Amerikansk retssag: SAS fløj russisk/israelsk mand uden billet til LAX

Poster i 'NYHEDER' oprettet af danielstrandby, 12/12/23.

1. danielstrandby

danielstrandby VIP medlem

Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Der er begyndt at florere en mærkelig historie fra Californien om, at SAS d. 4. november i år skulle have medbragt en stowaway på CPH-LAX. Historien er baseret på en affidavit (edsvoren erklæring) fra retten i Californien, og blev først bragt af 404 Media (nyt medie med tidligere VICE-journalister) og Court Watch.

Ifølge føromtalte affidavit siger manden han er russisk økonom, men at han ikke kan huske hvordan han er endt i København, kommet gennem security og ombord på flyet. Han kan generelt ikke huske særlig meget, og mener han ikke sov i tre dage før sin ankomst til USA. Han havde ikke noget pas med, da han ankom til immigrationen i LAX, men han havde både russiske og israelske identitetspapirer. Hans navn står opført som Sergey Vladimirovich Ochigava.

Ifølge SAS var alle passagerer på passagermanifestet redegjort for, men de bekræfter også at manden var ombord. SAS bekræfter altså, at han var en såkaldt "plus one" og ikke havde billet til flyet, men var ombord alligevel. Crewet fra SK931 på dagen husker manden, da han gentagende gange skiftede sæde samt prøvede at spise noget chokolade, der hørte til crewet. Han skulle eftersigende også have prøvet at tale med andre passagerer, der dog ignorerede ham.

Det er en spøjs historie. Jeg har prøvet at finde retsdokumenter fra officielle kilder, men selvom det skulle være open to the public, så kræver det noget officielt databaselogin, som jeg ikke gider bruge tid på og jeg ved slet ikke om det er muligt uden for USA.
    Uanset hvad lyder det usandsynligt, at en russisk mand i CPH skulle kunne komme i gennem security, pass control og den ekstra kontrol til USA uden en form for billet. Selve boardingen kan jeg godt se ham slippe i gennem, men alt før det lyder vildt. Hvad tænker I om det?

Beaglen, Henry, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Jeg gætter på, at han har smidt sin billet og pas væk efter at han er kommet ombord på flyet. Jeg tør dog ikke gætte på årsagen til denne opførsel i den konkrete sag. Men ofte skyldes det, at folk gerne vil have en ny identitet.

3. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Det er mig en gåde hvordan manden overhovedet kunne komme ombord på flyet uden at skulle forevise et pas. Det giver kun mening, hvis manden - som @Henry foreslår - har smidt sit pas og boardingkort væk efter at han er kommet ombord på flyet. Boardingkortet skal i alle tilfælde også bruges i CPH for at følge passagerens vej igennem lufthavnen. Der er for mange ubekendte faktorer - men også en risiko for, at sikkerheden kan være blevet brudt på flere områder, hvilket ikke burde ligne hverken CPH eller SAS. Interessant at se, hvad den sag ender med.

Henry "Synes godt om" dette.
  4. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    180
    540
    Point:
    93
    Det er en super interessant sag. Dette kan godt blive en lidt følsom sag, da security med så mange mennesker som der kommer igennem en lufthavn på en dag, umuligt kan være 100% vandtæt.

Jeg ved ikke om retningslinierne her på siden tillader at man "udstiller" de huller der er i en lufthavn men som de fleste her, så rejser jeg en del. Nu bosiddende på 5. år i USA, og før det, i både Europa og Asien, så kan man hurtigt gennemskue hvordan man kan komme igennem:

1. Pre-security: Enten kan man "finde" et boardingpas. Mange glemmer dem i selvbetjeningskioskerne. Eller man kan finde en bagageslip som mange smider væk med både PNR og Efternavn, og så selv printe et. Man kan også finde PNR på forskellige sociale medier hvor folk er excited over at skulle rejse, og uploader billeder af deres BP.
    2. Security: I USA skal man vise ID igennem security, enten pas eller ID/Kørekort til TSA; det mener jeg ikke man skal i DK (BLL, CPH); her skal man bare scanne sit boardingpas for at komme igennem slusen, så med et fremmed BP, kan man komme igennem security. Andre steder kan man få en "visitors pas", som f.eks. i MCO, hvor man kan komme igennem security uden at skulle flyve.
    3. Komme ombord: den er nok lidt tricky, man har man en andens BP, kan man bare scanne denne, og gå ombord (hvis man gør det før den anden person) I en flyver med 300+ passagerer tager det nok lidt tid for at finde den ekstra, og er der no-shows, kan det være man lykkedes. De programmer mange bruger ligner noget fra 1970´erne (inkl. deres matrixdot printere), så personalets tillid til disse programmer kan være lavt. Forestil dig en kø med 100 passagerer og der er en der scanner sit BP, og den siger "hov vedkommende er allerede om bord", men vedkommende står jo lige her? Hvis man viser sit ID, kan det være der ikke stilles yderligere spørgsmål. Den "blinde" passager skal blot sørge for ikke at sidde på en plads som er optaget. Alene hjemme filmen viser fint hvordan en 10 årig kunne gøre det (selv om filmen er 30 år gammel).
    Til USA er der jo ekstra check med bl.a. adgangskrav, så hvordan det er lykkedes i ovenstående tilfælde er et godt spørgsmål.

Vedr. om han har smidt sit pas og BP væk i flyveren, så er der vel stadig rigtigt gode optagelser i CPH, hvor man vel kan se om han har vist pas, scannet BP osv. Er dette tilfældet, havde det nok ikke været en sag. Jeg tænker at blandt de tusindvis der ankommer til USA dagligt, skal det nok være ofte det sker med folk fra mystiske lande.

Beaglen, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  5. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Det kan være at han har købt en billig billet CPH-somwhere og så kommet ind i terminalen.
    Paskontrol mener jeg ikke checker om du har visa til destination, men udelukkende gyldigt pas eller om der er noget snavs på personen.
    300 mennesker i en kø til en maskine? - der kan man godt snige sig igennem boarding hvis man er udspekuleret.

Henry "Synes godt om" dette.
  6. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,265
    4,188
    Point:
    113
    Det kan lade sig gøre fra CPH på Schengen destinationer - men bliver straks sværre på non-Schengen. Og endnu sværre på USA. Her skal du vise Boarding kort og Pas - og du skal være ESTA clearet - eller have visum. Det oplever jeg på ingen måde SAS (eller Lufthansa eller KLM, mfl) er afslappet med. Hvis passageren er boardet og de får den samme igen så bipper den også, og så kalder de typisk i flyet efter navnet. Jeg tror helt klart han har smidt pas mm væk. Sikkert en russer der står på en liste han ikke ønsker at stå på.

Beaglen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  7. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    452
    1,381
    Point:
    93
    Det ligner at omtalte fly afgik fra C33, det vil sige en loungegate. Det er relativt nemt at komme ind i den lounge, hvis der kun står én boardingagent og den person er optaget / uopmærksom. Dertil sker der sikkerhedshændelser, som at diverse lufthavnspersonaler aldrig får lukket døren ind til loungen, når gaten er lukket. Så kan man potentielt gemme sig på toilettet.

Det er problemstillinger jeg før har forsøgt at løfte for CPH, men de var arrogante nok til at ignorere det. Måske sker der noget nu?

Han kan jo sagtens være kommet ind via et Non-Schengen fly, og dermed ikke komme igennem paskontrollen, men hvordan han i så fald er sluppet igennem fra den foregående lufthavn, er så det næste gode spørgsmål.

Erwin Lansing, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Kermit

Beskeder:
    452
    1,381
    Point:
    93
  9. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,265
    4,188
    Point:
    113
    Beaglen, Fribytter, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Kermit

Beskeder:
    452
    1,381
    Point:
    93
    Det er også lidt trist at vide, at min tanke om at han gemte sig i gaten faktisk var korrekt.

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    180
    540
    Point:
    93
    Dette minder os om gode gamle Nehram Nasseri, som boede i T1 i CDG i knap 20 år, i ingenmandsland. Gad vide om CPH vill undgå dette scenarie, og bare satte ham på et fly... :) Jeg ELSKER gode konspirationsteorier.

Jeg er spændt på om CPH også får en bøde (fra hvem ved jeg ikke).

Zetland har en god dybdegående artikel om emnet, som kan lyttes/læses gratis her.

Henrik Olsen, Jeblin, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    180
    540
    Point:
    93
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  13. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Det er godt at du følger med og kan holde os opdateret om denne spændende og mystiske sag. Jeg må sige at journalisten virkelig formår at skrive nogle meget detaljerede og dybdegående artikler og jeg er fuldstændig opslugt af den interessante læsning. Jeg giver dig i øvrigt fuldstændig ret i, at Københavns Politi begik den største fejl ved at lade manden slippe igennem til Non-Schengen området. Derudover var manden også heldigt stillet af, at der var ledige pladser ombord på SAS flyet til Los Angeles. Dette emne berører journalisten også i sin nye artikel her. Det er meget spændende at se hvor det her havner og jeg kan heller ikke lade være med at tænke på én af mine yndlingsfilm: "Terminalen" med Tom Hanks i hovedrollen :)

Kenneth K, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"

Del denne side