Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Den malaysiske regering står over for et stort valg, nemlig fremtiden for Malaysia Airlines. Statsminister Mahathir Mohamad udtalte den 12. marts 2019, at man overvejer enten at investere, sælge eller lukke flyselskabet efter et par meget turbulente år.
Flyselskabet fra Malaysia har med to relativt nylige dødsulykker samt en mindre sund økonomi haft meget at se til de seneste år.
Nu ser det ud til, at regeringen er ved at trække stikket. Enten med muligheder for at sælge, refinansiere eller lukke flyselskabet helt. De undersøger derfor i øjeblikket flyselskabets forretningsplaner og har sagt, at en beslutning om selskabets fremtid skal foretages “meget snart”.
Statsminister Mahathir Mohamad udtalte at “det er et meget alvorligt spørgsmål om, at lukke flyselskabet”, da han blev spurgt ind til om flyselskabet skulle lukkes eller sælges.
“Vi vil dog alligevel undersøge forskellige muligheder for om vi skal lukke flyselskabet ned, sælge det eller refinansiere det. Alle disse ting er lige nu op til regeringen at beslutte”. sagde Mahatir på pressekonferencen i parlamentet.
Meget turbulente år for Malaysia Airlines
Flyselskabet har ellers forsøgt at prøve, at ændre måden de operere på samt prøve, at returnere til rentabilitet, men det tyder altså ikke på at dette er opnået.
I 2014 blev flyselskabet privatiseret og overtaget af fonden “Sovereign wealth fund Khazanah Nasional”. Her lavede man planer for at forbedre flyselskabet, men flyselskabet har fortsat ikke opfyldt sine mål.
Nyheden om en eventuel lukning af Malaysia Airlines kommer altså efter en række problemer for det malaysiske flyselskab. Selskabet fik tilbage i 2014 et “dårligt ry”, efter at fly MH370 forsvandt undervejs fra Kuala Lumpur til Beijing. Flyet er stadig ikke fundet, på trods af man har ledt i mange år.
Et par måneder senere gik det galt igen, da MH17, en B777-200er med 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer fløj fra Amsterdam mod Kuala Lumpur. Her blev flyet skudt ned over det østlige Ukraine og alle om bord blev dræbt.
Det bliver spændende at se, om den malaysiske regering vælger at redde selskabet fra en lukning eller ej.
Jan Buch Andersen siger
Det var altså MH370 som var en 777-200ER, mens MH17 var en 777-300ER.
Malaysia Airlines har aldrig haft B777-300ER i flåden. Begge var en – 200ER.
Det har du ret i, ser jeg nu. Jeg har baseret mig på kilder, som har citeret flytypen forkert.
Det er stort set umuligt at genrejse selskabet. Som iøvrigt ellers er et rigtig godt selskab, der efter al sandsynlighed var helt uden skyld i begge de ulykker der skete. Men de to mystiske ulykker hænger bare over selskabet. Især MH370. Eneste mulighed for at selskabet overlever er at man laver navnet og logoet om. Ligesom Germanwings blev til Eurowings efter tysk pilots selvmordsflyvning.