At rejse i disse Corona-tider - Rettigheder vedr. ombooking eller afbestilling af rejser

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af obs, 9/5/20.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg har søgt lidt rundt herinde men ikke rigtigt fundet nogle tråde, der kom i nærheden af dette (men jeg skal ikke kunne sige, at de ikke findes. I så fald får man gerne henvise uden yderligere kommentarer)

    Mange flyselskaber tilbyder jo i dag mere fleksible vilkår for ombooking af billetter, men sikkert ikke uden at tage et gebyr for det.

    Gælder dette med gebyr også, hvis nu f.eks. jeg bestiller en billet i dag til rejse i august, og når vi så kommer til august, så har destinationslandet forlænget lukningen af sine grænser for udefrakommende? Jeg tænker at det er tilfældet, men det er jo rart at få bekræftet, så man kan vurdere risikoen/merprisen.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,217
    "Synes godt om" modtaget:
    6,573
    Point:
    113
    Det bedste og korteste svar er nok: YMMV.

    En kombination af, det må tiden vise, og det afhænger det præcise flyselskab. Mange selskaber opdaterer deres vilkår løbende som situationen ændrer sig. Det er svært at overskue de næste 2 uger, for ikke at tale om de næste 2 måneder.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Det afhænger vel af det enkelte flyselskab. Eksempelvis skriver SAS på deres hjemmeside:

    To help our passengers we are now offering rebooking possibilities when you buy a new ticket. The rebooking fee will be removed on tickets bought between 5 March–15 May 2020 for travel by 15 May 2021 (including the return trip). The traveler will still have to pay the fare difference if the new ticket is more expensive than the original one.
    Rebooking must be made by 30 November 2020.

    No change fee applies for new bookings made between 5 March–15 May 2020 for travel by 15 May 2021 (including the return trip).

    Det svarer vel på dine spørgsmål for SAS (der er dog en række regler, som du skal nærlæse). For andre selskaber, må du tjekke deres regler.

     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og obs "Synes godt om dette"
  4. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Vær derudover OBS på at din rejseforsikring næppe dækker, hvis du køber billetter, hotel osv. i en periode, hvor rejser til udlandet fraråde af UM.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,588
    "Synes godt om" modtaget:
    4,573
    Point:
    113
    Har netop booket Emirates i starten af August, med den besked, at jeg kan ombooke to år fra afrejsedato, såfremt rejsen skulle blive aflyst pga Corona.
     
    Beaglen, Offlyer, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,234
    "Synes godt om" modtaget:
    4,094
    Point:
    113
    Nemlig. Dobbeltcheckede lige vores rejseforsikring (Top) og de dækker IKKE ved afbestilling af en rejser der booket mens UM har destinationen i orange eller rød (hvilket jeg på ingen måde kan fortænke forsikringsselskabet i). Og så¨skal jeg nok lade min kæphest ligge i denne omgang :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen, obs og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det, som jeg kiggede på, var en billet med Austrian Airlines. Hvad jeg kan se, så tager de €250 i ændringsgebyr, hvis man vil booke om (så vidt at flyet ikke bliver annulleret, må man gå ud fra). Eller tilbyder de mon gratis ombooking uanset ?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,888
    Point:
    93
    Kan du finde den samme rute med et andet flyselskab, der kunne have andre og måske mere gunstigere ombookingsregler?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Beaglen og obs "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Men husk: Det selskab, du køber hos, skal være i stand til at leve op til deres egne regler. Hvis kassen er tom eller ruterne bliver nedlagt, så nytter den lempelige politik jo ikke så meget.
     
    Beaglen, obs og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det kan jeg godt. Det var bare det, at Austrian havde den bedste tidstabel og næstkorteste rejsetid.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    I følge de oplysninger, jeg har fra den tyske IF-side: Ja. Men, hvis jeg var dig, ville jeg da tjekke en ekstra gang hos selskabet.
     
    Beaglen og obs "Synes godt om" dette.
  14. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    688
    "Synes godt om" modtaget:
    2,041
    Point:
    93
    SAS har annulleret min tur til FRA. Jeg bad om at blive rerouted med LH, som flyver CPH-FRA, men det nægter SAS at gøre på trods af, at EU-regulations siger, at de skal gøre det -også i coronatider.
    Har I forslag til, hvordan jeg tackler den?
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Har de sat dig på et andet SAS-fly?
     
  16. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    688
    "Synes godt om" modtaget:
    2,041
    Point:
    93
    Det ville de gøre, med afgang en måned senere, men jeg skal derned nu, og jeg ved at LH flyver.
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,971
    "Synes godt om" modtaget:
    7,523
    Point:
    113
    Ved ikke om dette hører til i tråden. Er der noglen der ved om der restriktioner i forbindelse med transit LHR? Overvejer Madrid med BA/IB.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side