Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det store pres på Icelandair har fået ledelsen at undersøge alle muligheder for at reducere omkostningerne. En af disse overvejelser var at stoppe med at ansætte islandsk kabinepersonale.
Som alle flyselskaber over hele verden er Icelandair blevet hårdt ramt af den globale corona-krise. Men ikke kun det: I de sidste par år har flyselskabet været under stort pres for at reducere omkostningerne, ikke mindst på grund af den tidligere konkurrent, lavprisselskabet WOW Air. Dette problem nu er løst efter WOW Air er forsvundet fra markedet. Men der dukkede en anden udfordring op for flyselskabet: Fagforeningen for Icelandairs kabinepersonale har gentagne gange modsat sig nye overenskomster.
Denne artikel er fortrinsvis baseret på information fra Icelandair. Vi har forsøgt at holde artiklen neutral. Men en artikel baseret på information fra fagforeningerne ville utvivlsomt have haft et andet ordvalg.
Vi har også valgt ikke at gå ind i en mere detaljeret beskrivelse af de tidligere uenigheder mellem Icelandair og fagforeningen, ligesom en artikelen ikke indeholder en teknisk gennemgang af den indgåede aftale
Icelandair planlagde at fyre alt kabinepersonale
For et par dage siden blev det kendt, at Icelandair planlagde at fyre alle ansatte i kabinen. Da flyselskabet på det tidspunkt kun betjente få ruter, var planen, at selskabets piloter skulle overtage opgaverne i kabinen. I det lange løb ville selskabets ikke beskæftige islandsk kabinepersonale på flyene. Beslutningen blev taget efter ikke at selskabet efter mere end et års forhandling ikke var i stand til at blive enige med kabinepersonalets fagforening.
Icelandair indgår aftale med fagforeningen
Truslen fra ledelsen om at fyre alt kabinepersonale havde virkning: Forhandlinger blev genoptaget, og der blev indgået en aftale mellem Icelandair og Islands Cabin Crew Association. Denne aftale gælder indtil udgangen af september 2025. Ifølge Icelandair indebærer aftalen blandt andet, at selskabets driftsomkostninger skal reduceres yderligere, men at dette ikke bør få større indflydelse på kabinebesætningens ansættelseskontrakter.
Aftalen vil nu blive præsenteret for alle medlemmer af Islands Cabin Crew Association, der vil stemme om den. Det er endnu ikke sikkert, om aftalen bliver godkendt af fagforeningens medlemmer. Men da alternativet er en opsigelsen af alle kabineansatte, hvilket heller ikke er attraktivet, skulle chancerne for en godkendelse af aftalen være gode.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig brag på vores tyske søsterside.
Foto: © Icelandair
Skriv et svar