Eksklusivt: DAT og Loganair erklærer krig på Esbjerg-rute

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter flyselskabet BMI i weekenden gik konkurs, er ruten imellem Esbjerg og Aberdeen nok det mest omtalte emne i dansk luftfart

Kort efter selskabet BMI gik konkurs, meldte Esbjerg Lufthavn ud, at de allerede havde en aftale på plads med DAT – som i forvejen flyver fra Esbjerg til Stavanger. Aftalen lød på at DAT ville overtage operationen af ruten hurtigst muligt, og udnytte den ATR42-500 som i forvejen er stationeret i lufthavnen.

Umildbart efter stod det dog klart, at den britiske konkurrent Loganair også vil gå ind på ruten, og flyve med få timers afvigelse fra DATs flyvninger. For menig mand er det ikke til at fatte, at der skulle være marked for to selskaber på denne rute – og den barske sandhed er, at det er der heller ikke. Det fortæller Jesper Rungholm der er medstifter og direktør i DAT i et interview med InsideFlyer.

Jesper er dog fortrøstningsfuld omkring DATs overleven på ruten. Han fortæller nemlig at kombinationen af DATs lave brændstofomkostninger ved at bruge propelfly, samt at crewet fra ruten til Stavanger vil kunne bruges igen på ruten mod Aberdeen giver DAT en klar fordel.

Loganair lader sig dog ikke slå ud så let. En talsmand fra Loganair nævner nemlig også overfor InsideFlyer, at deres omkostninger ligeledes holdes nede, af personale der er stationeret i Aberdeen. Samtidig finder de jetflyet som en fordel, da de kan få deres passagerer hurtigere frem på den måde.

Embraer 145 – denne flytype vil Loganair Bruge på ruten fra Esbjerg til Aberdeen (Wikimedia commons)

Hvem vælger kunderne?

Når alt kommer til alt, handler det om hvem kunderne vælger at købe deres billet hos. Prioriterer kunderne hurtig eller klimavenlig transport? Og i hvilket brand ligger kundernes hjerte?

Jesper Rungholm er helt overbevist om at DAT vil have i fordel hos kunderne, da omkring 80% af rutens klientel er danske – heriblandt rigtig mange danske turister som tager på jagt i oplandet til Aberdeen. Her er en ATR42-500 helt ideel, grundet den store fragtkapacitet, som gør det muligt at transportere store mængder bagage, rifler og jagttrofæer:

Vi er allerede i dialog med flere rejseselskaber, som prioriterer os grundet vores punktlighed og danske personale. Samtidig er det simpelthen ikke muligt at transportere så store mængder fragt med Loganair, som bliver nødvendigt når danske turister skal på jagt.

Loganair mener derimod at deres snack og drikkevarer ombord vil trække kunder, ligesom at der er 23kg. bagage inkluderet i alle deres billettyper – en klar fordel for kunderne mener de. Fakta er dog at billetpriserne er ens blandt de to selskaber hvis bagage er inkluderet i prisen. Samtidig lover Jesper Rungholm hans passagerer et rigtigt måltid med dessert, og gode drikkevarer “en servering der er en Business Class værdig” ifølge ham selv.

ATR 42-500 – flytypen som DAT vil bruge på ruten fra Esbjerg til Aberdeen (Wikimedia commons)

Manglende kontrakt i Esbjerg Lufthavn

Selskabet Loganair mangler fortsat en kontrakt med Esbjerg lufthavn. Det til trods er billetsalget allerede startet hos Loganair – det er dog ikke ualmindelig procedure ifølge deres egen pressetalsmand:

Vi er i gang med at sikre de nødvendige kontrakter med lufthavne og andre parter, for at starte vores flyvninger. Det er dog ikke unormalt at starte billetsalget før dette er helt på plads.

Esbjerg Lufthavn har også oplyst overfor flere medier, at der allerede ligger et kontraktudkast hos Loganair, og Jesper Rungholm fra DAT forventer også at Loganairs flyvninger vil starte planmæssigt:

Jeg har dyb respekt for Loganair, og tror helt sikkert at de kommer til at starte flyvninger imellem Esbjerg og Aberdeen.

Vil prisniveauet forblive uændret?

Prisniveauet for flybilletterne imellem Esbjerg og Aberdeen er startet ganske fornuftigt ud, med priser omkring 1500 kr. for en returbillet incl. bagage hos begge parter. Ifølge Jesper Rungholm er dette dog et udtryk for en priskrig der er startet imellem de to selskaber. Hans beregninger viser at gennemsnitsprisen for en flybillet skal være minimum 2000 kr. for at ruten overhovedet er rentabel begge selskaber.

 

Hovedbillede fra Esbjerg Lufthavns hjemmeside

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *