Jeg har haft mulighed for at flyve med business class produktet fra British Airways et par gange, men ingen af de stole har lige så meget benplads som her. Ret behageligt for en flyvning på næsten 2 timer.

British Airways Airbus A319
British Airways Airbus A319. God benplads ved nødudgangen

Efter kaptajnen undskyldte forsinkelsen tog det lidt tid før vi tog afsted. Vi endte med at være 25 minutter forsinket. Forskellen til KLM er stor: Club Europe kabinen er næsten helt fyldt. De sidste pladser forsvinder for €60,00, som er en acceptabel pris for en flyvning på 2 timer. Det er selvfølgelig også noget andet på en sen eftermiddags afgang. På trods af at vi fløj om aftenen, blev der kun serveret en pose nødder. Det gode i BA economy class er at man kan bestille alle mulige drinks. En gin & tonic var lige det jeg kunne bruge! Også her bliver det ikke til mere end en omgang, på trods af den lange flyvetid.

British Airways Airbus A319
British Airways Airbus A319. Gratis spiritus i economy class

Da vi nærmede os Heathrow havde jeg en fantastisk udsigt over London. Det gav nogle gode billeder. Landingen var ellers rolig og vi ankom til Terminal 5 i London Heathrow næsten til tiden. Efter vi havde ventet lidt på vores kufferter kunne vi gå videre til Crowne Plaza Londen Heathrow.

British Airways A319.
British Airways A319. Fantastisk udsigt over London

Konklusion

Selvfølgelig var det blevet til en lang dag for en tur til London. Det har kostet en hel dag. Men det var det hele værd på grund af prisforskellen på omkring €900,00! Og en da i luften er altid sjovt. I ugerne op til denne dag havde vi haft rasende travlt. I lougerne havde vi rigeligt med mulighed for at slappe af og snakke lidt. Begge economy class ture var ikke spektakulære men komfortable. Især benpladsen hos British Airways var helt i orden. Og lad det blive sagt: elite status hos både KLM og British Airways blev flittig brugt i dag!

Om de to lounger var vi også enige: OSL lounge var flottere og roligere end KLM Crown lounge og vinder derfor. Også mellem flyvningerne vinder British Airways over KLM. British Airways var godt nok forsinket, men gennem min Oneworld Emirald status kunne jeg vælge en nødudgang. Det kan man ikke hos KLM som Elite+ medlem. Catering var omkring det samme hos begge selskaber (en lille snack), men udvalg af drikkevarer var bedre hos British Airways.

Næste artikel: Anmeldelse: Crowne Plaza London Heathrow

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *