Til foredrag med Nordic Seaplanes stifter Lasse Rungholm

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Torsdag aften deltog jeg i et foredrag med den karismatiske medstifter af Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm.

Det blev til nogle overordentlig underholdende timer på selskabets interimistiske hovedkvarter i en af APM Terminals bygninger yderst på Aarhus Østhavn.

Erfaren iværksætter og pilot

Den erfarne flyver kom blandt andet omkring sin egen baggrund og flyveerfaring, som har involveret en række spændende flytyper og ikke mindst jobs hos en række mindst ligeså spændende flyselskaber. Den nu 54-årige iværksætter havde sin første flyvning som 18-årig.

Før etableringen af Nordic Seaplanes gjorde Rungholm brug af sine evner hos Maldivian Air Taxi i tre et halvt år. Et job han selv betegner som verdens bedste!

Sideløbende med sin pilotkarriere arbejder Lasse Rungholm som advokat.

Den iranske forbindelse

Historien om hvordan Lasse Rungholm og hans partnere fandt og siden købte deres Twin Otter fly, er næsten en spillefilm værdig!

Ved at monitorerer diverse hjemmesider der gør i salg af brugte fly, fik Rungholm nys om at et mindre iransk selskab skulle have afhændet deres DHC-6 Twin Otter. På grund af den handelsembargo som EU og USA havde indført på handel med Iran, var det svært for det iranske selskab at få reservedele til flyet.

Netop handelsesembargoen gjorde at flere potentielle amerikanske købere til flyet måtte trække følehornene til sig. Det viste sig at blive en fordel for stifterne af Nordic Seaplanes, som efter lange og nervepirrende forhandlinger, mødtes med sælgerne af flyet på Kish Island, som er en frihandels zone lige syd for Iran, for at inspicere flyet.

Selskabets logo – også kaldet “nose art”

Da den finansielle del var på plads, blev Twin Otteren fløjet til Dubai, hvorfra Rungholm og hans team skulle flyve maskinen videre til Schweitz, hvor den skulle gennemgå en omfattende renovering.

Hvad der skulle have været en ren form sag, endte dog som måneders venten i uvished, idet myndighederne i Dubai pludselige og uden nogen begrundelse, besluttede sig for at tilbageholde flyet. Fire en halv måned senere, og cirka en halv million kroner i parkeringsafgifter fattigere, blev flyet frigivet.

Det var dog kun starten på de bureaukratiske udfordringer der ventede.

En lang kamp mod bureaukratiet

I Danmark fortsatte kampen mod bureaukrati og danske myndigheder, som var vant til at arbejde med fly der letter og lander fra en konventionel lufthavn.

Nordic Seaplanes var de første til at benytte vandfly i Danmark, så regelbøgerne skulle groft sagt skrives om. For eksempel har man aldrig haft en flyveplads i en havn før. Nu skulle man etablere en flyveplads i både Aarhus og Københavns Havn.

Vandflyvepladsen ved Aarhus Havn

Det har taget mange timers arbejde at få søgt alle relevante offentlige instanser om de nødvendige tilladelser. Man skulle igennem høringsrunder hos Danmarks Naturfredningsforening med flere. Og listen fortsætter!

Derudover skulle alle 15 ansatte have en lang rækker kurser i blandt andet sikkerhed, betjening af redningsbåde samt radiokontakt med skibe.

Det har krævet en enorm portion tålmodighed og pionerånd at komme i mål med dette projekt. På trods af alle udfordringerne udviser Rungholm og hans team en stolhed og glæde over, at have etableret Danmarks første vandflyrute. Tilmed en rentabel en af slagsen.

Hos Nordic Seaplanes drømmer man allerede om at beskæftige et eller to fly mere. Det bliver spændende at følge selskabets udvikling de kommende år. Kedeligt bliver det med garanti ikke!

Fartplanen udvides

Ved overgangen til sommertid, det vil sige fra på mandag, begynder Nordic Seaplanes at flyve 10 gange om dagen – fem gange fra Aarhus og fem gange fra København.

Tiltaget fejres med billigere priser på frokostafgangene i den kommende uge. Således er det muligt at flyve fra Aarhus kl. 12.00, eller København k. 13.15, for blot DKK 997 for en enkeltbillet.

Har du endnu ikke haft fornøjelsen af at flyve med den rød/hvide Twin Otter? Så er det måske nu du skal slå til.

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *