Rejser fra Danmark frarådes til de fleste lande i øjeblikket. Det er ikke ensbetydende med at det er forbudt. Men hvordan er det så at rejse i de her tider? Det er bestemt ikke alt som det plejer, både på fly og på hoteller, tværtimod. Men nogle flyselskaber og nogle hoteller gøre sig mere umage end nogle andre for at tilbyde en stadigvæk rar oplevelse.
For et par uger siden gik turen med TAP til Madeira med en 3-dages stayover i Lissabon. SAS Fast Track or loungen var åbne, en god start! Men som andre allerede har skrevet var tilbuddet i loungen enormt begrænset. Sandwich under plastikfolie (forståelig nok), kaffebaren lukket, ingen alkoholiske drikkevarer. Alt var superrent, men på en eller anden måde nærmest sterilt og bare ikke særlig sjovt. Heldigvis har man priority pass. Så skal vi ikke prøve Aviator loungen i stedet for? Der var i forvejen ikke særlig mange besøgende i SAS loungen og receptionisten spurgte da også skuffet: "Skal I gå allerede?" For ikke at skuffe hende endnu mere svarede vi høfligt at vi bare vil gå en lille tur.
Der var faktisk en hel del flere mennesker i Aviator loungen. Jeg ved ikke om det var grunden, men man kunne faktisk få et glas øl der! For endnu en sammenligning: Kæresten besøgte Eventyrloungen i lørdags inden en lyntur til New York og der kunne man få dette:
Hvordan det smagte vides ikke, fordi han skulle flyve til New York i business og glædede sig til at få lidt godt ombord. Det var ikke som det plejede at være, men ifølge ham var laksen rigtig god. Nogle ville nok være nysgerrig hvad mon belægningen var: 8 pax i business på CPH-EWR og 2 pax i business på EWR-CPH.
Tilbage til Madeiraturen. Flyrejsen var booket med TAP på business til nogle rimelige penge. Det er rart med ledigt midtersæde og skæpper godt i kassen med EB point, selvom der nok ikke er så meget de kan bruges til i øjeblikket. TAP gør sig virkelig stadigvæk umage med deres business produkt. Mens man på SAS Plus kan være heldig at få en polarrulle så menuen fra CPH til LIS sådan ud:
Jeg var ikke særlig sulten, så bad bare om forretten og den var superlækker!
Det var en meget stemningsfuld indflyvning til Lissabon:
Efter 3 dage i Lissabon gik turen videre til Madeira. Alle rejsende til Madeira skal enten kunne forevise en højst 72 timer gammel negativ Covid-19 test eller blive testet ved ankomst og så isolere sig indtil resultatet foreligger. Hvis man har en billet til Madeira kan man få en gratis test i flere centre i Portugal. Vi valgte at blive testet i Lissabon. Her kommer så et lille tip. Hvis man har valget mellem at blive testet i Danmark eller i Portugal, gør det i Danmark! I Portugal stikker de nogle vatpinde helt op i begge næsebor. Det er altså virkelig ubehageligt!
Inden flyet til Madeira besøgte vi TAP loungen i Lissabon lufthavnen. Der var et langt større udbud end i SAS loungen i København. Baren var åben med en bartender som kunne servere så godt som alt man havde lyst til: øl, vin, prosecco/cava, cocktails....Den mad der ikke var afpakket blev serveret af noget personale bag en plexiglasskærm. Menukortet:
Jeg valgte at smage på quichen som var en fin lille snack:
Efter nogle helt vidunderlige dage på Madeira skulle rejsen gå hjem igen. På FNC-LIS blev der serveret morgenmad:
Den allersidste del af rejsen LIS-CPH bød på endnu en fin madoplevelse:
Konklusionen: Det kan faktisk stadigvæk lade sig gøre at tilbyde et tiltalende businessclass produkt. SAS har i stedet for valgt at skære helt ned til benet. Fremtiden vil vise hvordan passagererne vil reagere på det. Hvad tror I?
Senest redigeret: 17/11/20
Beaglen, Daniel K, HenrikM og 12 andre "Synes godt om" dette.