Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Mindre end halvdelen af danskerne kender til de syv indenrigslufthavne i Danmark og endnu færre ved, hvor mange muligheder der er for at flyve indenrigs. Samtidig oplever 55 procent, at geografisk afstand er hovedårsagen til, at de har mindre kontakt end de ønsker til deres nære venner og familiemedlemmer. Det viser en ny undersøgelse fra Userneeds, som Københavns Lufthavn står bag. Sammen med landets seks regionale lufthavne går Københavns Lufthavn nu i luften med en ny kampagne, der skal øge fokus på indenrigsflytrafik og minimere den geografiske distance mellem danske familier og nære venner.
Hver eneste dag flyver masser af fly på tværs af det danske luftrum og lander en halv til en hel time senere i én af landets syv regionale lufthavne. Men spørger man københavnerne, er det ikke mange, der kender til de seks andre regionale lufthavne.
Faktisk ved mindre end to ud af fem i København reelt, hvor mange lufthavne der er i Danmark og endnu færre har nogen som helst idé om, hvor mange indenrigsflyvninger de regionale lufthavn har i løbet af dagen og ugen.
Der er i dag stærke indenrigsforbindelser, som både binder Danmark sammen – og forbinder hele Danmark med resten af verden. Men potentialet er større. For få år siden var der væsentligt flere afgange på de danske indenrigsruter, end der er i dag, og behovet for at bevæge sig på tværs af landsdelene lader ikke til at være blevet mindre blandt københavnerne eller deres familier. Det viser en ny undersøgelse fra Userneeds for Københavns Lufthavn. Næsten halvdelen af danskerne angiver nemlig, at de ønsker mere kvalitetstid med deres nære, som er bosat i den modsatte del af landet.
Henrik Peter Jørgensen, som er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn:
Undersøgelsen understreger, at der fortsat er stort potentiale for at øge brugen af indenrigsflyvning og styrke forbindelsen mellem danskerne. Vi har i dag allerede en rigtig stærk indenrigsflytrafik med mange afgange mellem landsdelene – og det skal vi have fortalt noget mere, så hele Danmark kan få gavn af de hurtige og bekvemme rejsemuligheder, der er.
Af de mange københavnere der har mindre kontakt end de ønsker til venner og familie, svarer over halvdelen af de adspurgte, at transport og geografisk afstand er hovedårsagen til, at besøg i eksempelvis Jylland begrænses til maks. en-to gange om året.
Ifølge landets syv regionale lufthavne understreger undersøgelsens resultat behovet for at synliggøre indenrigsflyvning i Danmark og styrke indenrigsflytrafikken blandt privat rejsende. Derfor igangsætter landets syv regionale lufthavne, og de fire flyselskaber som flyver indenrigs i Danmark, kampagnen, som skal øge kendskabet til de regionale lufthavne og samtidig sætte en stopper for faldet af indenrigsflyvninger.
Bag om kampagnen ‘Danmarks Lufthavne
- På baggrund af to undersøgelser foretaget af hhv. Userneeds og Epinion, der viser, at danskerne ikke kender til de mange indenrigsflyvninger i Danmark, har Københavns Lufthavn taget initiativet til netop at sætte fokus på disse gennem kampagnen ‘Danmarks Lufthavne’
- Afsenderen på kampagnen er ‘Danmarks Lufthavne’, som består af Danmarks syv indenrigslufthavne; Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Billund Lufthavn, Bornholms Lufthavn, Københavns Lufthavn, Midtjyllands Lufthavn og Sønderborg Lufthavn samt de fire flyselskaber, der servicerer indenrigsflyvningerne; Alsie Express, DAT, Norwegian og SAS
- Det danske rutenet består af over 600 indenrigsflyvninger om ugen
- I 2017 har der hidtil været 1,7 mio. passagerer på de seks indenrigsruter
Læs mere om ‘Danmarks Lufthavne’ på www.danmarkslufthavne.dk
[…] Med kampagnepriser fra 399 kroner gør SAS det endnu billigere at flyve tværs over DK. Det sker som et led i en ny indenrigskampagne, der er relateret til det nye initiativ kaldet “Danmarks Lufthavne”, som vi kunne fortælle om søndag. […]