Anmeldelse: Air France Premium Economy Paris-Bangkok

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Premium Economy Class er en mellemting for dem, som vil mere end Economy Class, men ikke vil betale for Business Class. I denne anmeldelse kan du læse om oplevelsen af Premium Economy hos Air France mellem Paris og Bangkok.

Hvert sig selv respekterende flyselskab tilbyder efterhånden Premium Economy. F.eks. har KLM fornyeligt sat det første fly udstyret med Premium Economy class ind. Rejseklassen mellem Economy og Business Class er populær på grund af den attraktive pris i forhold til Business Class og en bedre komfort end Economy. Men forskellene mellem flyselskaberne er store. Det viser også en nylig flyvetur med Air France fra Paris til Bangkok i Premium Economy. I denne anmeldelse går vi i op vores (skuffende) erfaringer med Premium Economy på de Boeing 777-300 fra Air France til Bangkok.

Bestilling

I god tid begyndte jeg at lave planer til sommerferien. Premium Economy-priserne med Air France var meget attraktive på det tidspunkt. For omkring €150 mere end Economy kunne jeg at booke Premium Economy på Air Frances Boeing 777-300. Først fløj jeg med KLM fra Amsterdam Lufthavn Schiphol (AMS) til Paris-Charles de Gaulle (CDG). Hvorefter jeg skiftede til Air France for at flyve videre til Bangkok (BKK). At rejse i Premium Economy gav også flere XP og miles, men mere om det senere.

På vores YouTube-kanal finder du også et videoindtryk af anmeldelsen af ​​min oplevelse med Premium Economy fra Air France i Boeing 777-300 til Bangkok. Vidste du forresten, at du kan se mange flere anmeldelser, InsideLooks og rejserapporter på vores YouTube-kanal? Vi sender nye videoer ugentligt, så følg vores kanal for ikke at gå glip af nogen video!

Check ind i Amsterdam

På grund af alle rædselshistorierne om Amsterdam Schiphol i sommerferien, besluttede jeg at tage til lufthavnen aftenen inden. Med en overnatning på Ibis Schiphol Airport og den medfølgende gratis shuttlebus var jeg så godt som sikker på en trafik- og forsinkelsesfri start på min rejse til lufthavnen. Jeg ankom lige før kl. 5:30 om morgenen, og efter en halv time var jeg airside, takket være SkyTeams SkyPriority. Så indtjekningen gik smooth. Køen til Business Class / SkyPriority check-in i afgangshal 1 var begrænset i morges. Den korte linje gik ret hurtigt. Der var noget længere køer ved Economy check-in, men ikke (endnu) ekstremt.

Premium Economy-passagerer med Air France har lov til at tjekke to stykker indchecket bagage på hver 23 kg ind. Derudover er to stykker håndbagage tilladt med en maksimal vægt på 18 kg. Flying Blue Silver, Gold and Platinum, og SkyTeam Elite og Elite Plus medlemmer må medbringe et ekstra stykke bagage på op til 23 kg. I mit tilfælde fik jeg som Flying Blue Platinum-medlem lov til at tjekke seks kufferter og fire stykker håndbagage ind med to passagerer. Ikke at jeg tager så mange kufferter med på ferie, men det kunne jo være.

KLM Crown Lounge 25

Til mit fly fra Amsterdam til Paris-Charles de Gaulle havde jeg adgang til KLM Crown Lounge 25 i Schengen-området. Jeg blev positivt overrasket over menneskemængderne i loungen omkring kl. 6 om morgenen. Efter en god morgenmad gik jeg til gaten, hvor mit fly afgik til tiden. Er du nysgerrig efter faciliteterne i KLM Crown Lounge 25? Se YouTube-videoen her.

Fordi jeg allerede havde tjekket ind på Schiphol, blev min bagage straks videresendt til den anden flyvning fra Paris til Bangkok. Det burde du selvfølgelig kunne forvente, hvis du rejser med forskellige fly på samme billet, men det er stadig en fin tanke. For en sikkerheds skyld havde jeg lagt en GPS-tracker (jeg bruger et Apple AirTag) i min bagage, så jeg kan spore min bagage via min telefon. Du får selvfølgelig ikke nødvendigvis din bagage tilbage, hvis den bliver væk, men du ved i hvert fald, hvor din kuffert er. Heldigvis gik alt godt med hensyn til bagage på denne tur.

Lounge Paris CDG og boarding

Ankommet til lufthavnen i Paris-Charles de Gaulle, går jeg straks til den rette terminal (2E). På grund af min Flying Blue Platinum-status kan jeg også bruge Air France Loungen her. Air France Premium Economy-passagerer har dog ikke automatisk adgang til lufthavnens lounger med i billetprisen. Adgang til loungen kan købes for PE-passagerer med 25 % rabat, men kun baseret på tilgængelighed. Hvis der er meget travlt, er det derfor muligt, at du bliver afvist som walk-in gæst. Det koster € 60 pr. person eller 12.000 Flying Blue miles, rabatten vil blive fratrukket derfra. Flying Blue Explorer- og Silver-deltagere får henholdsvis 10 og 25 % rabat. SkyTeam Elite- og Elite Plus-passagerer har standard loungeadgang, uanset deres rejseklasse.

Loungeoplevelsen hos Air France er næsten altid rigtig god. De fleste af loungerne på CDG er for nylig blevet renoveret. Dette gælder også for loungen i Terminal 2E (M). Loungen er ret stor i areal og derfor er der plads til forskellige typer siddepladser. For eksempel er der et nogle mere stille område på siderne af loungen. De store vinduespartier giver en smuk udsigt over det ankommende og afgående fly og den øvrige lufthavnstrafik. Du kan se en videoanmeldelse af denne lounge på YouTube her.

Kort før boarding starter går vi hen til gaten. Afgang er fra gate M46. Boarding til denne flyvning (AF254) starter normalt omkring 1,5 time før afgang. Men på grund af tekniske problemer med flyets aircondition er der en forsinkelse på 30 minutter, hvilket betyder, at ventetiden ved gaten er lidt længere. Jeg må sige, at Air Frances jordpersonale udfører zoneboarding-proceduren pænt. Alle passagerer indtager deres plads i den rigtige række. Som Flying Platinum (og Premium Economy-passager) melder jeg mig i køen til zone 2. Zone 1 er forbeholdt Business Class-passagerer, rejsende med nedsat mobilitet og passagerer, der rejser med små børn. Så snart det tekniske problem er løst, starter boarding med en sidste kontrol af billet, pas og mundmaske. Sidstnævnte er stadig obligatorisk ombord hos Air France på dette tidspunkt.

Air France Premium Economy kabine og sæde

Så er det endelig tid! Vi går ombord på denne Boeing 777-300 (med fransk registreringsnummer F-GZNJ), der vil tage os til Bangkok. Premium Economy (PE) kabinen er placeret lige bag Business Class. I dette fly er PE-sæderne arrangeret i en 2-4-2 konfiguration i tre rækker. I Economy Class er det 3-4-3. Premium Economy-sædet byder på meget mere benplads end Economy-kabinen, det står umiddelbart klart. Ikke kun visuelt, men det ‘føles’ også meget mere rummeligt i Premium Economy, især hvis du vælger et sæde op mod væggen til business class, i mit tilfælde 14B. Air France har valgt en blå polstring af sæderne med en rød pude og blåt fleecetæppe. På den måde indgår flyselskabets farver flot i kabinen.

Stolen har rummelige armlæn, et individuelt justerbart læselys og flere rum til opbevaring af småting. Læderhovedstøtten kan justeres op og ned samt til venstre og højre. Passagererne er udstyret med en stikkontakt og USB-stik. De støjreducerende høretelefoner er noget akavet opbevaret med en krog mellem sæderne. En lomme er monteret i væggen foran stolen, sammenlignelig med en normal sædelomme. Denne er lidt bredere, så du nemt kan opbevare nogle ting i den. Udover Air France-magasinet og sikkerhedskortet indeholder lommen også en affaldspose.

Fordi jeg havde valgt en bulkhead stol, er skærmen gemt i armlænet. Under flyvningen kan du folde den ud og placere den foran dig. Mængden af ​​varme, som det (forældede) underholdningssystem ombord udstråler, var slående, hvilket endda kan mærkes i armlænet. De tilgængelige medier på underholdningssystemet ombord er fine, men ikke noget særligt. Selve systemet er meget forældet. For eksempel er touchskærmen forholdsvis lille og ikke just brugervenlig.

Positivt er størrelsen på bordet. Du har meget mere plads her end i economy. Praktisk til at arbejde på din bærbar eller tablet og nok plads til måltidet. Bordet er desværre ikke justerbart frem eller tilbage, hvilket kan være et problem for større passagerer (dette gælder kun første række i denne kabine).

Det, der helt sikkert giver mere privacy, er adskillelsen af ​​både Business Class og Economy kabinerne med væg og gardiner. Gangene forbliver næsten altid frie. Desværre er selve sædet ikke forsynet med ekstra privatliv, som for eksempel i Business Class.

Komfort Premium Economy

Hvis vi skal tale om komfort på flyet til Bangkok i denne anmeldelse, er Air Frances Premium Economy meget skuffende. Visuelt ser det meget bedre ud end almindelig economy. Men jeg tør godt sige, at dette sæde er værre end Economy Class. Fodstøtten på mit sæde fungerede ikke ordentligt, så den var hævet hele flyveturen. Trods flere forsøg fra besætningen kunne dette ikke afhjælpes under flyvningen. Desuden gav det ‘mere luksuriøse’ ryglæn mig kun rygsmerter i stedet for mere komfort. Den specielle tilbagelæningsmekanisme gør, at stolen kan glide ned. Det bidrager efter min mening ikke til en mere behagelig sidde- eller sovestilling.

Fordi klimaanlægget ikke fungerede korrekt, var det ret varmt i kabinen ved starten af ​​flyvningen. Som flyvningen skred frem var temperaturen på et godt niveau. Air France tilbyder WiFi på de fleste langdistancefly. Dette er ikke gratis, men med ‘Message Pass’ er det muligt at sende og modtage beskeder via for eksempel Whatsapp og Apple iMessage. Brugen af ​​e-mail-tjenester som Google og Outlook er også gratis. Internetforbindelsen fungerer ikke upåklageligt. Men det er pænt, at Air France tilbyder Message Pass gratis.

Toiletterne er pæne og holdes også rene under flyvningen. Business Class toilettet har et vindue, hvilket var en fin tilføjelse. Selvom Premium Economy-passagerer egentlig ikke må bruge dette. De skal bruge toiletterne i Economy-kabinen.

I Boeing 777-300 har Air France et meget gammelt Premium Economy-produkt. Den seneste generation af PE er indbygget i Airbus A350-900. Heldigvis planlægger det franske nationale luftfartsselskab også at installere denne nye PE-kabine i Boeing 777’erne.

Service og måltid

Besætningen ombord på AF254 fra Paris til Bangkok er meget venlige. Ingen spørgsmål er for meget. Selv en ‘forstyrrelse’, der truer med at opstå mellem tre passagerer om, hvem der sidder på hvilket sæde, bliver der truffet passende og pæne foranstaltninger. En personlig velkomst, som det nogle gange gøres på Business Class, er ikke noget problem ved Premium Economy.

Ved boarding er der en flaske vand ved siden af ​​tæppet og puden til Premium Economy-passagererne. Der serveres dog ingen velkomstdrink som på Business Class. Efter takeoff får jeg et Air France amenity kit og hygiejnesæt. Den blå- og hvidstribede taske indeholder en tandbørste med tandpasta, sokker og en øjenmaske. Sættet kan også genbruges som toilettaske.

Madserveringen starter ret hurtigt efter takeoff. I god tid før afgang havde jeg bestilt et vegetarisk måltid for at sikre mig, at jeg kan spise noget uden kød. Hvis du logger ind på din Flying Blue-konto eller slår din reservation op via Air France eller KLM, kan du nemt anmode om et særligt måltid. Ud over det vegetariske måltid er der bl.a. et udvalg af vegansk, kosher og halal, men også f.eks. lavt laktoseindhold. Du kan også vælge mellem et fiskemåltid eller et asiatisk måltid. En yderligere fordel, du vil være den første til at få serveret dit måltid. Det, der slog mig, er, at menuen for Premium Economy er nøjagtig den samme som den almindelige Economy Class. Udvalget af drikkevarer er ikke anderledes. PE adskiller sig derfor ikke i denne henseende.

Aftensmaden består af en pastaret med tomat- og pebersalat. Der serveres en sandwich med både gedeost og camambert fra det kendte franske mærke President. Til dessert er der frisk frugt. Mine rejsefællers måltid er en indisk ret med to pitabrød, karry og hvide ris. Dertil serveres en tomat- og kikærtesalat. Til dessert er der yoghurt og en slags vaniljecreme. Som nævnt før havde jeg større forventninger til dette. Måltiderne er de facto Economy-måltider, og der er ikke taget ekstra premium hensyn til dem. Måltidet har også lidt smag desværre. En forpasset mulighed. Med hensyn til drikkevarer er valget også det samme som Economy. Et plus hos Air France er valget af likører. For eksempel tilbyder flyselskabet en dejlig fransk pærelikør.

Under den længere del af flyvningen er drinks og lidt snacks tilgængelige i køkkenet. Der er bl.a. æble- og appelsinjuice, Coca-Cola og vand. Med hensyn til snacks er der et udvalg af chokolade, kringler og småkager. Air France kalder dette ‘Le Bar’. Udvalget er fin, men kun lidt blev genopfyldt under flyvningen til snacks.

Kort før vi ankommer til Bangkok, bliver morgenmaden serveret. Jeg må sige, at den skuffende oplevelse er komplet. Morgenmaden er meget sparsom, især hvis man sammenligner den med Business Class. Premium Economy er måske ikke Business Class, men alligevel forventer man lidt mere. På Air Frances hjemmeside ser flyselskabet virkelig anderledes ud. Måske gik der noget galt med catering, men det er ikke god på denne Premium Economy-flyvning fra Air France til Bangkok, og det må jeg være ærlig om i anmeldelsen.

Bæredygtighed

På mine private flyvninger med KLM kompenserer jeg altid for CO2-udledningen gennem CO2ZERO programmet. Normalt er der tale om et mindre beløb på et par euro, som stiger i takt med, at flyvningens afstand. Pengene skal blandt andet investeres i genplantningsprojekter i Sydamerika. Revisorfirmaet KPMG undersøger med jævne mellemrum processen og garanterer, at pengene ender det rigtige sted.

KLM og Air France har i længere tid også kunnet bidrage på en anden måde til at reducere flyvningens påvirkning af miljøet udover CO2-kompensation. Du kan købe Sustainable Aviation Fuel (SAF) til din flyvning. Dette er meget dyrere end blot CO2-kompensationen. Til gengæld vil du modtage ekstra Flying Blue XP. For hver €10, du bruger på SAF, får du 1 ekstra (U)XP. Ifølge Air France reducerer brugen af ​​SAF CO2-emissionerne med mindst 75 %. En god kortsigtet løsning til at gøre luftfarten mindre forurenende, efter min mening. Du kan læse mere information her på Flying Blues hjemmeside.

Denne gang valgte jeg en kombination af Sustainable Aviation Fuel og genplantning af skov. I alt kostede dette € 78 for flyrejsen fra Paris til Bangkok. Jeg fik 8 ekstra XP for det.

Flying Blue fordele

I denne anmeldelse af Air France Premium Economy-flyvningen fra Paris til Bangkok vil jeg også nævne Flying Blue-fordelene. Disse overlapper delvist med den service, der er forbundet med Premium Economy.

Som allerede nævnt vil du som Premium Economy-passager modtage en ekstra tilladt bagage i forhold til Economy. Jeg fik lov til at tjekke to 23 kg kufferter ind i PE, og et ekstra stykke bagage derudover, fordi jeg er Platinum medlem hos Flying Blue.

Som Flying Blue Platinum-medlem kan jeg bruge SkyPriority, og loungebesøg indenfor SkyTeam er altid gratis. Derudover får jeg prioriteret bagagehåndtering. I teorien vil din bagage altid være en af ​​de første af bæltet. Men i praksis lykkes det ikke altid. Denne gang går det godt, og jeg har hurtigt min bagage tilbage i hænderne. I modsætning til loungebesøg er SkyPriority inkluderet for Premium Economy-passagerer.

Du tjener dobbelt så meget XP på Premium Economy-flyvninger, som du gør på Economy-flyvninger. Dette er en flyvning i kategori ‘long 3’, så jeg fik 24 XP på vej ud og 24 XP for returen. Den ‘medium’ positioneringsflyvning fra Amsterdam til Paris er i Economy Class og giver to gange 5 XP. Så i alt tjener jeg 58 XP.

Som Flying Blue Platinum-medlem sparer jeg 8 miles pr. euro brugt på billetprisen. Til sammenligning for Explorer-medlemmer er dette 4, Silver 6 og Gold 7 miles per brugt euro. Dette gav cirka 14.000 miles. Det er dog lidt uklart for mig, hvordan det præcist er beregnet.

Billeder: InsideFlyer

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Ekstra tilladt bagage og SkyPriority-tjenester, især nyttigt for rejsende uden SkyTeam-elitestatus
- Premium Economy giver betydeligt mere benplads sammenlignet med Economy
- Separat kabine mellem Business og Economy Class

Cons

- Sædet er i dårlig stand (forældet kabine) og tilbyder kun lidt ekstra komfort sammenlignet med Economy Class
- Måltider på denne flyvning svarede til Economy og smagte ikke af ret meget

Service

Sæde

Mad / Drikkevarer

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Air France tilbyder Premium Economy på sine langdistanceflyvninger, en rejseklasse mellem Economy og Business Class. Selvom SkyPriority-tjenesten og ekstra tilladt bagage er en god tilføjelse for rejsende uden status, tilføjer det intet for SkyTeam Elite og Elite Plus-medlemmer. Kabinen som helhed tilbyder mere privacy på denne Boeing 777-300, fordi den er adskilt med en væg af Economy og Business Class. Sædet er derimod efter min erfaring dårligt vedligeholdt på denne flyvning og tilbyder trods den ekstra benplads kun lidt ekstra komfort sammenlignet med almindelig Economy Class. Desværre kan den gunstige pris, som Air France tilbyder disse billetter, ikke helt formå at råde bod på dette.

2.8

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *