Anmeldelse: Regus lounge i Ankara

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Venligt personale i receptionen byder velkommen og viser rundt. Faciliteterne og beliggenheden er helt i top. Som alle andre Regus lounger, har du en arbejdsplads med adgang til internet samt en kombineret printer og kopimaskine. Forfriskninger kan hentes i det lille te-køkken. Og skulle du have brug for et mødelokale, kan det også bookes.

Tyrkiet har en årlig realvækst i BNP på 3 – 6%, og derfor er det tyrkiske marked stadig interessant for danske virksomheder, der årligt eksporterer for mellem 5 og 6 mia. kroner til landet mellem Sortehavet og Middelhavet. Regus har 2 lounger i Ankara. Jeg besøgte den, der ligger midt i Ankaras centrale forretningsdistrikt “Kavaklidere“. Det er let at komme med taxi, bus eller metro til den ikoniske bygning, der huser loungen. Der er straks sværere at finde indgangen, der ligger på siden af bygningen (og ikke direkte ud til gaden). Desuden er der ingen skiltning ud til gaden – i modsætning til de andre Regus lounger, jeg har besøgt det sidste års tid.

Typisk Regus

Når du først har fundet indgangen, er det let at finde Regus, der holder til på 5 og 6 sal. Personalet i receptionen er meget hjælpsomme og den tyrkiske gæstfrihed viser sig tydeligt: Vi blev budt på te allerede inden vi var blevet registreret. Og på trods af, at vi kom 15 minutter før lukketid, fik min tyrkiske kollega og jeg en grundig rundvisning.

Regus har 5. og 6. etage

Faciliteterne er de sædvanlige: Kontorer, mødelokaler og loungen. Og selvom designet er forskelligt fra andre lounger, jeg har besøgt, er genkendelsens glæde stor. Jeg kunne næsten føle mig hjemme. Jeg kom til at tænke på mit første besøg i en Regus lounge, nemlig Bukarest.

Arbejdspladser

Loungen har et meget begrænset antal arbejdspladser:

  • 2 Thinkpods
  • 4 høje stole ved disken med tidsskrifter
  • 3 små “kontorer”, der vel er dobbelt så store som en gammeldags telefonboks. Og der er naturligvis en glasdør ud til fællesområdet, så alle gæster kan se, om du arbejder koncentreret eller blot sidder og piller næse.
Du kan arbejde i den lille thinkpod

Jeg foretrækker klart thinkpoden.

Dokumenter

Som alle Regus lounger, kan du også her udskrive dine dokumenter, kopiere uddelingskopier og rapporter til møder. Det er naturligvis muligt at binde rapporterne ind, ligesom du kan laminere forsiden. Altså samme fine service, som man også får i Regus loungen i Prag lufthavn.

Kopier, udskrifter og rapporter – kan laves hurtigt og effektivt

Jeg er begyndt at værdsætte kopifaciliteterne, som mange hoteller enten ikke har – eller også tager en betragtelig overpris for i deres business center. Det er under alle omstændigheder lettere at finde en Regus lounge end at finde et kopicenter i byen. På kopicentrene taler medarbejderne sjældent engelsk og kvaliteten kan være meget svingende hos de små centre i sidegaderne.

Mødelokale

Jeg fik vist et mødelokale til 8 personer, som havde det sædvanlige udstyr: En monitor til at vise præsentationer og film samt en flipover til dem, der gerne vil tegne og fortælle. Dertil kommer kopper og glas, hvis man vil byde på kaffe, te eller vand. Som det ses på billedet, vil pladsen være trang, hvis der skal sidde 8 personer rundt om bordet. Og det vil være svært for alle deltagerne at se præsentationerne.

Mødelokalet til 8 personer

Te køkken

Loungen har naturligvis det lille obligatoriske te køkken, hvor du kan lave en kop kaffe / te eller hente et glas vand. Her kan du også tage en sød småkage, hvis du arbejder så hårdt, at du skal have lidt ekstra energi.

Det lille tekøken

Er Regus attraktiv?

Jeg synes, at lounge og mødelokaler er udmærkede tilbud. Min tyrkiske kollega fortalte, at han tidligere havde undersøgt muligheden for at leje et kontor til et projekt – og dengang syntes firmaet, at lejen var for høj. Jeg kan naturligvis ikke vurdere prisen, for jeg kender ikke markedet i Ankara. Men, som jeg fortalte ham: Et Regus kontor er møbleret og klar til indflytning. Hvis man skal leje et kontor i byen, skal der afsættes tid til at undersøge forskellige muligheder. Og oftest skal der anskaffes kontorudstyr, etableres internet forbindelse m.m. Hertil kommer en omgang maling og måske også en mindre istandsættelse.

Jeg har et par gange prøvet at skulle finde et egnet kontor i udlandet – og hver gang har vi undervurderet, den tid vi skal bruge samt bøvlet og omkostningerne til at etablere kontoret. Så hvis jeg skulle bruge et kontor for en kortere periode, ville jeg klart være villig til at betale lidt ekstra for at slippe for bøvlet og omkostningerne ved at etablere eget kontor. Men det afhænger naturligvis også af prisen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *