Hej Jeg håber I kloge mennesker herinde kan hjælpe mig, måske @Beaglen ved noget om det Min veninde og jeg skal til Japan til september. Ud fra København via Munchen til Osaka med Lufthansa på premium eco. Hjem Fra Tokyo via Zurich til Cph med Swiss på premium eco. Billetten er købt direkte på lufthansa.dk Udfordringen er nu hjemturen via Zurich. Før skulle vi lander i Zurich kl 18 og flyet til CPH gik kl 20.00 og vi skulle lande om aftenen kl 22 cirka. De har nu ændret vores afgang, således at flyet fra Zurich til CPH først går dagen efter kl 11.30, så det er pludselig 18 timer vi skal vente i lufthavnen. Går jeg ind for at booke en ny afgang kan jeg vælge den oprindelige med kort ventetid, og går jeg ind på min booking kan jeg ombooke til denne mod gebyr på 1500 kr pr pers, så jeg forstår ikke helt hvorfor de har ændret billetten. Jeg ringede i går til Lufthansas kundeservice, og de siger de ikke kan gøre noget - jeg kan tage imod den nye billet eller få pengene retur (dog er billetterne steget markant siden vi købte dem, så det er vi ikke interesserede i) Jeg foreslog om de ikke kunne ombooke os til Lufthansa via Frankfurt eller Austrian via Wien nu hvor det reelt er samme firma. Det vil de ikke, de siger at deres policy er at i og med billetten er købt med mellemlanding i Zurich så skal vi via her. Dvs pt står vi i situationen og skal vælge mellem 18 timers ventetid og omkostninger til taxa hotel fridag etc, eller helt afbooke billetterne og derefter købe nogle dyrere. Kan det virkelig være rigtigt at det er de eneste de er forpligtede til at tilbyde? På forhånd tak
Det lyder mærkeligt. Lufthansa plejer at være ret fleksible inden for LH Group i tilfælde af ændringer. Jeg ville forsøge at ringe til dem igen et par gange, og se om du ikke får fat i en bedre agent.
Enig i at du skal forsøge at ringe igen. Selvfølgelig skal de ombooke jer på den kortere tur uden 18 timers ventetid. Du kan jo nævne for dem, at Lufthansa skal betale hotellet, hvis ikke de vil ombooke jer, så mon ikke de hellere vil ombooke til det tidligere fly, end at have den udgift.
Fordi den tilbudte omlægning af rejsen kræver en ekstra overnatning. Det er underordnet hvornår besked om aflysning/ændring gives i relation til flyselskabets "duty of care". Det er alene i relation til kompensation, at flyselskabet kan undgå at skulle betale, hvis beskeden gives mere end 14 dage før afgang. Du kan læse mere i EU261, artikel 5(1), litra b, som henviser til artikel 9(1), litra b.
Du må endelig holde os underrettede, for det er en spændende sag. 1) Er det LH´s kundeservice, der har ombooked jer ? 2) Var det oprindelig en SK afgang fra ZRH til CPH - tiderne ligner SK - ? 3) Hvis det var en SK afgang, kan det så skyldes SAS´s udtræden af Star lige på det tidspunkt - kan det tænkes at LH har anulleret SK af den grund ?
God pointe. Det er nok her grunden ligger. Jeg læste ovre på Vielfliegertreff at LH netop nu i dag er i gang med at tage SK codeshares ud fra 1/9. Der står også, at de tilbyder gratis ombooking til SK-flynr, så afgangstiderne ikke ændrer sig. Det er efter sigende fra info til rejsebureauerne. Så måske callcenter-medarbejderne bare ikke er helt med på planen endnu. Klart prøv igen, evt. om nogle dage, når de har fået styr på den interne info
Hejsa En lille opdatering. ja det er en sas flyvning - vi fik blot en mail fra Lufthansa med Rejseplanen - der stod ikke engang at nogle af flyene var aflyst eller ændret, så det var kun fordi jeg loge tjekkede tiderne igennem. Den stod som LX4700 men operated by SAS. næste udfordring er at vi har en rejse til Bangkok start 2025, og her er hjemturen også med Swiss, men med lx4700 fra Zürich til Cph som er fløjet af sas - så jeg frygter allerede udfordringen her. det mærkelige er som nævnt at vi blot fik en mail uden anden info. efter at have ringet 5 gange til Lufthansa (de bruger åbenbart bla et callcenter i Egypten) og hvor den seneste samtale tog 1 time og 47 minutter hvor medarbejderne blev ved med at sige jeg bare kunne annullere billetterne og købe nogle nye - kom jeg igennem til en som ændrede os til austrian via Wien. Alle de andre medarbejdere insisterede på at det måtte de ikke, og det var imod deres policy, så jeg ved ikke om ham der hjalp mig gjorde noget han ikke måtte, men jeg var glad for at få det løst. Næste udfordring er at vi så skal ansøge om at få pengene tilbage for de sæder vi havde betalt for på Swiss turen som alligevel er over 1000kr. Dem kan vi først ansøge om når turen er overstået. jeg tænker det er et kæmpe arbejde hvis alle bookinger hvor sas er indenover behandles på denne måde.
Tror de andre medarbejdere du har snakket med, har misforstået opgaven og/eller været inkompetente. Jeg har aldrig oplevet eller hørt andet (via Vielfliegertreff) end at ved schedule change kan man stort set bede om hvad som helst, så længe det foregår inden for LH Group. Har selv gjort det mange gange. Det hjælper at ramme et callcenter i Europa. Godt du fik det løst! Tak for update
Jeg har tidligere haft god erfaring med at ringe til Lufthansas tysk-talende kundeservice. Mindes engang, at Lufthansas indiske call center ville ombooke mig til BLL-KEF-FRA-TXL, da BLL-FRA var aflyst. Jeg undgik heldigvis en omvej via Reykjavik ved at ringe til det tyske callcenter. Det havde været en lang tur for blot at komme til Berlin .