Widerøe vil have første kommercielle elflyvning indenfor 10 år

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norges første elektriske flyvetur i Gardermoen fandt sted sidste uge. Dette markerer starten på et teknologiskifte som Widerøe har ventet på. Widerøe ser ingen store teknologiske barrierer for en realisering, og håper at trafiksætte sit første kommercielle elfly i løbet af de næste 10 år.

Stein Nilsen, CEO i Widerøe AS siger:

Vi leder efter et koncept som giver nul udslip og lavere driftsomkostninger. Hvis vi finder det vi leder efter, kan vi videreudvikle dette værdifulde kollektivtrafiksystem som vi har bygget op i Norge over flere årtier. Teknologien giver også mulighed for at udvikle et langt bedre tilbud i store dele af Distriks-Norge.

Widerøe vurderer at det mest sandsynlige elfly-alternativ er et 19-sæders fly certifiseret i commuter-klassen, men er åben for de fleste alternative konfigurationer mellem 19 og 50 sæder til kortbanenettet. Widerøes ideelle størrelse vil være mellem 40 og 50 sæder. Flyet skal have en rækkevidde på mellem 250 og 300 km for at fungere effektivt med Widerøes driftsmodel.

I dag er der mange projekter som omhandler fly drevet af elektriske motorer rundt om i verden. Hidtil er de fleste projekter forsknings- og udviklingsprojekter som langt fra er klar til kommerciel brug.

Følgende forhold skal være til stede før et elektrisk drevet fly skal være et realistisk, kommercielt alternativ:

  • Opdateret lovgivning
  • Ny infrastruktur
  • Flyet skal være udstyret med tryk-kabine for at sikre sikkerhed
  • Ny motorteknologi
  • Ny batteriteknologi som giver lavere omkostninger og øget brandsikkerhed
  • Nye materialer (carbon) for at sænke flyets vægt

Vi er optimistiske, siger Nilsen og forsætter:

Indtil videre kan vi ikke se nogen udfordringer som ikke kan løses. Så snart et fly er certifiseret af myndighederne, ved vi at det leverer de høje sikkerheds- og driftsstandarder som skal til for at operere i de områder vi trafikkerer i.

Der er imidlertid fremdeles mange udfordringer som skal løses før vi har et fly på markedet som kan håndtere de krævende forhold vi ser i Vest- og Nord-Norge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *