Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Emirates er den klart største operatør af Airbus A380 modellen og har modtaget 118 ud af de 123 som de oprindeligt har bestilt. Nu har deres sidste, og samtidig også den allerede sidste Airbus vil producere, forladt fabrikken i Toulouse.
Det er corona pandemien der har taget livet af de helt store fly. Flere flyselskaber har sende deres fire motores fly på en ofte for tidlig pension. Her taler vi om Airbus A380, Airbus A340 og Boeing 747. Dog holder Emirates ved og forventer forsat at kunne genskabe den efterspørgsel der skal til for at kunne drive de mange Airbus A380’ere de har i deres flåde.
Nu er det slut med at se at flere nye Airbus A380 forlader Toulouse mod deres endelige færdiggørelse. Den sidste og nummer 272 i rækken forlod Toulouse i går.
Det skete ikke uden at lidt der blev taget ordentlig afsked med flyet. Det blev blandt andet til et low pass som gav nogle ret flotte og mindeværdige billeder af den sidste Airbus A380.
Pandemien har som tidligere nævnt givet flytypen dødsstødet i mange flyselskaber. Lufthansa, Air France, Etihad og HiFly har alle taget dem ud af flåden. Vi så endda flyet blive brugt som fragtfly i flere tilfælde og HiFly forsøgte også at skabe økonomi ved at fjerne de fleste sæder i deres ene fly.
Læs mere: Fuld last og tom kabine i A380 som kom til København
Emirates og Singapore Airlines har, tiltrods for at der forventes at gå en op til 2-3 år før vi er tilbage på 2019 niveauet, besluttet sig for at beholde flyet som en vigtig del af deres flåde. Begge har endda startet en modernisering af kabinerne, så de står endnu skarpere og moderne til når du skal flyve med dem igen.
Mange gode oplevelser og flere i vente
Selvom det er sidste fly som forlader fabrikken, så vil vi se flyet i luften de næste 10-15 år endnu. Så der er god tid til at nyde flyet, som igennem dens korte tid i luften har fået de bedste karakterer af passagerne grundet plads og komfort – selv med 615 passagerer om bord.
Unikke tilbud og gode oplevelser har vi haft muligheden for. Både Emirates og Qatar har en Onboard Lounge eller Bar ombord og Etihad har deres First Apartment og The Residence:
For Emirates tilfælde får vi forsat muligheden for dette, men Qatar’s A380’ere er der forsat usikkerhed om de kommer tilbage – det bliver ifølge flyselskabet ikke med mere end halvdelen af deres 10 fly. Etihad har netop sagt at de ikke vil få deres A380’ere tilbage i luften.
Faktisk har det også været muligt at flyve med en Airbus A380 med en Norwegian billet – dette skete via HiFly, som i en periode hjalp Norwegian med kapacitet mellem Europa og USA.
Vi håber snart at tingene bliver mere normale og åbner op for rejserne igen. Vi savner at rejse og vi er også mange der savner disse fly. Derfor er det en trist dag i dag når den sidste Airbus A380 forlod Toulouse…
Skriv et svar