Et nyt kapitel skrives i Norwegians langrute satsning

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I dag kom der en afgørelse fra det amerikanske “Department of Transportation (DOT) om at Norwegian ikke får godkendt en midlertidig tilladelse til at beflyve de amerikanske destinationer ud af Europa. Derfor handler Norwegian nu i en spændende situation da de i en pressemeddelse i dag oplyser at de forsætter flyvninger.

Norwegian kom hurtigt efter DOT’s afgørelse med en pressemeddelse om at de ville forsætte deres flyvninger og beder om at DOT snarligt får godkendt deres tilladelse til, som udenlansk operatør, at beflyve amerikanske lufthavne:

The U.S. Department of Transportation (DOT) announced today that it will require additional time to reach a decision on Norwegian Air International’s (NAI) application for a foreign carrier permit to serve the U.S. from Europe.  Until then,  Norwegian Air Shuttle will continue to operate flights to the U.S. under its existing authority from DOT.

Dette er derfor et nyt kapitel i opgøret som Norwegian gennem 6 måneder har haft med DOT omkring tilladelsen. Hele opgøret drejer sig, set fra Bonusfebers øjne, primært om den forretningsmodel som de benytter som er i direkte konflikt med den amerikanske pilotforening “The Air Line Pilot Association”, som samlet har 50.000 piloter som er bekrymret for at sikkerheden og hele fagforeningsmodellen bliver ødelagt i USA, hvis Norwegian får lov at starte op (eller reelt forsætte).

Så lige nu afventer vi næste besked fra USA og ser om der kommer et nyt kapitel af flere eller dette er oplægget til sidste kapitel om en godkendelse eller afvisning. I begge tilfælde er det noget som vil have stor betydning for Europæiske lavprisselskaber som tænker på at gå ind i USA.

Norwegian chefen Bjørn Kjoos fremviser sit Boeing 787 Dreamliner personale som primært er fra Asien.
Norwegian chefen Bjørn Kjoos fremviser sit Boeing 787 Dreamliner personale som primært er fra Asien.

Her på Bonusfeber tror vi på at Norwegian over tid nok skal få den godkendelse – måske med nogle ændringer i deres setup, da det er samme situation vi har set i Europa. Så det kan være at Norwegian kommer til at bruge nogle kræfter på at få lavet de godkendelser for deres Asiatiske personale således at dette kritikpunkt ikke længere kan bruges som argument. Helt sikkert noget Norwegian gerne vil undgå, da dette vil koste flere penge i ressourcer. Det spændende er hvordan kampen bliver og hvad slutresultatet kommer til at blive.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *