Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter at have været medlem hos Dubli i et år, er det tid til at gøre status. Kan det betale sig? Virker det? Burde du måske selv prøve at jagte kontanter gennem Dubli? Læs videre og bliv klogere.
Dubli kalder det selv cashback, og der findes vel ikke rigtig noget dansk ord for det. Men det foregår ved, at du køber noget på nettet, og så sørger Dubli for, at du får en del af købssummen tilbagebetalt. Dubli har aftaler med forskellige butikker og du kan få alt mellem 1% og 24% cashback – i nogle tilfælde udregnes cashback’en i faste beløb og så kan procentsatsen være endnu højere. I en artikel fra 2014 skrev jeg, at det lyder for godt til at være sandt, men den er god nok. Man får rent faktisk kontanter ud af det.
Hvor besværligt er det så? Helt generelt er det supersimpelt. Du installerer en plugin i din browser, og når du kommer ind på en side, der giver cashback, aktiverer du Dubli. Så bliver alt registreret helt automatisk. Men man kan selvfølgelig også gå mere op i det og undersøge Dubli grundigt, inden man køber. Jeg selv køber en del flybilletter, og her giver Momondo jo tit en god pris. Hvis jeg går en tur forbi Dubli, kan jeg f.eks. se, at Flybillet.dk giver 81 kroner i cashback, og det kan ofte betyde, at de er billigere end andre – selv om de måske ikke var det før cashback’en.
Dubli har også opdelt deres cashback i forskellige lande. Det betyder, at man kan spekulere i at skifte land og derved opnå (større) cashback. Tidligere gav hotels.com lavere cashback i andre lande end Danmark, så der skulle man passe på at have de rigtige indstillinger. Til gengæld gav Avis cashback i USA, men ikke i Danmark. Mht. landeopdelingen har Dubli for nylig lavet det lidt om, så det er mere besværligt. Mere om det senere.
Medlemskaber
Der er tre forskellige medlemskaber: Gratis, Premium og V.I.P. Den eneste ’rigtige’ forskel er, hvor meget du opsparer i cashback. Igen er det forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside. F.eks. opsparer du hos Boozt.com hhv. 6%, 10% og 12%, mens du hos TDC får 91 kroner i cashback, uanset hvilket medlemskab du har. Så det skal man selvfølgelig overveje, inden man køber.
Efter min mening giver det gratis medlemskab for lidt, men det er selvfølgelig fint at begynde med det gratis medlemskab for at finde ud af, hvordan systemet virker. Premium-medlemskab koster 4,95€ om måneden, eller 59,40$ årligt. Det er lidt en underlig mellemvare, og den har jeg da heller ikke valgt. Jeg er gået all-in på deres V.I.P.-medlemskab, da jeg kunne regne ud, at det sagtens kunne betale sig for mig.
En hurtig udregning siger, at jeg tilbringer minimum 60 nætter på hotel om året. Med en gennemsnitspris på 500 kroner pr. nat og en gennemsnitlig cashback på 10%, giver det 3.000 kroner i cashback på et år. Det kan sagtens betale prisen på et V.I.P.-medlemskab på 99€ pr. år. Og dertil kommer så køb af flybilletter og alle de andre ting, jeg spilder mine penge på.
Så rådet herfra må være: Køb et V.I.P.-medlemskab, hvis du kan regne ud, at det kan betale sig. Ellers begynd med et gratis medlemskab. Men et enkelt køb kan gøre hele forskellen. Hvis du skal købe ny computer, giver Apple 7% og Medion giver 9,6% – det i sig selv kan finansiere hele første års medlemskab.
Fra køb til kontanter
Da jeg havde tilmeldt mig Dubli, ventede jeg jo bare på at pengene skulle vælte ind. Men så let skulle det ikke gå. For de har et noget rodet forløb og det tager frygtelig lang tid, før pengene rent faktisk er ’cashet back’.
Første step er ellers fint nok. Jeg trykker ’aktiver’, når jeg køber noget, og så går der alt mellem en time og et par dage, så kan jeg se, at cashback’en er registreret. Den er opdelt i måneder og der er angivet, hvor meget jeg har opsparet i almindelig cashback, og hvor meget jeg har fået ekstra, fordi jeg er V.I.P. Det er selvfølgelig også for at kunne regne ud, om medlemskabet kan betale sig. Alle beløb er dog i euro, så her er det fint, at den danske krone er bundet til euroen – ellers ville der pludselig gå valutaspekulation i det.
Næste trin kræver tålmodighed. Meget tålmodighed! Efter løbende måned plus to måneder bliver cashback’en overført til din ’Cash Organizer’. Jeg mener faktisk, at det tidligere var løbende måned plus TRE måneder, så der er gjort en forbedring her. Cash Organizer er en slags bankkonto hos Dubli, men du kan ikke bare tage pengene herfra og stoppe ned i lommen.
Det kan man angiveligt gøre på tre måder, men jeg har kun kunnet få de to til at virke. Den ene er en helt almindelig bankoverførsel, og det ville jeg selvfølgelig foretrække. Men den mulighed er inaktiv ved mig, og jeg kan ikke forklare hvorfor. Så kan jeg vælge mellem en såkaldt eWallet, som er en online bankkonto, eller et Dubli debet-kort. Da gebyret for overførsler var lavest ved debet-kortet, fik jeg oprettet det. Men da jeg modtager kortet, kan jeg pludselig se, at Payoneer, der står bag kortet, opkræver helt uhyrlige gebyrer! Blandt andet koster det penge at have penge på kortet. Så kan kontoen hurtigt blive malket, hvis man ikke skynder sig at bruge pengene. Så kortet blev klippet i stykker, og jeg oprettede i stedet en eWallet hos noget, der hedder Paylution. Kontoen kan sættes op, så når jeg overfører penge fra min Cash Organizer til eWallet, så bliver de automatisk ført videre til min rigtige bankkonto. Det virker enormt besværligt, men når det først er sat op, fungerer det fint!
Så lad endelig være med at kaste dig ud i debet-kortet. Kan du oprette en direkte overførsel til din konto – som jeg ikke kan – så gør det, hvis du ikke orker at kaste dig ud i en eWallet. Men! Der er en væsentlig forskel i gebyrerne. En overførsel til eWallet koster 2€, mens de ikke kan blive enige med sig selv om, hvad en rigtig kontooverførsel koster:
Et andet sted står der:
Det kan jeg ikke rådgive om, da jeg som nævnt ikke har adgang til funktionen.
Her er det så værd at nævne, at selv om jeg allerede har ventet mellem 60 og 90 dage på min cashback, så går der yderligere mellem 30 og 60 dage, før pengene bliver overført til eWallet! Til gengæld tager det kun et par dage at få dem overført fra eWallet til egen konto.
Gebyret på overførslen betyder selvfølgelig, at det bedst kan betale sig at overføre større portioner.
Hjemmesiden
Generelt ser hjemmesiden rimelig professionel ud, men der er godt nok mange ting, der generer. Nu har de ændret en del på designet, og det er absolut til det bedre.
Sproget er dansk, men det er dårligt oversat. Medlemskab er flere steder skrevet med to s’er, i menuen står der ’Lodtræknings’ hvor s’et er tilovers. I footeren (menuen nederst på siden) står der ’Imprint’, som så vidt jeg ved er et tysk ord. Og så kunne jeg godt argumentere for, at der findes ganske glimrende danske ord i stedet for Entertainment og Shopping Mall. Under cashback er nogle måneder skrevet på engelsk med stort begyndelsesbogstav, mens andre er på dansk med småt. Det er småting, men det generer og virker ikke professionelt.
Så er der menu-opbygningen, som ikke altid er let at forstå. Menupunktet ’Konto historik’ (som er ét ord på korrekt dansk) viser ikke cashback, men udbetalingerne fra din Cash Organizer – både udbetalinger til eWallet og betalinger af medlemskab (som herinde hedder abonnement). Medlemskabet optræder som plus og ikke som minus, selv om det er penge, der ryger ud af min Cash Organizer. I øvrigt står de fleste af disse informationer under Cash Organizer, så menupunktet er bare forvirrende.
Der er et menupunkt med ’Eksklusive V.I.P.-tilbud’, hvor tilbuddene vist ikke har ændret sig i hele perioden. Men her spørger siden, om jeg er V.I.P.-medlem, på trods af at jeg er logget ind som V.I.P.-medlem!
Siden har også nogle funktioner med video, radiostationer og spil. Jeg forstår ikke, hvad jeg skal med det. Der er meget bedre alternativer andre steder, og det har intet med cashback at gøre.
Efter den seneste opdatering af hjemmesiden har jeg haft problemer med at skifte land. Muligheden er der, men det virker ikke rigtigt. Forleden ville jeg skifte land – det lykkedes, men jeg kunne ikke skifte tilbage til Danmark. Jeg var nødt til at logge ud igen.
Hvis man logger ind på siden, men er inaktiv et vist stykke tid, bliver man automatisk logget ud. Der kommer en rød bar i toppen, som fortæller det, men selv om jeg logger ind igen, bliver den røde bar ved med at være der.
Hver især er der tale om småting, men mange bække små gør en stor å, og samlet set efterlader det et dårligt indtryk.
Fejl i cashback
Fejl kan både være til den gode og dårlige side.
Hvis cashback’en ikke bliver registreret automatisk, kan man indsende en anmodning. Den består af en formular, hvor man f.eks. kan vedhæfte en kopi af fakturaen. Ideen er god, men den er dårligt udført. For man får ikke besked, når de har afgjort sagen. Foreløbig har jeg ikke haft nogle sager, der er afvist, men jeg har selv skullet logge ind og tjekke op på det. Nogle af sagerne er efterhånden over et halvt år gamle, så jeg går ud fra, at de er afvist, men der står stadig, at de er ved at behandle sagen. Og hvad gør jeg egentlig, hvis de afviser sagen? Jeg har jo svært ved at bevise, at jeg HAR brugt deres link/toolbar til at handle på siden.
En af grundene til, at der går så lang tid, før pengene kommer, skyldes ifølge deres FAQ, at de skal kunne modregne, hvis man ophæver handlen. Men jeg er rimelig overbevist om, at jeg i løbet af de første par måneder fik afbestilt nogle hotelværelser på hotels.com, som ikke blev modregnet. Jeg overvejede dengang, om jeg skulle bestille for 100.000 kroner hotelværelser og så afbestille dem. Haps! 11.800 kroner ned i lommen… Men det har de sidenhen fået styr på, og nu bliver der jævnligt modregnet. Jeg er en ubeslutsom herre og booker tit noget, hvor jeg dagen efter finder et bedre tilbud. Jeg har så ikke fundet ud af, hvad der sker, hvis man f.eks. booker et år ud i fremtiden og afbestiller efter et halvt år?
Et andet interessant hul i systemet fandt jeg ved en tilfældighed. Jeg havde bestilt nogle sko på nike.com – nogle af dem man selv kan designe. Skoene kostede 1.150 kroner og med 8,5% i cashback, skulle der jo være 97,75 kroner retur til mig. Men købet blev registreret som 1.150 EURO og 8,5% af dét er 728 kroner! Med andre ord fik jeg 63% i rabat. Ikke dårligt! Jeg fandt ud af, at Dubli havde registreret det, som om jeg havde handlet i den italienske del af nike.com, og i Italien betaler de jo med euro. Med så billige sko havde jeg jo råd til at bestille et par mere, og denne gang gik jeg ind på den britiske del af Dubli og klikkede på linket til Nike. Denne gang kostede skoene 1.000 kroner, men det blev registreret som 1.000 GBP, og så var rabatten endnu mere vanvittig. Jeg købte skoene for over et halvt år siden, så jeg ved ikke om hullet stadig er der.
Kan det betale sig?
Med forrige afsnit i mente giver det sig selv: JA, det kan betale sig. Jeg har på et år opsparet over 1.000 euro i cashback for en samlet investering på 99 euro. Og næste års medlemskab trækker de blot fra cashbacken. Så længe jeg opsparer over 99 euro om året, har jeg altså overskud.
Udover cashback’en har jeg i øvrigt vundet 400 kroner i deres månedlige lodtrækning. Det er jo bare bonus oven i hatten.
Så på trods af alle de dårlige ting, jeg har beskrevet herover, er jeg faktisk tilfreds. Jeg får rabat, jeg ellers ikke ville have fået, og når alt kommer til alt, er det ret let at opnå. Hvis du er i tvivl, så begynd med det gratis medlemskab, inden du går ’all in’. Du har ikke noget at miste – heller ikke, hvis du bruger dette link til at tilmelde dig: http://www.dubli.com/T0EUBBUA – det giver blot mig 20 euro for at have henvist dig. På forhånd tak for hjælpen, og god cashback-jagt!
Henrik Olsen siger
God artikel og helt vildt mange penge du fik retur i 2014…. Det må vi andre kunne bruge som inspiration.
Ja, det er da værd at tage med 🙂 Men der er også et par fælder, som måske burde have været med i artiklen. F.eks. giver toolbaren ikke besked på http://www.radisson.com og http://www.radissonblu.com, men kun på http://www.radissonblu.dk, så man skal være lidt vågen.
Det har jeg oplevet flere steder og det har gjort at jeg har misset flere cash back – også det med at den er "grøn" hele vejen og så i selve betalingsvinduet bliver den så "rød". Det ser jeg en del steder faktisk.
Oprettede mig faktisk for et år siden og har "glemt" at bruge det. Efter at have læst din artikel skulle jeg købe et ur i dag til træningen (500 kr,-) og aktiverede mit DubLi. Glæder mig til at se når dette er blevet registeret. 🙂
Det er endda købt igennem SAS Onlineshop, så både Cashback & Point. 😀