Danskerne mener: Hoteller har ansvar for at forhindre madspild

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hoteller med buffet har et stort ansvar, når det handler om at forhindre madspild. Så klare i spyttet er danskerne i en ny undersøgelse foretaget af YouGov.

Et stort flertal af danskerne er i de senere år blevet mere opmærksomme på ikke at smide mad ud. Men hvordan er man en bæredygtig hotelgæst uden at skulle bide i det sure æble og gå på kompromis med den gode hoteloplevelse? Man stiller krav til sit hotel. Undersøgelsen foretaget af YouGov for Scandic viser, at de danske hotelgæster ikke er interesserede i initiativer som mindre tallerkner, at buffeten ikke bliver genopfyldt, eller at den droppes helt.

81 % af de adspurgte mener derimod, at hoteller, der tilbyder buffet, har et stort ansvar for at forhindre madspild. Mere end halvdelen svarer også, at det skal gøres ved at sælge overskudsmaden videre. Ifølge undersøgelsen er det særligt kvinder, personer bosat på Sjælland og dem på 50+, som mener, at hotellerne skal sælge deres overskudsmad og være mere bevidste om deres del af ansvaret for klimabelastningen.

Bæredygtighed til morgenmad

Nordens største hotelkæde har længe arbejdet med, hvordan de skulle håndtere deres overskudsmad. I slutningen af 2017 valgte Scandic at indgå i et strategisk partnerskab med Too Good to Go, der bekæmper madspild. Samarbejdet indebærer, at brugere af Too Good To Gos app hver eneste dag kan bestille og afhente en måltidsboks med overskydende mad fra morgenbuffeten på alle Scandics 25 hoteller i Danmark. Allerede nu er mere end 16.000 måltider reddet fra at ryge i skraldespanden.

Daniel Kirchhoff, der er kommunikationschef hos Scandic udtaler:

I Scandic var vi de første, der fandt på, at gæsterne skulle hænge deres håndklæde op, hvis de ville bruge det igen. Sådan gør man nu på hoteller i hele verden. Vi har arbejdet med bæredygtighed i 25 år, og derfor var det også helt naturligt for os at behandle vores overskudsmad på en bæredygtig måde, som bidrager positivt både miljørigtigt, socialt og økonomisk.

Det er glædeligt, at så mange mener, at det er vigtigt at sætte ind mod madspild. Det bekræfter os i, at vi er på rette vej. Og selvom det særligt er den mere modne del af befolkning, som svarer, at vi skal gøre noget ved vores overskydende mad, så benytter rigtig mange unge også tilbuddet, hvilket er rigtig positivt.

Samarbejdet smager af succes

Det er ikke kun danskerne og Scandic, der er glade for samarbejdet med madspilds-appen.

Mikkel Fog, landechef for Too Good To Go i Danmark fortæller:

Danskerne er vilde med overskudsmad, og vi er vilde med at Scandic vil være med på (mad)vognen. Buffeter kan næsten ikke undgå at have mad til overs – så her er det vigtige altså, hvordan det håndteres. Det er allerede en succes for Scandic, og vi håber, at andre hoteller også vil være med til at redde overskudsmad sammen med vores forbrugere.

Flere restauranter, caféer, bagerier og supermarkeder er også med i ordningen. Over en million brugere har allerede hentet Too Good To Go-appen ned på mobilen og været med til at redde flere måltider.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *