Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Sidste år tog Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl på ferie i Californien. Her følger hans beretning med blandt andet business class flyvninger med American Airlines fra London til Los Angeles, en håndfuld hoteller og ikke mindst besøg af et antal fantastiske national parker. I denne artikel flyver han på American Airlines business class fra London til Los Angeles.
- Introduktion: Ferie i Californien
- Via Oslo til London, Economy med KLM og BA
- Anmeldelse: Crowne Plaza London Heathrow
- Anmeldelse: Business Class American Airlines – London – Los Angeles (denne artikel)
- Rejsebrev: relaxe på Courtyard LAX og videre til Sequoia
- Rejsebrev: fantastisk Sequoia Park
- Rejsebrev: Yosemite National Park
- Rejsebrev: Redwood National Park
- Anmeldelse: Intercontinental San Francisco
- Anmeldelse: Intercontinental Monterey
- Anmeldelse: Marriott Los Angeles Airport Hotel
Introduktion
Efter en nat i en dejlig seng på Crowne Plaza hotellet forsøger jeg igen at bestille en UberEXEC. Desværre er alle biler langt væk fra hotellet, så jeg bruger til sidst UberVAN. Efter omkring et kvarter kommer chaufføren kørende i en Ford Galaxy. På trods af travlheden er vi hurtigt fremme ved terminal 3. Chaufføren er super venlig, så dagen starter godt!
American Airlines har en dedikeret Premium Check-In, hvor du gennem en dedikeret indgang kan tjekke ind i fred og ro. Du kan bruge denne som Executive Platinum, first eller business class passager. Denne indgang erstatter den “Flagship Check in”, som American Airlines havde tidligere. Jeg må sige at det var en ren fornøjelse. Der var to diske og ingen andre passagerer, så det var hurtigt overstået. Check-in agenten var venligt og tog sig tid til at få det hele på plads. Selvfølgeligt skal hun stille et antal visum-relaterede spørgsmål, men hun pakker det godt ind i en interesseret samtale om hvad vi har tænkt os at lave. Hun fortæller efterfølgende hvor vi skal gå hen til fast track security og hvor vi kan finde American Airlines First Class Lounge.
Efter vi får vores boardingkort, går vi stille og roligt videre til security. Det er dejligt stille og dermed startede dagen på en helt anden måde end de andre gange jeg har oplevet London Heathrow. Normalt er det et stort irritationsmoment at skulle skifte fly i Heathrow. Du kører i en bus, derefter gennem paskontrol, så videre til fast track security, hvor det viser sig at der slet ikke er fast track, osv. Nu er det næsten med det samme vores tur. En fantastisk start på ferien! Taget antallet af mennesker i terminalen i betragtning er jeg egentlig ret glad for at kunne komme ind i loungen.
British Airlines Galleries First Class Lounge Terminal 3
Fordi alt går så hurtigt har vi god tid til at besøge loungen. American Airlines First Class Lounge er faktisk fin, men den kan blive meget travl. Desuden mangler der et flot udsigt over platformen eller landingsbanen. Derfor går vi videre til British Airways First Class lounge, eftersom Cathay Pacific’s lounge desværre stadig er lukket.
Den store forskel fra loungen i terminal 5 er at det ikke er særligt travlt. Der er ikke mange British Airways fly der tager afsted fra terminal 3, som nok har noget med det at gøre. Der er en afdeling som man kalder “Gold Bar”, hvor der er et stort udvalg af spiritus tilgængeligt. I en anden del er der Champagnebaren. Tidligere havde de Taittinger her, som British Airways skænker i business class, men desværre har der været besparelser. Henriot champagnen smager dog også godt!
Efter at have forsynet os med et dejligt glas champagne går vi over til “First Dining Room”. Her får du en god udsigt over platformen og kan du hele tiden se fly tage afsted. Et sted lige for mig altså! Jeg må indrømme at loungen i terminal 5 har en bedre udsigt, men en roligere atmosfære er også noget værd.
Egentlig har jeg ikke spist ret meget af morgenmaden i loungen på Crowne Plaza, så godt jeg må godt få lidt mere her. Jeg bestiller Eggs Benedict fra menukortet, som bliver serveret efter omkring 10 minutter. Og de smager virkelig godt! Udover “Dining” er der også en buffet, hvor Wendy henter lidt mere morgenmad.
London – Los Angeles
Selskab: American Airlines
Fly: Boeing 777-300
Sæde: 3A (business class)
Efter vi har tilbragt lidt tid i loungen går vi i retning af gaten. Efter Ankomst til gaten skal vi vente lidt inden vi kan gå ombord. Boarding starter i den rette rækkefølge, så det er først first class passagerer der går ombord og herefter business class. Vi bliver hilst velkommen af teamet så snart vi træder ombord. Vi bliver sendt til venstre, i retning af first class. Eftersom vi bestilte billetterne helt tilbage i januar, kunne jeg vælge sæder i den såkaldte “mini-cabin”. Jeg havde undersøgt det lidt på forhånd og var nået frem til at det er de bedste sæder man kan få i business class.
Minikabinen er også virkelig dejlig. Det er et lille afsnit med 8 sæder i alt, hvor kun en håndfuld first class passagerer går forbi. De har deres eget toilet, så efter alle er kommet ombord er der helt roligt.
Jeg havde valgt sæde 4A til Wendy og 3A til mig selv. Ulempen er at vi sidder bagved hinanden, men på en dagsflyvning er det bedre at kunne se ud ad vinduet. Ulempen ved sæde 3A er at der kun er et vindue. Sæde 4A har de normale 2 vinduer. Sædet – Cirrus stolen under licens fra Cathay Pacific – er efter min mening et fantastisk business class produkt. Meget privacy, moderne In Flight Entertainment, en del opbevaringsmuligheder og et flot design.
Eftersom vi var tidligt ombord kunne jeg nå at tage nogle billeder af first class. Sædet har faktisk mindre privacy. Den er dog en del større og du får en rigtig madres når du vil sove. Produktet ser fint ud, men har slet ikke den tiltrækningskraft man kender fra andre first class produkter – som dem fra mellemøsten.
Tilbage i business class venter der også en dyne og pude. Også et amenity kit fra Kole Haan står klart, sammen med en flaske vand og et Bose headset. Indholdet af amenity kittet er temmelig basic (ikke noget værd at tage med hjem), men bedre end den tidligere udgave. Til sidst selvfølgelig også menu- og vinkortene.
Boarding og take-off
Efter lidt tid ombord, bliver vi tilbudt en velkomstdrink. Igen vælger vi et glas champagne. American Airlines serverer den i plastikkrus og champagnen er også lunken. En torn i øjet for en champagneelsker, men på den anden side kan vi vente dejligt afslappet, mens mange andre passagerer skal mase sig frem for at finde en plads.
I mellemtiden viser jeg Wendy nogle af funktionerne i stolen. De behøver egentlig ingen forklaring, men måske alligevel lidt stolthed over lige at kunne vise det en gang til. Mens jeg er mest interesseret i udvalg af film, er Wendy begejstret over at der er Bejeweled. I mellemtiden introducerer cabin manageren sig selv og spørger om vi vil spise noget senere. Tilsyneladende er de startet bagerst i kabinen, for da jeg tilkendegiver mit valg af kylling får jeg “anything but chicken, you know, you should pre-order” at vide. Ikke noget problem, jeg bestiller bare noget andet. Jeg vælger til sidst oksekød med gulerødder.
Efter ombordstigningen er færdig, ønsker kaptajnen os velkommen ombord. Han er åbenbart ikke den der taler hurtigst. “Good afternoon Folks, from the flight deck” – stilhed i hvert fald et minut – “we are ready for pushback in a few minutes, just eh…” – endnu en lang pause og så går det videre.
Som altid er det travlt på Heathrow og køen til startbanen er lang. Men efter en anden Boeing 777-300 fra American Airlines stiger op, er vi klar. Takeoff er stille og roligt og giver nogle gode billeder.
Mad og drikke ombord
Efter omkring 20 minutter starter servicen og vi får nogle varme nødder. Ved siden af får vi et “krus” champagne. Det er ret bizart at American Airlines har valgt disse vinglas. Også selve champagnen (Cattier) er tydligt discount, og smager en del mindre godt end Henriot champagnen i first class loungen. Jeg kan også set at der i first class, hvor man tidligere serverede Laurent Perrier Grand Sieclé, bliver serveren en væsentlig mindre fin champagne.
Service ombord denne flyvning er – for American Airlines – rigtig god. Jeg havde læst at minikabinen nogle gange kan blive “glemt”. Men sådan føltes det slet ikke. Min champagne blev løbende fyldt op. De har aldrig hørt om “en lille smule”, glasset er konstant fyldt til kanten. De vil også gerne påfylde nødderne og tilbyder det proaktivt. Eftersom vi snart får “frokost”, synes jeg ikke det er en god plan. De er også super venlige, noget som jeg har oplevet meget anderledes på American Airlines business class tidligere.
Efter lidt tid kommer måltiden. Den smager ret ok, men ikke noget specielt. Kartoffelmosen lader jeg være. Heldigvis har jeg tabt mig nogle kilo inden ferien, fordi desserten ser så godt ud at jeg ikke kan afslå den. Efter den mængde champagne er det på tide med en kop kaffe.
Faciliteter ombord
Wifi er tilgængeligt på en højde på over 10.000 fod og koster $20,00 for hele turen. Jeg vælger at købe adgang. Det er en lang dagsflyvning og jeg synes det er rart at kunne sende email og Whatsapp fra luften. Andre synes det er rart at være offline for en stund. Ikke mig 😉 Hastigheden er fint og er ret stabil under hele flyvningen.
Efter måltiden skifter jeg til sodavand og ser et par film. Det er min længste flyvning indtil videre og i midten blever det temmelig kedeligt. Servicen er stadig udmærkedet. Jeg sidder tæt på køkkenet. Jeg kan hele tiden tage nyt vand eller bestille mere kaffe, te eller sodavand. Kabinepersonalet er hjælpsom og jeg står lige pludselig og taler i en time med en af dem. Ved baren er der et bjerg af snacks, som jeg desværre ikke tog et billede af.
Den eneste ulempe er at kaptajnen tænder for “fasten seat belt” lyset ved det mindste bump. Den bliver derefter tænd i provokerende lang tid. Jeg tror at lampen har været tændt 75% af turen. Og tro mig, det var en rolig flyvning.
Hver gang jeg besøger toilettet, ser jeg nogen der går helt amok på touchskærmen.
Nærmere Los Angeles
Omkring en time inden landing bliver vi tilbudt en “pre-arrival” snack. På den ene side er det mærkeligt at spise igen, på den anden side er der gået en del timer siden sidste måltid. Du kan vælge mellem en Croc Monsieur eller en salat. Jeg vælger det sidste. Salaten smager godt, men der er alt for meget.
Og så kommer tidspunktet hvor du næsten er der. Gennem vinduet kan du se fantastiske omgivelser. Ren nydelse! Der følger en rolig indflyvning til Los Angeles International Airport. Når vi ankommer til gaten ser vi en velkendt landsmand…
Efter landing opdager jeg endnu en fordel af minikabinen. Fordi first class skal have lov at stige af flyet først, skal minikabinen tømmes først. De øvrige business class passagerer skal vente, som gør at vi reelt er de først ud af flyet. Det kan betyde en stor del ved TSA køen! Jeg takker kabinepersonalet mange gange for den gode service og vi træder ind i USA.
Konklusion
Denne flyvning med American Airlines var yderst komfortabel. Det er selvfølgeligt fantastisk at vi kunne bruge Systemwide Upgrades for denne tur. Fordi de blev bekræftet ved bestillingen, kunne jeg vælge sæder i minikabinen. Det vil jeg helt klart gøre igen, eftersom det efter min mening er de bedste sæder i hele flyet. Meget roligt, de første ved udstigningen, og en temmelig “privat fornemmelse”. Nogen påstår at det føles som first class. Det strækker den dog lidt for meget, synes jeg, eftersom det er et helt andet billede der former sig omkring service, mad og drikke på first class.
Også servicen var god på denne tur. Nej, maden og drikkevarer var ikke fantastisk. Men en del bedre end i economy class og jeg ved at man nu ikke engang skal vælge American Airlines for kvaliteten af mad og drikke. Kabinepersonalet var venlig, klar til lidt hyggesnak og yderst hjælpsom.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl
[…] Anmeldelse: Business Class American Airlines – London – Los Angeles […]