AF66 CDG-LAX mistede dele af motor undervejs over atlanten: Diverted til Goose Bay efter godt 2 timer i luften. Tjek cbc.ca for nyheden. Flyertalk har info fra pax ombord. Jeg kan ikke inkludere links, da jeg ikke har over ti indlæg til IF. Godt at den landede sikkert.
http://www.flyertalk.com/forum/air-...7-af-66-make-emergency-landing-goose-bay.html avav... Ja godt den kom sikkert ned. Lidt trist at trapperne ikke kan nå op til en A380'er, så de ikke umiddelbart kunne deboarde AVherald: http://avherald.com/h?article=4af15205&opt=0
Tak fordi du postede link til Flyertalk. Og ja, ærgerligt at sidde der nu og ikke kan komme ud. Det kan ende med at de må hoppe ud i slides
Her er en video af landingen i Goose Bay: Tænker om ens sikkerhed er bedre med at miste en motor når man har fire i forhold til at miste en motor når man "kun" har to, som på fx en A350 eller B787? De fløj i en del tid uden problemer i går og landingen så ok ud.
Interessant spørgsmål; en 4-motors kan vist godt flyve på 2 motorer, så her kan du tåle at miste en til, hvor hvis motor 2 ryger på en twin, så har man en dyr glider på den måde er det vel strengt taget mere sikkert. Hvis vi regner med at motor 2 ikke går kaput er mit indtryk at twins er (mindst?) lige så sikre, jvf. ETOPS certificering?
4 motorer fejler oftere end 2, så flere sikkerhedslandinger med 4 motorer. Har man nogensinde haft en episode hvor en 2 motors crashede pga motorhavari men hvor en 4 motors ville have klaret det?