Dagbog fra en pilotstuderende – Uge 47

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så blev det mandag igen, og denne gang store nyheder her fra Djursland

Jeg er nu blevet færdig på skolens en motors flyver i onsdags, med et bestået check med instruktør. Checket går ud på at vise sin kunnen inden for VFR flyvning samt reglerne i dansk luftrum, som vi flyver under. Under flyveturen, hvor vi har instruktør med, skal vi vise at vi kan flyve navigationsflyvning, og derefter det forskellige airwork vi har lavet i løbet af vores tid på flyveren. Det består for eksempel af forskellige drej, stalls og slowflight. Undervejs tager instruktøren poweren tilbage, mens han råber motorbrand eller fejl, hvor man så skal vise at man kan sine nødprocedurer.
Til sidst skal man tilbage til lufthavnen for at vise at man også kan finde ud af at lande flyet. Jeg skulle lave en normal landing, en glidelanding, hvor man tager poweren tilbage når man flyver på medvind og har banen ud for vingen. Instruktøren har forinden sat et område på banen hvor man skal lande. Man skal så derefter vise, at man er i stand til at glide flyveren ned på det punkt instruktøren har sat, uden motorkraft.

Den sidste landing jeg lavede i den lille var uden flaps, og da det var gjort, var jeg derefter færdig på den lille.

Dagen efter kl. 11 skulle jeg så have min første time på skolens to motors fly. Det er den vi flyver 105 timer på og derudover får muligheden for at side på bagsædet, og kigger over skulderen når nogle andre flyver.

Vi lagde ud med en lille briefing om hvad vi skulle, og gik derefter ud til flyet, hvor vi blev introduceret til det. Det var min medstuderende Mickey, der fik lov til at flyve først, og vi skulle ud og øve forskellige drej, stalls og landinger. Efter 2 timer i luften, landede vi igen, og det var nu min tur til at flyve en tomotores flyvemaskine for første gang. En helt fantastisk følelse at rykke de to gashåndtag frem og mærke den ekstra kraft, der er i en ekstra motor. I luften lavede jeg det samme som Mickey, og blev efter airwork, vectoreret (guidet af tårnet) ind på en ILS til bane 28L. ILS står for Instrument Landing System, og er en måde at hjælpe piloter med at flyve ned til banen i dårlig sigt. Her følger man den grønne diamant og streg i det gule område, og når de er i midten, ved man, at man er på den bane man skal være for at ramme landingsbanen.

Med den første tur på twinen, betyder det også at jeg nu har to striber på skulderen.

This slideshow requires JavaScript.

Efter den første landing, lavede vi yderligere 5 landinger i landingsrunden.

Dagen efter skulle jeg også flyve. Vi skulle briefe kl. 7 og have flyveren klar. Så vi mødte ind kl. 6 for at hive den frem og tanke, og ellers gøre det klar som vi kunne.
Jeg skulle igen flyve sammen med Mickey, men denne gang var det mig der fik lov til at flyve først. Vi skulle igen ud og lave lidt airwork, for at komme til at kende flyveren lidt bedre. Derefter lavede vi to landinger på Grenå flyveplads. Meget specielt, da der står et stort læhegn af høje træer lige op ad banen. Efter landingerne i Grenå, blev jeg igen vectoreret ind på en ILS, og kunne allerede her mærke, at jeg var bedre til at holde både diamanten og stregen i midten.

Det var alt for denne gang. Husk I kan følge mig på insta ved at søge efter ‘pilot_noehr’. Her forsøger jeg så vidt muligt at lægge billeder op fra uddannelsen, når der sker noget spændende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *