Der er begyndt at florere en mærkelig historie fra Californien om, at SAS d. 4. november i år skulle have medbragt en stowaway på CPH-LAX. Historien er baseret på
en affidavit (edsvoren erklæring) fra retten i Californien, og blev først bragt af
404 Media (nyt medie med tidligere VICE-journalister) og
Court Watch.
Ifølge føromtalte affidavit siger manden han er russisk økonom, men at han ikke kan huske hvordan han er endt i København, kommet gennem security og ombord på flyet. Han kan generelt ikke huske særlig meget, og mener han ikke sov i tre dage før sin ankomst til USA. Han havde ikke noget pas med, da han ankom til immigrationen i LAX, men han havde både russiske og israelske identitetspapirer. Hans navn står opført som Sergey Vladimirovich Ochigava.
Ifølge SAS var alle passagerer på passagermanifestet redegjort for, men de bekræfter også at manden var ombord. SAS bekræfter altså, at han var en såkaldt "plus one" og ikke havde billet til flyet, men var ombord alligevel. Crewet fra SK931 på dagen husker manden, da han gentagende gange skiftede sæde samt prøvede at spise noget chokolade, der hørte til crewet. Han skulle eftersigende også have prøvet at tale med andre passagerer, der dog ignorerede ham.
Det er en spøjs historie. Jeg har prøvet at finde retsdokumenter fra officielle kilder, men selvom det skulle være
open to the public, så kræver det noget officielt databaselogin, som jeg ikke gider bruge tid på og jeg ved slet ikke om det er muligt uden for USA.
Uanset hvad lyder det usandsynligt, at en russisk mand i CPH skulle kunne komme i gennem security, pass control og den ekstra kontrol til USA uden en form for billet. Selve boardingen kan jeg godt se ham slippe i gennem, men alt før det lyder vildt. Hvad tænker I om det?
Click to expand...