Alt du skal vide om den nye Airbus A321XLR

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Airbus foretog sin første succesfulde testflyvning i sidste måned med den nye A321XLR. Og der er høje forventninger til det nye narrow-body fly, når det kommer til ruter og effektivitet, og ikke mindst passagerkomfort. Men vil A321XLR leve op til disse høje forventninger? InsideFlyer lister alle de vigtige fakta for dig i denne artikel.

Hvorfor kommer Airbus med en ny A321XLR?

Airbus A321 har faktisk fløjet siden 1993, hvor Lufthansa var det første flyselskab med familien af flytyper. Men kort efter fulgte American Airlines, Delta, China Southern og China Eastern. Den første flyvning af ‘efterfølgeren’ A321neo var i 2016, hvor ‘neo’ står for ‘new motor option’. Dette fly er lidt større end A321, har bedre brændstofeffektivitet og længere rækkevidde. For at kunne flyve narrow-body flyet endnu længere, var der senere planer om en lang rækkevidde (LR) og ekstra lang rækkevidde variant (XLR). Den nuværende Airbus A321LR har en rækkevidde på 8.300 kilometer og kan derfor med lethed betjene mange langdistanceruter. For eksempel kan flyet flyve non-stop mellem Rom og New York. F.eks. har SAS 3 fly af long range typen.

Udviklingen af ​​mindre langdistancefly passer godt til de nuværende behov for kommerciel passagerflyvning. De vigtigste ruter mellem for eksempel de største verdensbyer er allerede konkurrencemæssigt godt betjent. Flyselskaber begyndte derfor at lede efter nye ruter til en bredere vifte af destinationer. Efterspørgslen efter nye destinationer er ofte ikke så stor (endnu), så et lille fly med lang rækkevidde kan være et interessant valg. En Boeing 747 eller Airbus A380 er en alt for stor investering og udgift til at afprøve en ny rute. Dette er meget mere interessant med små effektive flytyper. Airbus A321XLR er et af de fly, der spiller ind på denne udvikling. Et godt eksempel er SAS’ A321LR ruten fra København til Toronto, hvor XLR varianten gør endnu længere ruter mulige.

Hvad ellers er der specielt ved Airbus A321XLR?

At flyve en langdistancerute med et gennemsnitligt narrow-body fly vil ikke tiltale alle. Små fly har ofte begrænset benplads, og komforten ombord er mindre end på de fleste widebody-fly. Med A321XLR er der dog også tænkt på komfort. Flyet er baseret på A321neo, som også har fået en ny komfortabel kabine. For eksempel er der stemningsbelysning, mulighed for moderne underholdning ombord, store bagagerum, brede sæder og den nyeste generation af WiFi.

A321XLR har op til 244 sæder i en enkelt klassekonfiguration. Nogle flyselskaber vil dog bestemt gerne tilbyde et komplet udvalg med Premium Economy og Business Class-produkter. Og den gode nyhed er, at fully flat Business også er muligt i XLR. United har for eksempel allerede annonceret, at de vil tilbyde Polaris Business Class-kabinen i XLR. First Class er dog mindre sandsynligt med dette fly.

Billede: Airbus
Airspace-kabinen kendt fra A330neo vil også blive brugt i A321XLR (Billede: Airbus)

Ydermere vil flyselskaber helt sikkert glæde sig over den forbedrede brændstofeffektivitet i den nye A321. Flyet bruger op til 30 % mindre brændstof pr. sæde sammenlignet med den tidligere generations fly. Det er også praktisk for flyselskaberne, at kan alle A320-certificerede besætninger i princippet også flyve på A321XLR.

At passagerkomforten er god betyder selvfølgelig meget for flyets attraktivitet. Der er dog også bekymringer, når det kommer til komfort, ikke for passagererne, men for besætningen. Widebody-fly har simpelthen mere areal og derfor mere plads til f.eks. crew rests. Der vil være færre muligheder i A321XLR for personalet at hvile sig på en lang flyvning. Altså et tilbageslag for besætningen.

Du kan læse mere om kabinen og specifikationer af det nye A321XLR på Airbus’ hjemmeside.

Første testflyvning

I sidste måned foretog den første Airbus A321XLR en testflyvning. Flyveturen fra Hamborg Finkenwerder Lufthavn (XFW) tog lidt over 4,5 timer. Flyvningen handlede om at teste udstyr og instrumenter om bord under forskellige forhold og hastigheder. Airbus ser den første testflyvning i tysk luftrum som en succes. Alle resultater er som forventet, ifølge den franske flyproducent. Du kan se en del af testen i denne video.

Certificeringsprocessen går nu ind i næste fase med flere testflyvninger i Europa og i sidste ende videre i verden. Derudover vil det spille en vigtig rolle at ansøge om de korrekte tilladelser og certifikater fra luftfartsmyndighederne.

Billede: Airbus
Indtryk af den nye Airbus A321XLR (Billede: Airbus)

Hvilke flyselskaber vil flyve med Airbus A321XLR?

Airbus har allerede modtaget mere end 500 bestillinger på A321XLR. Det drejer sig om mere end tyve interesserede flyselskaber. Tidligere i år besluttede Air Canada at placere endnu en stor ordre på 26 af disse fly. Andre flyselskaber, der har til hensigt at flyve med dette fly, omfatter American, United, Aer Lingus, Iberia, Czech Airlines, Wizz Air og Qantas. Ifølge Airbus skulle det nye medlem af A320-familien begynde at operere de første kommercielle flyvninger i begyndelsen af ​​2024.

Tidligere i år meddelte KLM, Air France og Transavia, at de ville afgive en stor ordre hos Airbus. Det drejer sig også om fly fra A320-familien, herunder A321neo. Disse fly er beregnet til at erstatte de forældede Boeing 737 og vil primært blive brugt på europæiske ruter. Intet tyder på, at XLR også er en del af Air France-KLMs seneste ordre.

Hvorvidt SAS også kunne være interesseret i A321XLR er lige nu ukendt. I et interview med InsideFlyer har SAS CEO Anko van der Werff gjort klart, at selskabet har for mange widebody fly og at A321LR er et fantastisk fly. Han ville dog ikke allerede nu komme ind på, om der kommer flere end de nuværende 3 A321LR. Med de gode erfaringer fra long-range udgaven, kunne både flere LR og også XLR sagtens være interessante for SAS til at erstatte nogle af de ældre widebody fly.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *